Diferencies ente revisiones de «Derechos»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"riegla" +"regla"
m Iguo testu: -"contemporaneo" -"contemporáneo"
Llinia 20:
Na [[antigua Grecia]] nun esistía una noción de derechos del individuu, siquier nel sentíu modernu, pos los conceutos de derechos y llibertaes esleir na ''[[polis]]'' y namái yeren de dalgunos (los [[ciudadanu|ciudadanos]]). Na [[antigua Roma]] asocedió daqué similar, pos la so organización basar na distinción ente [[potestá pública]] y la potestá de ''[[pater families]]'', de manera tal que los individuos namái teníen los derechos que-yos correspondíen d'alcuerdu al so allugamientu nesi esquema.
 
El L'[[feudalismu|orde feudal]] y los primeros tiempos del [[Estáu]] modernu basar nuna desigualdá institucionalizada, asina los derechos de los individuos dependíen de la so posición naquél orde (pertenencia a dalguna categoría social o [[estamentu]]). Por ello, nel [[Antiguu Réxime]], d'utilizase'l conceutu de ''derechos'', facer nel sentíu de [[fueru|fueros]] o [[privilexu|privilexos]], esto ye, de derechos non universales ([[derechos universales]]), sinón particulares ([[particularismu]]), acutaos a un grupu (una [[familia]], un [[estamentu]], una [[ciudá]] o una [[rexón]]), como por casu el [[derechu de pernada]] y tou tipu de [[renta feudal|derechos feudales]].<ref>Gonzalo Taborga, [https://web.archive.org/web/20090620063617/http://apunteslexderecho.wordpress.com/2009/04/15/los derechos humanos-a-traves-de-la hestoria/ ''Los Derechos Humanos al traviés de la Hestoria''.]</ref> Esta forma d'entendelos, faía equivalir ''derechu'' a ''[[Ingreso|renta]]'', como yera'l casu de los [[beneficios eclesiásticos]], y a ''[[derechu esclusivu]]'', como yera'l casu de los [[monopoliu|monopolios]] (tantu de los señores feudales como de les [[compañíes privilexaes]] o de les [[patente]]s pa llibros o invenciones —[[derechos d'autor]]—).
 
El ''cobru de derechos'' sigue siendo la espresión común pa designar a tou tipu d'[[impuestu|impuestos]], [[Tasa (tributu)|tases]] y [[exacción|exacciones]]. De manera asemeyada, la ''servidume'' d'unos sigue siendo'l ''derechu'' d'otros, como explícitamente recoyer na denominación de les [[servidume (derechu)|servidumes o derechos de camín]].
Llinia 26:
Una de la espresiones más antigües que recueye la noción xeneral de "derechos" (n'oposición a "[[derechu]]") ye la de [[derechu suxetivu]]. Ésta habríase aniciáu nel pensamientu de los [[canonista|canonistes]] del [[sieglu XI]], o nel pensamientu de [[Guillermo de Ockham]], y darréu sería desenvueltu por diversu Escueles; en toes elles, apréciase'l pasu continuu dende la definición de ''[[ius]]'' como "[[potestá]] de la cual naide puede ser quitáu en contra del so [[voluntá]] ensin culpa so sacantes que medie una causa racional" (Ockham) a la de "[[poder]] de la voluntá". [[Ihering]] entender como "intereses jurídicamente protexíos". Nel ámbitu del [[derechu priváu]], la noción de derechu suxetivu foi llargamente desenvuelta, pero tamién foi introducida nel [[derechu públicu]], al traviés de los llamaos "derechos suxetivos públicos" o "derechos públicos suxetivos" de [[Georg Jellinek|Jellinek]].
 
El conceutu de ''derechos'' como [[llibertaes]] reconocíes o conquistaes y oponible al [[Soberanía|soberanu]] como "cartes de trunfu" o "derechos de defensa" ye propiu de la [[Edá ContemporaneaContemporánea]], a partir de la [[Revolución lliberal]], estableciéndose un catálogu de '"derechos y llibertaes" con reconocencia [[constitucional]] (los [[derechos constitucionales]] o [[derechos fundamentales|fundamentales]]), como la [[llibertá relixosa]], la [[llibertá d'espresión]], la [[llibertá económica]], el [[propiedá privada|derechu a la propiedá]], el [[derechu de xunta]], el [[derechu d'asociación]], el [[derechu al honor]], el derechu a la [[inviolabilidad de la casa]], el derechu a la [[inviolabilidad corporal]] o [[integridá física]]<ref>''[[:en:Bodily integrity|Bodily integrity]]''.</ref> (incluyendo'l [[derechu a la vida]], la proscripción de la [[tortura]] y de los [[Violencia|trato inhumanos o degradantes]]), ente otros. Toos ellos son propios de les [[declaraciones de derechos]] dende'l [[Bill of Rights]] inglés de 1689 ([[Constitución de los Estaos Xuníos]] de 1787 —especialmente les [[Enmiendes a la Constitución de los Estaos Xuníos|enmiendes]] posteriores—, [[Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu]] francesa de 1789, [[Constitución española de 1812]], ente otres).
 
A partir del [[sieglu XX]], los [[derechos sociales]] o [[derechos de segunda xeneración]] incluyir nes constituciones ([[Constitución Mexicana]] de 1917, [[Constitución de la Xunión Soviética]] —dende la rusa de 1918—, [[Constitución de Weimar]] —Alemaña, 1919—, [[Constitución española de 1931]]), como'l [[derechu a la fuelga]], el [[derechu a la educación]], el [[derechu al trabayu]], el [[derechu a la vivienda]]. A finales del sieglu XX reivindicáronse derechos difusos o [[derechos de tercer xeneración]], como los [[medioambiental]]es (de resultes del [[movimientu ecoloxista]]). Tamién apaecíu una cuarta xeneración y quinta xeneración, d'entá escasu desenvolvimientu conceptual (néstes suelen integrar los [[derechos de los animales]].