Diferencies ente revisiones de «Escultura»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Correición de topónimos (cartafueyu países)
m Iguo testu: -"contemporaneo" -"contemporáneo"
Llinia 25:
La construcción d'estatues pergrandes, nomaes colosales n'alcordanza del [[Colosu de Rodas]], construyíu na islla griega [[Rodas|homónima]] nel [[sieglu III e.C.]], atraxo a los gobernantes de toes les dómines; la mayor anguaño esistente ye'l [[Buda del Templu de Primavera]] del condáu chinu de Lushan (provincia de [[Henan]]), que mide 128 [[metru|m]] d'altor. Gustó-yos tamién muncho a los gobernantes, a lo llargo la historia y hasta tiempos recientes, la estatua ecuestre, que representa a un home a caballu. Otru tipu d'escultura n'honor d'un personaxe notable ye'l bustu, que representa el pechu y la cabeza d'una persona. Dellos tipos más pequeños d'escultures conmemoratives son les estatuines, estatues d'un tamañu inferior a 40 cm, y los relieves en plaquetes, medalles o monedes.
 
L'arte modernu y contemporáneucontemporaneu añedió munches formes non tradicionales d'escultura, incluyendo escultures sonores, escultures de lluz, [[arte cinéticu]], [[arte ambiental]], escultura ambiental, ''[[land art]]'', [[arte in situ]]... que dan a la escultura un llugar importante como la forma predominante d'arte que puede atopase nos espacios públicos.
 
==Propósitu y función de la escultura==
Llinia 378:
[[File:NaraTodaijiDaibutsu0212.jpg|right|thumb|200px|El Gran Buda del templu [[Tōdai-ji]] (c. [[752]])]]
 
Haza'l final del [[periodu Jōmon]], periodu de la prehistoria xaponesa que compriende ente'l 12.000 y el 300 e.C., aparecen yá delles figures que podemos calificar como escultures. Tenemos vasos de cerámica con decoración en forma de llama, y tamién figures ''dogū'' (representaciones d'humanoides y animales) en cerámica finamente trabayada que presenten los característicos güeyos con forma de "gafes pa la nieve". Demientres el [[periodu Kofun]] (sieglos III-VI) colocábense figures ''haniwa'', esquemátiques y con pocu detalle, d'homes y animales, feches en terracota, a la vera de les tumbes de persones importantes de la comunidá. La llegada del budismu al archipiélagu xaponés, nel sieglu VI, acompañose de la llegada d'un nuevu estilu escultóricu, refináu y sofisticáu, con formes y estilos chinos modificaos tres del so pasu pela península coreana. El templu de [[Hōryū-ji]] (sieglu VII) y los sos elementos interiores sobrevivieron al pasu del tiempu abondo meyor que cualisquier otru templu budista contemporáneucontemporaneu suyu, lo que mos permite contemplar una "Trinidá Shaka" en bronce del añu [[623]], una figura que representa al Buda "históricu" escoltáu por dos bodhisattvas y tamién los ''Reis Guardianes de les Cuatro Direiciones'', los cuatro dioses budistes que se representen mirando pa los cuatro [[puntu cardinal|puntos cardinales]]<ref>Paine & Soper, pp. 30–31.</ref>.
 
La imaxe de madera ([[sieglu IX]]) de [[Shakyamuni]], el Buda "históricu", entronizáu nún edificiu ausiliar del templu [[Murō-ji]], ye un exemplu típicu de la escultura de los anicios del [[periodu Heian]]. Represéntase a un Buda corporientu, vistíu con una túnica gruesa con pliegues decoraos n'estilu ''hompa-shiki'' (los pliegues recuerden a les foles del mar) y con una espresión facial austera. La escuela Kei d'escultores, especialmente Unkei, crearon y desarrollaron más tarde un nuevu estilu, más realista, de representación de la figura humana na escultura.
Llinia 524:
Ente los principales autores del clasicismu modernu podemos citar a [[Aristide Maillol]], [[Alexander Matveyev]], [[Joseph Bernard]], [[Antoine Bourdelle]], [[Georg Kolbe]], [[Libero Andreotti]], [[Gustav Vigeland]], [[Jan Stursa]] o [[Constantin Brâncuși]]. Na década de 1930 el clasicismu modernu convirtiose nel estilu "nacional" de dos grandes rexímenes totalitarios, l'[[Alemaña]] nazi y la [[Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques]], que s'apropiaron del trabayu d'escultores anteriores a la so aparición, como ye'l casu de Kolbe y [[Wilhelm Lehmbruck]] n'Alemaña<ref>Curtis, Penelpoe, ''Taking Positions: Figurative Sculpture and the Third Reich''. Londres, Henry Moore Institute, 2002</ref> o Matveyev en Rusia. Demientres los setenta años d'esistencia de la URSS, toes les xeneraciones d'escultores foron aprendíos nel estilu distintivu del país, el nomáu [[realismu socialista]], que supunxo una vuelta al énfasis decimonónicu nel melodrama y el naturalismu.
 
La enseñanza de los cánones clásicos desapaeció de la educación artística n'Europa occidental hacia 1970, y estes corrientes del clasicismu modernu foron marxinalizaes dientro ha historia del modernismu. Sicasí, el clasicismu siguió siendo la base de la educación artística nes academies soviétiques hasta 1990, poniendo los cimientos pa l'apaición d'un arte figurativu espresivu nel este d'Europa y en delles partes d'[[Oriente Mediu]]. Pal añu 2000, pesie a que la tradición europea clásica entá atrae al públicu, sigue pendiente una revisión de los programes educativos que ponga en valor el so desarrollu contemporáneucontemporaneu.
 
Dalgunos de los clasicistes modernos adoptaron un estilu más decorativu, averáu al [[art decó]] ([[Paul Manship]], [[Jose de Creeft]], [[Carl Milles]]); otros optaron por un estilu más espresivu y con una mayor estilización abstracta ([[Anton Hanak]], [[Wilhelm Lehmbruck]], [[Ernst Barlach]], [[Arturo Martini]]), y otros más tomaron como modelu la escultura del [[Renacimientu]] ([[Giacomo Manzù]], [[Venanzo Crocetti]]).