Diferencies ente revisiones de «Terrorismu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"contemporaneo" -"contemporáneo"
m Preferencies llingüístiques
Llinia 4:
El terrorismu, como [[táctica]], ye una forma de [[violencia]] que s'estrema del [[terrorismu d'Estáu]] pol fechu de que nesti últimu casu los sos autores pertenecen a [[Estáu|entidaes gubernamentales]]. Estrémase tamién de los actos de [[guerra]] y de los [[crímenes de guerra]] en que se produz n'ausencia de guerra.<ref>[http://www.ict.org.il/var/119/17070-Def%20Terrorism%20by%20Dr.%20Boaz%20Ganor.pdf, Boaz Ganor, Definiendo'l terrorismu (n'inglés)]</ref> La presencia d'actores non estatales en conflictos armaos creó discutiniu con al respective de l'aplicación de les [[lleis]] de [[guerra]].
 
La palabrapallabra «terrorismu» tien fuertes connotaciones polítiques y tien elevada carga emocional y esto enzanca consensuar una definición precisa.
 
Ye común l'usu de la palabrapallabra per parte de gobiernos p'acusar a los sos opositores.<ref>{{Cita llibru|apellíos=Nosiglia|nombre=Julio Y.|títulu=[http://www.abuelas.org.ar/material/documentos/botin_guerra.pdf Botín de guerra]|añu=1985|editorial=Buenos Aires: Cooperativa Tierra Fértil, pag. 184}}</ref><ref name=penelopes /> Tamién ye común que les organizaciones ya individuos que lu practiquen refuguen el términu por inxustu o imprecisu.<ref>[http://www.germanguerilla.com/rede-army-faction/index.htm, Manifiestos y comunicaos de la RAFl]</ref> Tanto los unos como los otros suelen entemecer el conceutu cola llexitimidá o ilegitimidad de los motivos propios o del so antagonista. A nivel académicu, optar por atender puramente a la naturaleza de los incidentes ensin especular sobre los motivos nin xulgar a'l autores.
 
Dellos medios de comunicación como la británica [[BBC]], que deseyen enfatizar la so imparcialidá, suxuren nos sos guíes d'estilu evitar el términu ''terrorista'' y ''terrorismu''.<ref>[http://web.archive.org/web/20060326100057/http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/assets/advice/guidanceontheuseoflanguagewhenreportingterrorism.doc BBC - Guidance on the use of language when reporting terrorism] (inglés)</ref><ref>{{cita web|título=La BBC alvierte a la so redacción del emplegu del términu 'terrorista'|autor=El Mundu|url=http://www.elmundo.es/elmundo/2005/12/16/comunicacion/1134734591.html|fecha=16 d'avientu de 2005}}</ref>
Llinia 15:
{{cita|'''Terrorismu'''<br />1. m. Dominación pol terror.<br />2. m. Socesión d'actos de violencia executaos pa infundir terror.<br />3. m. Actuación criminal de bandes entamaes, que, reiteradamente y polo común de manera indiscriminada, pretende crear alarma social con fines políticos.<ref>[http://buscon.rae.es/draeI/SrvltObtenerHtml?orixe=RAI&IDLEMA=68265&NEDIC=Si ''Terrorismu'', Diccionariu de la Real Academia Española]</ref>}}
 
El DRAE tamién recueye dos acepciones pa la palabrapallabra ''«terrorista»'', a saber:
{{cita|'''Terrorista'''<br />1. adj. Que practica actos de terrorismu. Apl. a pers., o. t. c. s.<br />2. adj. Perteneciente o relativu al terrorismu.}}
 
Llinia 48:
== Evolución del términu ==
[[Archivu:WTC-remnant highres.jpg|thumb|170px|[[11 de setiembre]] de [[2001]]: Un bomberu de Nueva York repara lo que queda de la Torre Sur.]]
P'aportar a una mayor comprensión de la naturaleza del terrorismu, ye conveniente un analís más detalláu, de la evolución nel usu del términu. La palabrapallabra «terror» provién del idioma [[llatín]] «''terror''» o «''terroris''», sinónimu de «Deimos». Na [[Antigua Grecia]], [[Ares (mitoloxía)|Ares]], Dios de la Guerra, tenía dos fíos: [[Fobos (mitoloxía)|Phobos]] y [[Deimos (mitoloxía)|Deimos]] (Mieu y Terror).
 
