Diferencies ente revisiones de «Esploración xeográfica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"desambiguación" -"dixebra"
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-Hestoria +Historia )
Llinia 6:
Les esploraciones xeográfiques de la [[Edá Antigua]] y [[Edá Media|Media]] taben llindaes por razones teunolóxiques, socioeconómicas o inclusive polítiques. Dalgunes quedaron como empreses secretes o escaecíes (como la posible llegada de los [[vnd]]- o de los [[balleneru|balleneros]] vascos a [[Isla de Terranova|Terranova]]). D'otres, esiste documentación histórica certera, como los viaxes de [[Marco Polo]] al estremu oriente o los de [[Zheng He]] a la mariña oriental d'África.
 
El puntu culminante de la esploración xeográfica algamar na [[Yera de los descubrimientos]] mientres los sieglos XV y XVI, cuando navegantes de [[Portugal]] y [[España]] cruciaron per primer vegada l'Océanu Atlánticu ([[Cristóbal Colón]]), l'Índicu ([[Vascu de Gama]]) y el Pacíficu ([[Fernando de Magallanes]]). Eses epopeyes fueron posibles gracies a meyores teunolóxiques del momentu como la [[brúxula]], les conocencies derivaes de la [[HestoriaHistoria del saléu astronómicu|observación astronómica]], nuevos diseños navales que dieron llugar a la [[nao]], la [[carabela]], y el [[galeón]], y les [[armes de fueu]].<ref>[[Carlo Maria Cipolla]] ''Cañones y Veles''</ref> Con eses meyores y el deséu d'afayar nueves rutes comerciales a Asia, entamáronse grandes viaxes tresoceánicos que resultaron na [[Circunnavegación portuguesa d'África|circunnavegación d'África]] por [[Bartolomé Díaz]], el [[descubrimientu d'América]] por [[Cristóbal Colón]], la [[primer vuelta al mundu]], empezada por [[Fernando de Magallanes]] y completada por [[Juan Sebastián Elcano]], y múltiples [[Esploración del océanu Pacíficu|esploraciones del Pacíficu]] por navegantes españoles mientres el sieglu XVI. Tou ello dio llugar a la [[colonización europea d'América]], l'[[Imperiu español n'Asia y Oceanía|asentamientu español]] y [[Imperiu portugués|portugués]] n'Asia, y la creación de rutes tresoceániques como les [[Flotes d'Indies]] (Atlánticu) y el [[Galeón de Manila]] (Pacíficu).
 
Más tarde, otros países como [[Inglaterra]], [[Holanda]] y [[Francia]] entamaron espediciones oceániques a América y Asia nos sieglos XVII y XVIII. L'holandés [[Abel Janszoon Tasman]] afayó [[Tasmania]] en [[1642]] según [[Nueva Zelanda]], (anque ye posible que esti archipiélagu fuera afayáu enantes pol marín español [[Juan Fernández (marín)|Juan Fernández]] en 1576). Los franceses de la mesma esquizaron la Polinesia con [[Louis Antoine de Bougainville]] nel sieglu XVIII, y los británicos el Pacíficu Sur y [[Australia]] colos trés viaxes de [[James Cook]]. Estes potencies tamién realizaron viaxes a América y fundaron asentamientos como les [[Trece Colonies]] d'Inglaterra y la [[Luisiana (Nueva Francia)|Luisiana francesa]], en [[América del Norte]].