Diferencies ente revisiones de «Henry Kissinger»

Contenido eliminado Contenido añadido
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-título = +títulu =)
m Preferencies llingüístiques: -"acción" +"aición"
Llinia 16:
Igualmente nel [[2001]], Kissinger foi llamáu pol gabinete de [[George W. Bush]] pa liderar un comité de crisis internacional por causa de los ataques del [[11-S]] según por qu'al traviés de la so firma emprestara asesoría [[Diplomacia|diplomática]] y [[política]] al gobiernu, sicasí Kissinger retiróse pocu dempués d'esti proyeutu.
 
Henry Kissinger ye por enforma una de les figures [[polítiques]] y de la [[diplomacia]] más memorables y estraordinaries de la [[Historia de los Estaos Xuníos]], tantu como revesosa. Magar los sos méritos na política internacional son estraordinarios (apertura de relaciones cola [[XRSS]], [[República Popular China|China]], ente otros), la so negativa a devolver el [[Premiu Nobel de la Paz]] que recibió gracies al altu al fueu qu'hubo na [[Guerra de Vietnam]] y que darréu se rompió, según les decenes d'acusaciones de collaborar ya inclusive promover réximes dictatoriales y accionesaiciones terroristes en distintos partes del mundu, que perxudicaron sociedaes enteres y comentieron severes violaciones a los [[Derechos Humanos]], causaron que la so persona fuera duramente criticada dende numberoses entidaes tantu como por personalidaes de la política o intelectuales, siendo dalgunos de los más conocíos el xuez español [[Baltasar Garzón]], asesor del [[Corte Internacional de Justicia|Tribunal de la Faya]], quien intentó fallidamente procesalo por violaciones a los Derechos Humanos, y el periodista y escritor [[Christopher Hitchens]], autor del [[best-seller]] ''Xuiciu a Kissinger''.
 
Henry Kissinger tamién recibió crítiques por ser unu de los miembros fundadores ya inda activu, del polémicu [[Grupu Bilderberg]], entidá non gubernamental, na que s'axunten delles de les persones más poderoses ya influyentes de too el mundu, incluyendo [[monarquía|monarques]], [[aristócrates]], [[políticos]], [[empresarios]] y magnates.<ref>[http://www.elmundo.es/elmundo/2011/06/15/internacional/1308118564.html El criminal de guerra con suerte] Non yá nun pagó polos sos crímenes, sinón que sigue recoyendo los beneficios del so "experimees/search?source=ig&hl=ye&rlz=&q=flag&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=#pq=pole rag&hl=ye&cp=5&gs_id=m&xhr=t&q=pouring&pf=p&sclient=psy&source=hp&pbx=1&oq=pouri&aq=0&aqi=g5&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=1b2895f0d8eee3aa&biw=1680&bih=876ntada carrera diplomática". La so consultoría, Kissinger Associates, xenera millones de dólares de beneficios aconseyando a grandes multinacionales y gobiernos sobre cómo operar nel estranxeru. David Jiménez en ''[[El Mundo (España)]]'', 16/06/2011</ref>
Llinia 131:
So la direición de Kissinger, el Gobiernu d'[[Estaos Xuníos]] sofitó a [[Paquistán]] na Guerra de lliberación de Bangladesh en [[1971]]. Kissinger taba particularmente esmolecíu alrodiu de la espansión [[Soviética]] nel [[Asia meridional]] como resultancia del Tratáu d'Amistá, apocayá robláu pola [[India]] y la [[XRSS]], polo cual trató de demostrar a la [[República Popular de China]] (aliáu de Pakistán y enemigu tantu de la [[India]] como de la Xunión Soviética) el valor d'una alianza táctica colos Estaos Xuníos, entamando y n'efeutu llogrando usar a la China, como enclave de la influencia estauxunidense sobre la rexón, estratexa que resultó más qu'eficiente.
 
La [[Guerra indo-pakistaní de 1971]], ye tamién unu de los lladrales d'onde Kissinger recibe mayor cantidá de crítiques, debíu non a la guerra, nin a les sos accionesaiciones ''per se'', sinón a l'actitú que tomó al respeutu, criticando fuertemente tantu en públicu como en priváu a la [[primer ministra]] hindú [[Indira Gandhi]] y según fontes internes, Kissinger llegaría a faltala, inclusive en xuntes privaes con [[Richard Nixon]], amás de tener una actitú despreciativa escontra la población india polo xeneral, tratándolos como una raza inferior».
 
