Diferencies ente revisiones de «Cocaína»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo prefixu: -"infección" -"infeición"
m Preferencies llingüístiques: -"acción" +"aición"
Llinia 39:
Una de les formes más comunes pal so usu y consumu ye'l ''[[Crack (droga)|crack]]'', que ye un alcaloide de la cocaína que s'estrayi d'un sal en polvu entemeciéndola con [[bicarbonatu sódicu]] y ensugándola en pequeñes piedres. El crack difier d'otres formes de cocaína por ser fácilmente vaporizable y cuando s'esnelda los sos efectos son bien rápidos. El términu “crack”, surde na cai y refierse al soníu crujiente que s'oi al fumar esti amiestu.
 
Precísase una gran variedá de productos químicos pa la so producción, según la forma en que se riquir la so estracciónestraición o puede usase esta llista como a escala pa llegar a la so forma más pura y refinada:
[[Archivu:Cocaine lines 2.jpg|miniaturadeimagen|227x227px|Llinies de cocaína llistes pa la so insuflación (lo que nel llinguaxe coloquial conozse como «esnifar») como droga recreativa.]]
a) Producción de pasta base de cocaína: [[querosenu]], [[gasolina]] o otros disolventes orgánicos paecencies; álcalis, por casu carbonatos de sodiu, potasiu o calciu, hidróxidu de sodiu o óxidu de calciu; ácidos, por casu: el sulfúricu.
Llinia 47:
c) Producción de clorhidrato de cocaína: solventes orgánicos, por casu: éter etílicu, acetona, metiletilcetona o tolueno; ácidu clorhídrico.
 
Pa la preparación de la pasta báse de cocaína, dar# en la alcalinización de la fueya de coca, ensugáu, estracciónestraición con solvente orgánicu (querosenu), precipitación con ácidu fuerte (ácidu sulfúrico), disolución de la borrafa n'agua y precipitación última con álcalis.
 
La cocaína<ref>Gawin 1991; Platt, 1997; Lizasoaín y cols., 2001 citáu en Caballero, 2005 Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu. </ref> ye una base débil que traviesa rápido les membranes corporales (incluyíes les placentaries y les hematoencefálicas). L'absorción, los picos plasmáticos, la biodisponibildad y les concentraciones alcanzaes tres el consumu dependen de la forma de presentación farmacolóxica y de la vía utilizada. La inhalación nasal del clorhidrato de cocaína, por casu, produz efectos en pocos minutos (con un picu a los 20-30 minutos) que sumen dafechu a los 60 minutos (anque pueden permanecer más si l'efeutu vasoconstrictor de la mucosa lentifica l'absorción). Per vía intranasal la biodisponibilidad de la cocaína nunca supera'l 40%. Les formes fumaes son más rápides d'acciónaición (lleguen a actuar en segundos), menos duraderes (por ello predisponen más al consumu compulsivu) y tienen una biodisponibilidad más irregular. La vía intravenosa ye tamién bien rápida y apurre una biodisponibilidad completa de la cocaína inyectada (100%). La distribución de la cocaína ye bien amplia y algama tol organismu.
 
== Historia ==
Llinia 60:
En 1858, la espedición de la [[fragata Novara]] da la vuelta al mundu y al so regresu lleva fueyes de coca a Europa.<ref>Cronoloxía de Freud y de la cocaína Lic. Liliana Vázquez Barrile y Alicia Donghi</ref> Mantegazza en 1859 epondera les virtúes de la coca. Al añu siguiente [[Albert Niemann]] describe la operación que dexa aisllar un [[alcaloide]] de la coca, y bautizar col nome de cocaína. Tres año dempués, Schroff da cuenta del efeutu insensibilizador de la cocaína na llingua.<ref name="nie1860">{{cita publicación|volumen = 153|númberu = 2|pages = 129–256|añu = 1860|títulu = Ueber eine neue organische Base in dean Cocablättern | autor = Albert Niemann|doi = 10.1002/ardp.18601530202|publicación = Archiv der Pharmazie}}</ref>
 
En 1880, la cocaína ye incluyida na llista oficial de drogues de la [[farmacopea]] de los Estaos Xuníos. Esi mesmu añu Von Anrep informa sobre l'acciónaición de la cocaína nos animales. Bentley y Palmer informen avera del tratamientu del vezu de la morfina per mediu de la cocaína na ''Detroit Therapeutic Gazette''.
 