[[Maquiavelo]] encamentaba nel so clásicu llibru ''[[El Príncipe]]'' (1532) que «''ye más seguru ser tarrecíu qu'amáu''».<ref>Maquiavelo, ''El Príncipe'', Cap. XVII: ''«De la crueldá y la clemencia; y si ye meyor ser amáu que tarrecíu, o ser tarrecíu qu'amáu»''.</ref> Estos encamientos políticos de Maquiavelo rellacionar col conceutu modernu de «[[terrorismu d'Estáu]]», aplicáu a les autoridaes públiques cuando busquen apavorar a la población. La frase «''l'árbol de la llibertá tien de ser regáu col sangre de los patriotes y de los tiranos''», atribuyida a [[Thomas Jefferson]], tómase como una apoloxía del tiranicidio y ye unu de los [[Estereotipu|tópicos]] de la [[Guerra d'Independencia de los Estaos Xuníos|Independencia d'Estaos Xuníos]] (1776).
Llinia 58:
El [[derechu a la resistencia derechu a la resistencia o derechu de rebelión]], íntimamente rellacionáu cola xustificación del tiranicidio, atopa tamién les sos primeres formulaciones teóriques na escolástica europea, retomando les reflexones de [[San Isidoro de Sevilla]] (560-636) y [[Santu Tomás de Aquino]].
 
La palabrapallabra «terrorismu» (según «terrorista» y «apavorar») apaeció per primer vegada en [[Francia]] mientres la [[Revolución francesa]] ente (1789-1799), cuando'l gobiernu [[xacobín]] encabezáu por [[Robespierre]] executaba o encarcelaba a'l opositores, ensin respetar les garantíes del [[debíu procesu]]. El términu empezó a ser utilizáu polos monárquicos, como [[propaganda]] negativa aplicada al gobiernu [[Revolución|revolucionariu]]. Al igual que los conseyos de Maquiavelo en ''El Príncipe'', el [[Reináu del Terror]] (1793-1794), ye una manifestación del [[terrorismu d'Estáu]], primero que del terrorismu de los ciudadanos.
 
El terror, como arma política de los ciudadanos, apaeció en [[Rusia]] na segunda metá del sieglu XIX, ente dellos grupos opositores al réxime [[zar]]ista, tomando como inspiración el [[terrorismu d'Estáu]] de la Revolución francesa. En [[1862]], Piotr Zaichnevski redactó'l manifiestu tituláu ''Joven Rusia'' proclamando:
Llinia 67:
Nel so sentíu actual, el términu foi acuñáu extensivamente pola [[propaganda]] [[nazi]] pa faer referencia a los movimientos de [[Práutiques de resistencia|resistencia]] de los países ocupaos pol exércitu [[Alemaña|alemán]] y consolidáu poles [[dictadura|dictadures]] [[América Llatina|latinomericanas]] de les décades [[1970s|del 70]] y [[1980s|del 80]] y los [[Estaos Xuníos]], nel marcu de la [[Doctrina de la Seguridá Nacional]] desenvuelta dende la [[Escuela de les Américas]]. En dambos casos fixo patente qu'esisten relaciones estreches ente'l '''terrorismu''' realizáu por ciudadanos y el [[terrorismu d'Estáu]], siendo aquel, munches vegaes, la xustificación d'ésti.<ref>Woods, Alan (2003). [http://www.engels.org/bolchev/cap1/1_4.htm "La nacencia del marxismu rusu"], ''Historia del Partíu Bolchevique dende los sos empiezos hasta la Revolución d'Ochobre'', Marid: Fundación Federico Engels, ISBN 84-932118-3-4.</ref>
 
Un estudiu de 2003 realizáu pol exércitu estauxunidense<ref>Estudiu sobre definiciones de terrorismu ellaboráu pol exércitu de los EE.XX. [http://www.carlisle.army.mil/ssi/pubs/2003/bounding/bounding.pdf]</ref> afirma qu'esisten más de 100 definiciones de terrorismu. Por toos estos factores, munchos especialistes consideren la palabrapallabra ''terrorismu'' un términu que nel so usu aportó nun conceutu puramente propagandísticu pa descalificar al enemigu más que definir una situación de forma oxetiva.
 
=== Naciones Xuníes ===