== Política con Israel y los xudíos soviéticos ==
Llinia 166:
[[Estaos Xuníos]] taba estrechamente venceyáu con [[Israel]], pero'l so ''política de distensión'' cola [[Xunión Soviética]] nun-y dexaba actuar directamente en favor de dichu [[país]], amás la situación económica que se presentaría, d'entrar a la guerra, sería difícil, asina que la respuesta pa Kissinger yera bastante obvia, paz. Trató d'axustar el fin de la [[Guerra del Yom Kippur]], tres los sucesos asocedíos.
 
Sicasí, [[Richard Nixon|Nixon]], sosprendentemente, decidió dir en contra de la oposición inicial de Kissinger. Ordenó que l'exércitu d'[[Estaos Xuníos]] llevara a cabu la mayor operación militar aereu de la hestoria p'ayudar a Israel el 12 d'ochobre de [[1973]]. Esta acciónaición estauxunidense foi'l desencadenante de la [[Crisis del petroleu de 1973]], qu'afectó a los [[Estaos Xuníos]] y los sos aliaos d'[[Europa Occidental]].
 
Lo que sobrevieno dempués d'esta decisión, demostraría que Kinssiger taba no correcto (daqué que [[Richard Nixon|Nixon]] recordaría dende entós). Empieza, entós, el [[17 d'ochobre]] de [[1973]], la Crisis Petrolera de [[1973]], arriendes de la decisión de la [[Organización de Países Árabes Esportadores de Petroleu]] (qu'arrexuntaba a los países miembros árabes de la [[OPEP]] más Exiptu y Siria), de nun esportar más petroleu a los países que sofitaren a [[Israel]] mientres la [[Guerra del Yom Kippur]], midida qu'incluyía a [[Estaos Xuníos]] y a los sos aliaos d'[[Europa Occidental]].
Llinia 191:
So ''el mandu diplomáticu'' de Kissinger [[Estaos Xuníos]] siguió reconociendo y calteniendo relaciones con gobiernos de Derecha, yá fueren dictatoriales o democráticos, sofitando y estableciendo trataos y aliances estratéxiques con cada unu d'ellos, col fin últimu d'asegurar el predominiu de los enclinos [[capitalistes]] y [[neolliberalismu|neoliberalistas]], por sobre les izquierdistes, comunistes y socialistes na rexón. Pero Kissinger llegaría más llueñe que cualesquier de los sos predecesores nesta rexón.
 
Kissinger, sofitó y foi clave pal ascensu de trés importantes dictadura nel [[Conu Sur]], el [[Réxime Militar (Chile)|Réxime militar]] de [[Augusto Pinochet]] en [[Chile]] y el [[Procesu de Reorganización Nacional]] n'[[Arxentina]] y la [[Dictadura cívicu-militar n'Uruguái (1973-1985)]]. Amás desenvolvió y aplicó la [[Operación Cóndor]], un plan ofensivu en contra de les faccionesfaiciones comunistes en [[Llatinoamérica]].
 
==== ''Cuba'' ====
Llinia 203:
 
==== ''Panamá'' ====
L'Alianza pal progresu de [[John F. Kennedy]] remató en [[1973]]. Arriendes d'ello, yera necesariu empezar a determinar cualos seríen les accionesaiciones a tomar con al respective de un pervalible activu comercial internacional, la Canal de Panamá. Kissinger, encargar de qu'en [[1974]] empezaren les negociaciones sobre un nuevu asentamientu nel [[Canal de Panamá]]. Magar, el Secretariu d'Estáu estauxunidense, nun llogró llevar a cabu la firma d'un nuevu tratáu, sí foi'l responsable de preparar, siendo a escasos meses d'asumir la presidencia, que [[Jimmy Carter]] llevó a cabu los [[Trataos Torrijos-Carter]] y l'entrega de la canal al control panameño.
 
