Diferencies ente revisiones de «Cómodu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo títulos de películes
m Preferencies llingüístiques: -"acción" +"aición"
Llinia 8:
 
El so gobiernu puede estremase en dos fases:
* [[177]]-[[180]]. Reináu conxuntu col so padre, [[Marco Aurelio]]. Nesta etapa les accionesaiciones de Cómodu pueden definise como moderaes. Ente otres coses, Cómodu lluchó colos exércitos del [[Danubiu]].
* [[180]]-[[192]]. Gobiernu en solitariu. La manera de reinar del mozu foi dexenerando nuna paranoya incontrolable que llevó al [[Imperiu romanu]] a una de les sos mayores crisis dende los gobiernos de [[Calígula]], [[Nerón]] o [[Tito Flavio Domiciano|Domiciano]].
 
Llinia 64:
[[Archivu:Commodus in lion skin.jpg|thumb|200px|Bustu de Cómodu nos [[Museos Capitolinos]].]]
 
Ente los años [[185]] y [[190]], Cleandro dio en concentrar el poder nes sos propies manos y a arriquecese al convertise en responsable de tolos cargos públicos: vendió y dio al meyor postor la entrada al Senáu, mandos militares, gobiernos de provincies ya inclusive consulaos ''suffectus''. El descontentu estender por tol Imperiu, causando una gran fola de deserciones a lo llargo de los exércitos aparcaos na [[Galia]] y [[Germania Magna|Germania]]. Pescennius Niger empezó a axuntar sol so mandu a toos el desertores de los exércitos de Galia y empecipióse una revuelta a lo llargo de [[Gran Bretaña]] dirixida polos exércitos britanos. Nel añu [[187]], unu de los líderes de los rebeldes, Maternu, viaxó dende la Galia hasta la capital imperial coles mires d'asesinar al emperador nos ''Festivales de la Gran Diosa'', pero foi traicionáu y executáu. Esi mesmu añu [[Pertinax]] esmazcaró una combalechadura empobinada por dos enemigos de Cleandro — [[Antistio Burru]] (unu de los cuñaos de Cómodu) y [[Antonino Arrio]]. Como resultancia, les apaiciones de Cómodu en públicu tornáronse más inusuales entá, y l'emperador prefirió retirase a les sos finques. Esta situación recuerda enforma a lo qu'asocedió cuando l'emperador [[Tiberio]] retirar a la [[Capri|Isla de Capri]], dexando nel poder al prefeutu del pretorio [[Sejano]], un ambiciosu ensin escupulicios capaz de cometer les peores accionesaiciones inimaxinables. A principios de [[188]] Cleandro despidió al actual prefeutu del pretorio, [[Atilio Ebuciano]], y asumió él mesmu'l mandu supremu de los pretorianos asumiendo'l rangu de ''pugione'' (portador de la daga) y con dos prefeutos subordinaos a la so poder. Cleandro atopar nesta dómina nel cenit del so poder, y a pesar d'axuntar yá una gran fortuna, siguió vendiendo cargos públicos a persones privaes. El puntu culminante del gobiernu opresivo de Cleandro llegó nel añu 190, cuando nun añu produciéronse 25 consulaos suffectus (ente los que s'incluyíen al futuru emperador [[Septimio Severu]]), un récor en tola hestoria del consuláu.
 
Na primavera de 190, Roma foi afeutada pola escasez d'alimentos, mientres la qu'el ''praefectus annonae'' [[Papirio Dionisio]], oficial al cargu del suministru de granu, que llogró culpar pola escasez al propiu Cleandro. A finales de xunu, un ensame manifestar contra Cleandro mientres una carrera de caballos nel [[Circu Máximu]]: el chambelán unvió a los pretorianos por qu'encaloraren los disturbios, pero Pertinax, que yera agora ''[[praefectus urbis]]'' de Roma, unvió a xixilar por que se-yos opunxeren. Cleandro fuxó buscando la proteición de Cómodu, que s'atopaba en [[Laurentium]] na casa de la ''[[gens]]'' ''Quintillii'', pero l'ensame siguió pidiendo la so cabeza. A instancies del so amante Marcia, Cómodu degolló a Cleandro y executó al so fíu. Otres víctimes d'esta dómina fueron el prefeutu del pretorio [[Julio Xulianu]], la tía de Cómodu, [[Fundania Annia Faustina]], y el so cuñáu Mamertino. Papirio Dionisio foi executáu tamién. L'emperador camudó'l so nome pol de ''Lucius Aelius Aurelius Commodus'' y, a la edá de 29, fíxose cargu de les riendes del poder. Con too y con eso la so llinia de gobiernu moderóse un pocu por conseyu del so amante Marcia. Ente los nuevos nomamientos tres la cayida de Cleandro atópense'l nuevu chambelán Eclecto, y el nuevu prefeutu del pretorio [[Quintu Emilio Leto]]. Nesta dómina llevar a cabu la lliberación de munchos [[cristianismu|cristianos]] encarcelaos nes prisiones de [[Cerdeña|Sardinia]], probablemente por cuenta de que la persona que mayor influencia exercía sobre Cómodu, Marcia, yera cristiana.
Llinia 71:
Cómodu plantegó mientres tol so reináu una gran oposición al Senáu nos sos discursos públicos, poniendo de manifiestu siempres que podía la so superioridá ante l'arcaicu cuerpu llexislativu al considerase un dios, cola so mesma fuercia, maña ya intelixencia. Llevantó estatues a lo llargo de too l'Imperiu que lu retrataben so la forma de [[Hércules]], lo que reforzaba la so imaxe de [[semidiós]], de físicu xigantescu y de protector del pueblu romanu. Amás, al considerase la encarnación de Hércules, Cómodu pretendía que se-y reconociera como fíu de [[Xúpiter (mitoloxía)|Xúpiter]], el dios supremu del [[panteón (mitoloxía)|panteón]] [[mitoloxía romana|romanu]]. Estes perceiciones del so propiu ser aumentaron los enclinos [[megalomanía|megalómanes]] del emperador que, llueñe de congratularse de ser fíu del tan añorado emperador Marco Aurelio, faía fincapié nél mesmu, considerándose portador d'un nuevu orde y tratando de reconstruyir l'Imperiu na so propia imaxe.
 