Tres año más tarde [[Theodor Aschenbrandt]] cunta los sos esperimentos na aplicación de la cocaína a los soldaos. Freud llee'l so artículu.
Llinia 101:
La cocaína ye un [[anestésicu]] local,<ref name=":3" /> pero por cuenta de la alta peligrosidá d'adicción y la marcada tosicidá nun s'emplega. La cocaína sirve como sustanza pa munchos anestésicos locales, como por casu: [[lidocaína]], [[benzocaína]] y [[escandicaína]].
 
Cuando s'emplega la vía intranasal l'entamu de l'acciónaición ye a los dos minutos (cinco a diez minutos cuando s'emplega la [[vía intravenosa]]) y l'efeutu máximu asocede ente quince y veinte minutos, hasta un máximu d'una hora. Cuando l'alministración ye [[Víes d'alministración de fármacos#V.C3.ADa oral|oral]] l'índiz d'absorción ye baxu y la duración de l'acciónaición ye enllargada.<ref name="repitida_1">{{Cita web|url=http://www.liberaddictus.org/art_detalles.php?articulo=76|títulu=Revista LiberAddictus|fechaacceso=4 d'ochobre de 2016|autor=|enlaceautor=|fecha=|idioma=|sitioweb=www.liberaddictus.org|editorial=}}</ref>
 
=== AcciónAición farmacolóxica ===
La cocaína tien les siguientes accionesaiciones farmacolóxiques xenerales<ref>Platt,1997; Lizasoaín y cols., 2001 citaos en Caballero, (2005) Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu. </ref>
* Amina simpaticomimética indirecta de tipu I.
* Anestesia local por bloquéu de la tresmisión nerviosa.
* Estímulu del sistema nerviosu central.
* Anorexa y inhibición del suañu por accionesaiciones sobre'l hipotálamu, sistema reticular ascendente y cerebelu.
De resultes d'estes accionesaiciones farmacolóxiques la cocaína tien unos efectos clínicos que pueden resumise como sigue:
* Vasoconstricción periférica, taquicardia, medría de la contractilidad cardiaca, hipertensión, midriasis, temblón y sudoración, tou ello por acciónaición sobre los receptores alfa y beta-adrenérgicos.
* Medría de la temperatura por medría de l'actividá física, vasoconstricción y alteración directa del centru hipotalámico de control térmicu.
* Estímulu potente del SNC por acciónaición dopaminérgica. Esti efeutu varia según la dosis, la vía, l'ambiente y les mires del consumidor. Con dosis baxes produzse medría del tonu vital y de la enerxía, amenorgamientu del mambís, velea, aumentu del rendimientu intelectual y físicu, hiperactividad motora, verbal y ideatoria, amenorgamientu de la fatigabilidad y medría de los placeres n'alerta. Tres un consumu moderáu los consumidores non adictos esperimenten davezu un periodu de cansanciu y, n'ocasiones, disforia y deséu de tomar cocaína que dura hores. Con dosis más altes y/o en persones predispuestes pueden apaecer alteraciones de la capacidá crítica y discriminativa, ilusiones y/o allucinaciones auditives, táctiles y visuales, esterotipias, bruxismo y convulsiones
 
=== Efectos psicolóxicos ===
L'acciónaición estimulante de la cocaína deriva principalmente de la so capacidá pa tornar la recaptación de los neurotransmisores norepinefrina, serotonina y, sobremanera, dopamina nes sinapsis del SNC. La hipótesis dopaminérgica del pagu cocaínica ta basada na afinidá de la cocaína pol tresportador de dopamina,<ref>Dackis y Gold, 1985 citaos en Caballero (2005) Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu. </ref> pero l'acciónaición sobre esti neurotransmisor nun esplica tolos efectos clínicos de la cocaína. L'activación serotonérgica, norepinefrinérgica, gabérgica, glutamatérgica, histaminérgica acetilcolinérgica y feniletilaminérgica tán tamién implicaes, anque los detalles de les mesmes son menos conocíos. Al pie de los efectos psicolóxicos sobre l'ánimu, la cognición, los instintos y la conciencia, la lliberación de neurotransmisores producida pola cocaína apurre tamién amenorgamientu del estragal convulsivu, temblón, cambeos na activación eléctrica, emesis, hiperpirexia, taquicardia, hipertensión, diaforesis, retrasu na eliminación urinario y fecal, contraiciones musculares y encarnizamientu facial. Amás, el consumu repitíu de cocaína produz tolerancia y puede producir dependencia.<ref name="barlow">Barlow, William. ''"Looking Up At Down": The Emergence of Blues Culture''. Temple University Press (1989), p. 207. ISBN 978-0-87722-583-6.</ref>
 
