Diferencies ente revisiones de «Historia de Malasia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"acción" +"aición"
Llinia 54:
}}</ref> y que terminó llogrando l'establecimientu d'un estáu independiente llamáu [[Federación Malaya]] en 1957. El 31 d'agostu de 1963, les colonies britániques del norte de Borneo y de Singapur llograron la independencia y formaron una federación llamada [[Malasia]] xuntu colos estaos peninsulares de la Federación de Malaya'l 16 de setiembre de 1963. Casi dos años dempués Singapur ye espulsáu de la federación. A principios de los '60 asocedió un conflictu con Indonesia. Disturbios raciales en 1969 desaguaron na declaración del [[estáu d'emerxencia]], y una represión a l'actividá política y a les llibertaes civiles que nunca foi del tou revertida hasta agora. Dende 1970 Malasia tuvo gobernada pola "coalición del Frente nacional", liderada pola Organización Nacional Xunida de los Malayos (UMNO poles sos sigles n'inglés). La crecedera económica ayudó a amenorgar el descontentu políticu. Los socesivos gobiernos de la UMNO han promovido l'usu de la llingua malayo y llevao a cabu una discriminación positiva sistemática a favor de los musulmanes, midida que causa una gran rensía.
 
Nes eleiciones federales de finales de 1964 la coalición llogró la mayoría, pero los estremistes malayos del UMNO forzaron a Singapur, de mayoría china, a retirase de la federación el [[9 d'agostu]] de [[1965]]. Nes eleiciones de 1969 los radicales del UMNO y el Pmin criticaron al primer ministru de faer concesiones a los chinos ente que'l Partíu d'AcciónAición Democrática (Democratic Action Party DAP), el Gerakan, y el People's Progressive Party (PPP, Partíu Progresista del Pueblu) criticaben les faltes de les minoríes non malayes. Nestes eleiciones la coalición caltuvo la mayoría pero amenorgar y la MCA perdió bona parte de la so representación. Les quexes de los chinos causaron disturbios en [[Kuala Lumpur]] el [[13 de mayu]] de [[1969]] que causaron de xuru centenares de muertos. El gobiernu parllamentariu quedó en suspensu hasta febreru de 1971.
 
Tunku Abdul Razak, llugarteniente de Tunku Abdul Rahman, coyó la direición del partíu y del gobiernu (temporalmente Direutor del Conseyu d'Operaciones Nacionales) y yá como primer ministru en septiembre de 1970, con plenes funciones cinco meses dempués. El so gobiernu siguió una política d'estabilidá, ya incorporó a la coalición al Pmin, qu'agora llevaba'l nome de Parti Islam Sa-Malaysia (PSM) quedando integráu nun Frente Nacional (NF, Barisan National) encabezáu pol UMNO qu'incluyía tamién el MCA y el MIC y dalgún otru menor. Nes eleiciones de 1974 consiguió más de dos tercios de los diputaos (con 2/3 podía camudase la Constitución) y el control de los 13 estaos. Evitáronse les temes sensibles como l'abolición de los sultanatos, la posición de los malayos o la ciudadanía por non malayos. Dende 1971 empecipióse la New Economic Policy (NEP) o Nueva Política Económica que desenvolvió planes quinquenales (1971-1975, 1976-1980 y 1981-1985) destinaos a erradicar la probeza nes zones rurales. En 1971 l'Alcuerdu de Defensa con Gran Bretaña (AMDA, Anglu Malayan-dempués Malaysian-Defensa Agreement) foi sustituyíu pol Five Powers Defense Arrangement con [[Australia]], [[Gran Bretaña]], [[Nueva Zelanda]], [[Singapur]] y Malasia. En 1974 reconoció a la [[República Popular de China China]] popular pero nun varió la so política interna y esterna anticomunista.