Nel añu [[191]] españó una gran quema na ciudá de Roma qu'acabó con munchos edificios públicos, incluyendo'l Templu de Pax, el Templu de Vesta y partes del Palaciu Imperial. Tres el fueu, Cómodu vio na destrucción de la ciudá una forma de inmortalizar el so propiu nome y, a principios de [[192]], proclamóse ante'l pueblu como'l nuevu [[Rómulo]], refundando la ciudá col nome de ''Colonia Lucia Annia Commodiana''. Por aciu heraldos proclamó qu'a partir d'esi momentu los meses seríen renombraos colos sos (agora dolce) nomes: ''Lucius'', ''Aelius'', ''Aurelius'', ''Commodus'', ''Augustus'', ''Herculeus'', ''Romanus'', ''Exsuperatorius'', ''Amazonius'', ''Invictus'', ''Felix'', ''Pius''. Les allunaes accionesaiciones del emperador nun quedaron ende, sinón que renombró a les [[lexón romana|lexones]] col nome de ''Commodianae'', a la flota qu'importaba granu procedente d'[[África (provincia romana)|África]] col nome de ''Alexandria Commodiana Togata'', al Senáu col nome de ''Senatus Commodianus Fortunatus'', al so palaciu y los habitantes de la ciudá de Roma col nome de ''Commodianus'' y al día en que se promovieron estes reformes col nome de ''Dies Commodianus''.<ref>[http://www.roman-emperors.org/commod.htm Cómodu (180–192)]</ref> Al renombrar tou esto, Cómodu presentábase ante'l mundu como la fonte de la vida y de la relixón del Imperiu. Ordenó que se degollara al ''[[Colosu de Nerón]]'' y que se punxera nel llugar la so propia cabeza. A los pies del monumentu asitióse un lleón recreando la representación tradicional de Hércules y a vista de too el mundu una inscripción que rezaba «''l'únicu zurdu que conquistó a mil hombre en 12 ocasiones''».<ref>[[Dión Casio]], ''Historia Romana'' 73.22.3</ref>
 
== Calter y deterioru mental ==
Llinia 81:
{{cita|Cómodu nun ye de naturaleza malvada pero, otra manera, ye l'home menos honestu qu'enxamás vivió. La so gran simplicidá, xunida a la so cobardía, fixéron-y ser esclavu de los sos compañeros. Les males influencies fixéron-y esviase del camín del bon faer y, de primeres pola so ignorancia y a la fin pola creación d'una segunda naturaleza, fixeron que los sos actos cruel y luxuriosu convirtiérense nun vezu.<ref>[[Dión Casio]], ''Historia Romana'' 73.1.2</ref>}}
 
Les accionesaiciones que se rexistraron del so reináu amuesen un refugu total a la política del so padre, cuantimás a los conseyos de los sos asesores y a la so austera manera de vida. Desconozse si tratar d'un refugu psicolóxicu escontra Marco Aurelio o a la resultancia de siguir los sos propios caprichos. Lo más probable ye que, siendo criáu nun ambiente d'[[estoicismu|estoicu]] [[ascetismu]], cuando tuvo oportunidá de lliberar de les sos obligaciones [[filosofía|filosófiques]] facer ensin bazcuyar. Tres los repitíos intentos d'asesina-y, Cómodu decidió empecipiar una serie d'execuciones sistemátiques a lo llargo de tola ciudá coles mires de semar la medrana ente'l pueblu. Unu de los mayores exemplos de la llocura del emperador puede reparase cuando ordenó l'esterminiu de la ''gens Quintilii''. Condiano y Máximu fueron executaos so la sida de que, anque nun se demostrara la so implicación nes combalechadures en contra de la persona del emperador, la riqueza y el talentu d'ésti amenaben la so envidia faciéndolos bien peligrosos.<ref>[[Dión Casio]], ''Historia Romana'' 73.5.3.</ref>
 
=== Cambeos de nome ===