=== Neurobioloxía y la cocaína ===
[[Archivu:2011 Drug Harms Rankings es.svg|miniaturadeimagen|357x357px|Nesta encuesta de 2011 realizada ente 292 espertos clínicos d'Escocia, la cocaína asitiar nel cuartu puestu de peligrosidá (dañu físicu y social) d'ente les 19 drogues recreatives más utilizaes. Difier del estudiu de ''The Lancet'' d'años tras en parte por cuenta de les distintes sustances estudiaes.]]
Nos dos últimes décades amplióse extraordinariamente la conocencia de les bases neurobiolóxiques de la cocainomanía. Dende'l puntu de vista neuroquímico, l'acciónaición más importante de la cocaína ye'l bloquéu del tresportador de dopamina<ref name="Koob_1">Koob, 1999 citaos en Caballero (2005) Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu.</ref> o llugar de la membrana sináptica encargáu de retirar el neurotransmisor de la sinapsis. El bloquéu d'esti trasportador produz un aumentu de la concentración sináptica de dopamina y de la tresmisión dopaminérgica, directamente acomuñáu a la esperiencia de la euforia cocaínica.<ref name="Koob_1">Koob, 1999 citaos en Caballero (2005) Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu.</ref> Les víes dopaminérgicas nes qu'actúa la cocaína dan soporte neural nos animales a esperiencies placenteras o «reforzantes» básiques como son la ingesta alimentaria y la conducta sexual. Estudios recién de autoadministración de cocaína n'animales como les mosques de la fruta)<ref>Torres y Horowitz, 1998 citaos en Caballero (2005) Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu.</ref> los viermes planaria,<ref>Raffa y Valdez, 2001, citaos en Caballero (2005) Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu.</ref>los pexes<ref>Volkoff y Peter, 2001 citaos en Caballero (2005) Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu.</ref> y los cámbaros de mar<ref>Panksepp y Huber, 2004 citaos en Caballero (2005) Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu.</ref> suxuren que l'activación dopaminérgica de les víes d'acciónaición y de sensibilización de la cocaína formen parte d'un llogru neural calteníu a lo llargo del camín evolutivu qu'esiste ente dichos animales, los vertebraos superiores y l'home. Les víes dopaminérgicas dan soporte a funciones y a conductes esenciales pal caltenimientu y reproducción de los animales. Finalmente, acordies con un estudiu en mures realizáu por un equipu d'investigadores de la Unidá de Neurofarmacoloxía de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona y del Institutu de Neurobioloxía Ramón y Cajal del Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques (CSIC), en Madrid, conjuntamente con investigadores de la Universidá Llibre de Bruxeles (ULB)<ref>Arboix, Monse (2007) La cocaína desestructura el celebru</ref> la cocaína produz un amenorgamientu nes dendrites y una menor densidá d'escayos (estructures que formen les conexones) de les célules piramidales, que s'atopen na corteza cerebral. Les célules piramidales son básiques na plasticidad cerebral (“…adaptación qu'esperimenta'l sistema nerviosu ante cambio nel so mediu esternu ya internu, amás puede reflexar l'adaptación funcional del celebru pa embrivir los efectos de les mancadures estructural y funcional<ref>Aguilar, F (1998). Plasticidad cerebral: antecedentes científicos y perspectives de desenvolvimientu.</ref> ”)
 
Ye asina que al tener cambeos na estructura de les célules cerebrales tamién pueden tenese alteraciones nes funciones propies del llinguaxe o la lóxica y astracciónastraición. Magar, estos entá son supuestos pos ye necesariu realizar más estudios pa sofitar dicha información, nun tenemos de dexar de llau'l qu'esta ye una de les drogues más adictives, polo cual la continua esposición a les sustances nocives d'ésta pueden causar graves daños nel sistema nerviosu.
 
