Diferencies ente revisiones de «Teatru de l'Antigua Grecia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"contemporaneo" -"contemporáneo"
m Preferencies llingüístiques
Llinia 6:
=== Mitos rituales y costumes nel teatru griegu ===
 
Independientemente de cuál sía la definición que se-y dea a la palabrapallabra ''[[mitu]]'' o ''[[lleenda]]'', puede entendese que con ella se designa a una serie d'antiguos relatos referíos a los [[héroe#Héroe_mitolóxicu|héroe]]s ya inclusive a los [[mitoloxía griega|dioses]], de los que se narren fazañes espectaculares, y nos que l'imaxinariu colectivu posterior d'un pueblu creó un conxuntu de símbolos culturales. La [[lliteratura griega]] ta llarada, dende les sos más remotos oríxenes [[Homero|homéricos]], de personaxes y sagues mítiques locales; asina, suel falase del [[ciclu troyanu]] (en redol al cual arrexuntar los principales héroes y families que participaron na espedición de la [[Guerra de Troya]]: [[Agamenón]], [[Menelao]], [[Electra]], [[Orestes]]) y del [[ciclu tebanu]] (nel qu'apaecen les figures de [[Edipo]], [[Antígona]], [[Eteocles]] y [[Polinices]], los dioses [[Dioniso]] y [[Zeus]] y l'héroe local [[Heracles]], ente otros).
 
Sicasí, la postura que caltuvieron ante'l mitu los diversos autores de traxedies falta enforma de ser homoxénea. Nuna progresiva evolución, reparar cómo de primeres [[Tosquilo]] amuésase respetuosu y crédulo ante'l mitu y la relixosidá tradicional, ente que non munchos años más tarde [[Eurípides]] va asumir una crítica revisionista de los personaxes míticos y de les antigües creencies relixoses. Con ello, esti postreru nun faía sinón siguir probablemente los pasos de filósofos y pensadores como [[Jenófanes de Colofón]], quien defendía la idea de que los dioses de [[Homero]] nun yeren sinón una pura ficción. D'otru llau, si hai una característica singular del mitu ye'l so anticanonicidad. Nun esiste una única versión d'un mitu. Sía que non, pa los antiguos griegos nun taba tan nítida como para nós la contraposición ente [[mitu]] y hestoria o ente pensamientu míticu y pensamientu racional. Ensin dulda, los antiguos griegos creíen que Agamenón foi un antiguu rei que, con toa certidume, allegara a una perantigua [[guerra de Troya]], y siguíen respetando y venerando les tumbes de los «antiguos héroes» a los que siguíen rindiendo cultu como criatures benéfiques, inclusive dempués de muertos, pa la comunidá. Inclusive cabría recordar que'l mitu ye un productu d'una sociedá esencialmente oral, un conxuntu de relatos que pueden tresmitise nun formatu múltiple: como cantar, como recitáu poéticu, como representación plástica y iconográfica. El fechu de que los griegos nun tuvieren nengún llibru sagráu sobre la verdá de los dioses, equivalentes a lo que son la [[Biblia]], la [[Torá]] o'l [[Corán]] pa otres cultures, confería al mitu una casi completa versatilidad y la posibilidá de ser revisáu una y otra vez.
Llinia 14:
Nuna sociedá primitiva na que nun ta institucionalmente asegurada la proteición personal, los ritos del suplicante adquieren una estraordinaria importancia. De fechu interprétase como un abominable actu nun apurrir derechu d'acoyida a un suplicante o espulsalo del santuariu onde buscó asilu. Nel teatru abonden les escenes del suplicante que implora l'auxiliu del poderosu, y ye posible que los mesmos autores de traxedia aprovecharen la esistencia d'esti ritual de súplica porque atoparon nél un mecanismu d'enorme impautu escénicu y dramáticu.
 
D'otru llau, el costumes y ritos funerarios de los griegos entraron igualmente de llenu na arquiteutura dramática. La persona que muerre nun va atopar definitivu reposu hasta que-y cumplieren una serie de ritos relixosos rellacionaos col so enterramientu. La nueva [[Antígona]] entiende que tien de dar sepultura al so hermanu [[Polinices]], a pesar d'espresar prohibición del rei [[Creonte]]; en ''[[Les Coéforas]]'' de Tosquilo atopar a un grupu de persones unviaes por [[Clitemestra]] por qu'arramen llibaciones sobre la tumba de Agamenón. Estes y otres práutiques funeraries impliquen un ritual complicáu: les muyeres lloren, cutir el pechu, córtense'l pelo, esgañense los sos vistíos de la qu'entonen berros inarticulaos de tipu «ió», «ió», «ai», «ai», «paián», «paián», mientres arramen llibaciones y presenten les sos ufriendes al muertu. Sía que non, la muerte presentar al griegu como fonte de contaminación ''míasma'' ([[idioma griegu|gr.]] μíασμα, de la que tanto l'individuu como la coleutividá tien de llimpiase por aciu un ritual de purificación. Asina, cuando [[Orestes]] llega a [[Antigua Atenes|Atenes]] dempués d'asesinar a la so madre, los atenienses dan-y acoyida pero nun-y dirixen la palabrapallabra, porque inda ta contamináu pol asesinatu. Y nuevamente nel ''[[Edipo Rei (Sófocles)|Edipo Rei]]'' apaez toa una ciudá contaminada porque nella habita un asesín qu'entá nun se sometió al ritual de la purificación. Los ciudadanos alleguen al palaciu de [[Edipo]] como suplicantes con un pidimientu concretu: atopar al causante de la contaminación y espulsalo de la ciudá. Ye un tipu de súplica al empar política y relixosa, yá que nun se trata solo de llograr que torne la prosperidá a [[Tebas (Grecia)|Tebas]], sinón que tien una carga de significación relixosa.
 
==== Les Muses inspiradores ====