=== Intervención en Chile ===
Llinia 211:
El candidatu presidencial del [[Partíu Socialista de Chile]], [[Salvador Allende]], fuera escoyíu democráticamente en [[1970]] pal puestu de presidente, con un 36,3&nbsp;%, una mayoría relativa.
 
Automáticamente, n'[[Estaos Xuníos]], la reacciónreaición nun se fixo esperar, la esmolición xeneral yera incontrolable en [[Washington, D.C.]] debíu al nuevu presidente chilenu, abiertamente [[socialista]] y con enclinos a favor de [[Fidel Castro]] y el so [[Revolución Cubana]]. Allende intentaría llevar a cabu pacíficamente el so programa de gobiernu de fondes reformes pa la dómina no político, económicu y cultural.
 
Kissinger foi, particularmente, el mayor defensor de la necesidá d'intervenir en [[Chile]], considerando la so [[gobiernu]] como «comunista», y una amenaza de xerme peligrosu pal orde na rexón, llegando a afirmar lo siguiente:
Llinia 229:
Les relaciones ente los gobiernos d'[[Estaos Xuníos]] y [[Chile]] permanecieron xelaes mientres el mandatu de Salvador Allende, siendo'l finxu que marcó l'entamu d'esti distanciamientos la completa nacionalización de la industria minero de cobre chilena, hasta entós, práuticamente propiedá d'[[Estaos Xuníos]], por aciu la filial chilena de la estauxunidense [[ITT Corporation]], según otres empreses chilenes. Estaos Xuníos afirmó que'l gobiernu chilenu devaluara descomanadamente una compensación equitativa pa la nacionalización restando lo que consideró «beneficios estraordinarios». Poro, los [[Estaos Xuníos]] consideró implementar sanciones d'orde económicu, pero nunca aportaron a aplicaes. La [[CIA]] tamién apurrió financiamiento pa les fuelgues masives antigubernamentales en [[1972]] y [[1973]].
 
La [[CIA]], actuando en virtú de l'aprobación del ''Comité 40'' (del que Kissinger yera presidente), participó en delles accionesaiciones tapaes en [[Chile]] mientres esti periodu, escurriendo lo que n'efeutu foi un [[golpe d'estáu constitucional]] y, cuando esto fracasó, permaneció en contautu con elementos antigubernamentales. La [[CIA]] enterar d'una gran cantidá d'asociaciones, planes y organizaciones clandestines que buscaben establecer una dictadura militar. Anque intencionalmente negar a ayudar materialmente a cualesquier d'ellos. Tamién afala a delles d'estos grupos y nun fixo nada pa evitalos. Aseguró a los conspiradores que tal eventu sería bienveníu en [[Washington DC|Washington]] y [[Estaos Xuníos]], encargar d'omitir cualesquier mención alrodiu de posibles violaciones de los [[derechos humanos]].
 
El [[11 de setiembre]] de [[1973]], el presidente Allende suicidar mientres el golpe d'estáu llanzáu pol comandante en xefe d'Exércitu [[Augusto Pinochet]], quien se convirtió en Presidente de facto de Chile y qu'exercería una dictadura sobre'l país, mientres 17 años. Un documentu publicáu pola CIA en 2000 tituláu ''CIA, Actividaes en Chile'' reveló que la CIA sofitó viviegamente la xunta militar tres el derrocamientu de Allende y que tenía munchos de los oficiales de Pinochet en pagos contactos de la CIA, a pesar de que munchos yeren conocíos por tar arreyaos en vultables violaciones de los derechos humanos, hasta que'l candidatu Demócrata Jimmy Carter ganó al Presidente Gerald Ford en 1976.
Llinia 272:
=== Angola ===
En [[1974]] un golpe militar izquierdista derroca al gobiernu de [[Marcelo Caetano]] en [[Portugal]], al traviés de la denomada [[Revolución de los Claveles]].
La ''Xunta de Salvación Nacional'' liderada pol nuevu [[Primer Ministru de Portugal]], [[Adelino da Palma Carlos]], consolidaos como'l nuevu gobiernu del [[país]] ibéricu, rápido concede la independencia a les colonies de [[Portugal]], creando una cadena de reaccionesreaiciones internacionales, con respectu al destín d'[[África]].
 