La cocaína activa diches víes d'una manera intenso y anómalo y da llugar a un placer aburuyáu bien apetitivo, fora del rangu de les esperiencies reforzantes naturales (comida, sexu, etc...). Una vegada esperimentaos los efectos de la cocaína pol animal, el deséu de volvela a consumir puede disparase por estímulos visuales, olfativos o auditivos primeramente acomuñaos a los efectos de la cocaína, que bloquien l'atención del individuu sobre ellos<ref>Childress y cols., 1999; Kalivas y McFarland, 2003 citaos en Caballero (2005) Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu. </ref> (d'una manera que puede aportar a más intensu qu'el que dirixe l'atención del animal afamiáu, sedientu o con deséu sexual a la comida, la bébora o l'oxetu sexual respeutivamente. El riesgu deletéreo pa los animales de la llibre disposición de cocaína reparóse en numberosos esperimentos de autoadministración nos que la cocaína apuerta a preferida a la comida y al apareamiento y conduzlos, con frecuencia, al deterioru biolóxicu y a la muerte<ref>Dackis y Gold., 1985 citaos en Caballero (2005) Adicción a la cocaína: Neurobioloxía clínica, diagnósticu y tratamientu.</ref>
Llinia 133:
== Riesgos pa la salú ==
[[Archivu:Cocaine nose.jpg|Daños na ñariz d'un home por causa d'utilizar cocaína|thumb|243x243px]]
El riesgu de morrer por '''sobredosis de cocaína''' ye aproximao 20 vegaes menor que pa'l consumidores de [[heroína]]. N'Alemaña menos del 2% de los muertos por drogues muerren por una [[sobredosis]] de cocaína. El riesgu de morrer por una [[intoxicación]] d'amiestu ye sensiblemente mayor. Cerca del 6% de los muertos por cuenta de drogues n'Alemaña deber a una intoxicación d'amiestu. El consumu simultáneu de cocaína y alcohol xenera un metabolito denomináu [[cocaetileno]] que tien efeutu tóxicu sobre'l corazón y aumenta considerablemente'l riesgu de muerte súbito.<ref name="B">[http://www.copmadrid.org/webcopm/publicaciones/juridica/jr2011v21a5.pdf VV.AA: ''Cocaetileno y Violencia: Influencia de la InteracciónInteraición Cocaína-Alcohol na Conducta Antisocial''.] Anuariu de Psicoloxía Xurídica Vol. 21, 2011 - Págs. 49-55.</ref><ref>[http://www.aesed.com/descargues/revistes/v31n3-4_2.pdf VV.AA: ''Transcendencia del cocaetileno nel consumu combináu de etanol y cocaína''.] Revista Española de Drogodependencias, 31 (3 y 4) 2006.</ref>
 
La cocaína puede producir [[psicosis cocaínica]], síndrome de conducta que guarda gran paecíu cola esquizofrenia paranoide, cola que dacuando se confundió.
Llinia 159:
== Cocaísmo ==
El mascar les fueyes de coca entemecíes con farina de caliar conocer como cocaísmo. Con ello surden raramente síntomes d'adicción, una y bones la cocaína cola [[caliar]] tresformar en [[ecgonina]]. Mascar les fueyes de coca ye hasta güei común nes comunidaes [[indíxena|indíxenes]] de les zones de cultivu, al contrariu de tomar de cocaína pura. En llugares como Bolivia, Perú y norte d'Arxentina consígense les fueyes de coca n'almacenes y kioscos, inclusive nes ciudaes, fraccionaes en bolsitas tresparentes de color verde de variada calidá, nuna cantidá d'aprosimao 100 gramos per bolsa, a un preciu bien baxu. Ente los sos efectos, so esta forma de consumu, tán: mengua la sensación de la enfermedá de los altores y la fame. El cocaísmo baxu consumu regular ataca los dientes.
L'agregáu de sales realízase de normal introduciendo nun recipiente que lu contién, el deu moyáu, depués llevar a la boca mientas mázquense les fueyes. Suelse utilizar Bicarbonatu de potasiu, pero más comúnmente Bicarbonatu de sodiu, una y bones el primeru fai baxar la presión arterial. L'usu de felicidaes sales ye col propósitu de realizar una estracciónestraición más intensa de compuestos procedentes de les fueyes, que si se lo fixera ensin estos sales.
 
Nel Perú conozse como ''"Chacchar"'' que provien del quechua ''"chakchay"'', y en Bolivia como "Pijchar" vocablu proveniente del aymara que significa mazcar, pa estes cultures les fueyes de coca entemecer con ''"llipta"'' que ye la ceniza llograda de la quinua, tabacu, maíz o cualesquier otra planta rica en sustances alcalines, a la cual amiéstase-y sal eventualmente. El fechu de chacchar o pijchar ye un actu ritual o social nes comunidaes andines del Perú y Bolivia, nuna redolada cultural ancestral. Mazquen les fueyes nes xeres agrícoles o nos viaxes de llarga travesía xeneralmente.<ref>Diccionariu Runa Simi-Español de Abdón Yaranga ISBN 9972-874-36-2</ref>