Diferencies ente revisiones de «Italia fascista»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 6:
El [[fascismu]] nació como reacción de ciertos socialistes disidentes contra la [[Revolución Bolchevique]] de [[1917]] y a les fuertes engarradielles [[Sindicatu|sindicales]] de trabayadores y braceros que remató nel [[bienio coloráu]], en parte como crítica al respeutive de la sociedá [[Democracia lliberal|lliberal-demócrata]], que salió maltrecha de la esperiencia de la [[Primer Guerra Mundial]].
 
El nome deriva de la palabrapallabra italiana ''fascio'' (en [[llatín]]: «fascis»). La palabrapallabra, na [[antigua Roma]], yera usada como símbolu de la unión de los lluchadores. El símbolu fascista ye'l [[Fasces]] romanu que significaba'l poder del réximesobremanera'l poder xurisdiccional. El so líder [[Benito Mussolini]], quien fora gobernante dictatorial d'Italia, describir asina:
{{Cita|El Fascismu ye una gran movilización de fuercies materiales y morales. ¿Qué se propón? Dicir ensin falses modesties: gobernar la nación. ¿De qué manera? De la manera necesaria p'asegurar el grandor moral y material del pueblu italianu. Falemos francamente: nun importa la manera concretamente, nun ye antitéticu, sinón más bien converxente col programa socialista, sobremanera colo rellacionao cola reorganización técnica, alministrativa y política del nuesu país. Nós ximelgamos los valores tradicionales, que'l socialismu omite o desprecia, pero sobremanera, l'espíritu fascista refuga tou lo que sía una hipoteca arbitraria sobre'l misteriosu futuru.|[[Benito Mussolini]], [[19 d'agostu]] de [[1921]] – [[:it:Diariu della Volontà|Diariu della Volontà]]}}
 
Llinia 26:
Al terminar la [[Primer Guerra Mundial]] en payares de 1918, el [[Reinu d'Italia (1861-1946)|Reinu d'Italia]] topar nel grupu de los países vencedores, al aliase dende 1915 cola [[Triple Entente]] en contra de les [[Potencies Centrales]]. Un elementu qu'influyó de forma decisiva ente los políticos italianos pa intervenir na guerra foi la ufierta de [[Tercer República Francesa|Francia]] y el [[Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda]] d'otorgar a Italia territorios que seríen desmembrados del [[Imperiu austrohúngaru]] o del [[Imperiu otomanu]], lo cual foi emplegáu na [[propaganda]] belicista pa sostener al sofitu a la guerra ente les mases del [[proletariáu]] italianu. Sicasí, la campaña bélica foi difícil y namái nos últimos meses del conflictu les fuercies italianes llograron un trunfu decisivu sobre'l [[Imperiu austrohúngaru]] na [[Batalla de Vittorio Veneto]]. D'esta forma, al empecipiase la [[Tratáu de Versalles (1919)|conferencia de paz de Versalles]] en 1919 el gobiernu italianu, presidíu por [[Vittorio Emanuele Orlando]], nun llogró que los sos antiguos aliaos respetaren el so alcuerdu y otorgaren a Italia los territorios ufiertaos, alegando la menor fuercia económico y militar d'Italia en relación a los otros vencedores.
 
La propaganda nacionalista italiana tres el [[Tratáu de Versalles (1919)|Tratáu de Versalles]] señaló que'l trunfu na [[Primer Guerra Mundial]] foi una victoria tullida» al declarar que franceses y británicos engañaron al pueblu italianu yá que ufiertaron beneficios territoriales y depués nun cumplieron la so palabrapallabra por completu. Ente les capes sociales más descontentes y influenciables por estes declaraciones remanecieron les organizaciones de excombatientes, y en particular d'ex ''[[Arditi del Popolo|arditi]]'' (tropes selectes d'asaltu), víctimes de la frustración xeneralizada pero tamién de la rensía provocada por llograr escasa reconocencia a los sacrificios y la valentía demostraos nos duros años de combate.
 
=== Los veteranos de guerra y los ''fascios'' ===