Cuba sofita abiertamiente al traviés de les sos tropes n'[[Angola]], al ''Movimientu Popular d'esquierda pa la lliberación d'Angola ([[MPLA]])'' na so llucha contra los rebeldes [[UNITA]] y el [[FNLA]] de derecha mientres la [[Guerra Civil]] angoleña. Kissinger encargar de sofitar a [[FNLA]], lideráu por [[Roberto Holden]] y a la [[UNITA]], liderada por [[Jonas Savimbi]], los insurxentes de La resistencia nacional mozambiqueña ([[RENAMO]]), según la invasión de sofitu de la [[CIA]] d'[[Angola]] por tropes sudafricanas. El [[FNLA]] foi derrotáu y [[UNITA]] viose obligáu a llevar la so llucha na selva. Namái so la Presidencia de [[Ronald Reagan]] Estaos Xuníos volvería dar sofitu a la [[UNITA]].
Llinia 280:
 
=== Sáḥara Occidental ===
[[Archivu:Grüner Marsch Karte.png|left|thumb|300px|Marches del 7 de payares (en verde) y acciónaición militar del 31 d'ochobre (en colloráu)]]
Escontra 1975, España entró nun periodu de crisis interna, cola enfermedá de Francisco Franco, situación que foi aprovechada pol Rei [[Hassan II]] pa unviar a más 350.000 civiles y 25.000 militares al territoriu de Sáḥara Occidental, col fin de reclamalo y amestalo a los sos dominios.
 
Llinia 349:
==== Indonesia ====
[[Archivu:President Suharto, 1993.jpg|thumb|150px|Xeneral [[Suharto]]]]
Henry Kissinger sofitó al réxime indonesiu del xeneral [[Suharto]], acusáu del [[xenocidiu]] contra la población de [[Timor Oriental]], amás de tar arreyáu coles actividaes d'esti gobiernu, según tamién na invasión a [[Timor Oriental]]. Amás sirvió a dichu gobierno como ''Asesor Xeneral de Gobiernu'', otra acciónaición que-y foi tremendamente criticada.
 
==== Laos y Camboya ====
Llinia 362:
Amás siguió publicando llibros, artículos y ensayos, según tamién dio conferencies y ye asesor de múltiples otres compañíes.
 
La so firma foi contratada pol gobiernu de [[George W Bush]], pa dirixir un comité d'acciónaición tres los atentaos del [[11-S]] y p'emprestar los sos servicios como compañía asesora, pero desabrir d'esti contratu poco primero de que [[George W. Bush|Bush]] fixera pública la so idea d'invadir [[Iraq]] y d'empezar la [[Guerra d'Afganistán]]. Amás, emprestó los sos servicios como ''Asesor Políticu Xeneral al Gobiernu d'Indonesia.''
 
== Otros llogros, premios y reconocencies ==
Llinia 382:
== Perceición histórica ==
[[Archivu:Henry Kissinger, at the World Economic Forums India Economic Summit 2008, New Delhi.jpg|left|thumb|200px|Henry Kissinger en [[2008]].]]
Falar de [[política esterior]] nel [[sieglu XX]] ensin nomar a Kissinger ye daqué que resulta imposible. Henry Kissinger foi [[Secretariu d'Estáu]] de los [[Estaos Xuníos d'América]] nun periodu de tiempu bastante ximelgáu na política internacional y la so proceder, según la so capacidá p'arreglar tou tipu de problemes que se-y presentara, convertir nuna referencia de la diplomacia estauxunidense, siendo en gran midida'l ceador de variedá d'enclinos o métodos d'acciónaición, nesti ámbitu, qu'inda siguen usándose lo que ye güei (intervenciones militares, negociaciones, accionesaiciones en busca de determinaos intereses, ente otros.).
 
Kissinger ye almiráu por unos al empar que ye odiáu y tarrecíu por otros. La mayor crítica que se-y fai ye'l sobreponer los intereses de la so nación percima del bienestar político de les demás, siendo responsable o tando venceyáu a una gran variedá de [[dictadures]], lo que llevó a que munchos lo acusen de tar amestáu a les múltiples violaciones a los [[Derechos Humanos]] asocedíes mientres les mesmes, daqué que ye y va siguir siendo motivu d'especulación y discutiniu.