Diferencies ente revisiones de «Llocomotora de vapor»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques: -"acción" +"aición"
Llinia 2:
[[Archivu:Locomotora de vapor Henschel ARGANDA, año 1925.jpg|thumb|[[Locomotora Henschel Arganda]], añu 1925. Ye una locomotora de vapor-carbón, que funciona nun ferrocarril turísticu na [[Comunidá de Madrid]], España.]]
 
La '''locomotora de vapor''' ye un tipu de [[llocomotora]] impulsada pola acciónaición del [[vapor d'agua]]. El locomotores de vapor fueron la forma dominante de traccióntraición nos [[ferrocarril]]es hasta qu'a mediaos del [[sieglu XX]] fueron reemplazaes poles locomotores [[Llocomotora Diésel-Eléctrica|diésel]] y [[locomotora eléctrica|eléctriques]].
 
== Orixe ==
Llinia 17:
[[Archivu:Stephenson's Rocket.jpg|thumb|Llocomotora ''[[The Rocket]]'', caltenida nel Muséu de Ciencies de Londres.]]
 
En 1826 empecipióse la construcción de la primer llinia ferrial del mundu ente dos ciudad: Liverpool y Manchester. El diseñu de la llinia encargar a [[George Stephenson]], que tenía esperiencia en diseños de ferrocarriles de mines. En 1829 inda nun se decidiera'l tipu de traccióntraición de los vagones. Les llocomotores emplegaes nes mines yeren lentes y pocu fiables, con frecuentes esplosiones. Esa foi la razón de que se propunxera'l proyeutu de disponer de 30 máquines fixes partíes a lo llargo del percorríu, una per cada kilómetru, que per mediu de lluries abasnaríen los vagones.
 
El 6 d'ochobre de 1829 en [[Rainhill]] realizóse un concursu pa determinar si'l locomotores yeren afeches pa la traccióntraición na nueva llinia. El ganador llevaríase 500 llibres esterlinas y un llugar na hestoria. Munchos proyeutos como'l "Cycloped" nun fueron almitíos nel concursu, como un artiluxu de traccióntraición animal de Thomas Shan Brandreth o la llocomotora "Perseverance" de Timothy Burstall, que nun algamar la velocidá mínima esixida pa la prueba.
 
Finalmente compitieron trés llocomotores, la "[[The Rocket]]" de George y Robert Stephenson (padre y fíu), la "Sans Pareil" de [[Timothy Hackworth]] y la "Novelty" del suecu [[John Ericsson]] y el británicu [[John Braithwaite]]. La ganadora foi la "Rocket" porque los sos rivales nun consiguieron terminar la prueba por avería nes máquines, como la "Sans Pareil" que tenía un cilindru defectuosu construyíu nos talleres de Stephenson. A pesar d'esta anomalía, la "Sans Pareil" foi más rápida que les sos competidores. D'esta manera la "Rocket" pasó a la hestoria non por ser la primera o la meyor, sinón por ganar les pruebes de Rainhill.
Llinia 38:
[[File:Beyer Peacock Locomotive - Inside view 005.JPG|thumb|320px|Corte del cilindru en Locomotora Beyer, Peacock de 1873.]]
 
El vapor qu'escapa del cilindru dempués d'impulsar el pistón, va a la caxa de fumos, onde se lliberar al traviés d'una boquilla o tobera enfocada a la chimenea, por onde sale xuntu col fumu, creando un vacíu al salir, que favorez el tiru del llar. Les rabaseres socesives del vapor d'escape son les que producen el característicu soníu "chuf, chuf" de los locomotores de vapor. Una locomotora de vapor tien de normal dos cilindros, unu a cada llau. Hai tamién que disponen de trés y de cuatro. Los cilindros actúen por pareyes, esistiendo un desfase de 90 graos ente'l accionamiento de la rueda motriz d'un llau y la so homóloga del llau opuestu, apurriendo cuatro golpes de potencia en cada revolución de les ruedes. Les ruedes de la traccióntraición tán conectaes en cada llau por barres de conexón o d'acoplamientu que tresmiten la fuercia dende la rueda motriz principal a les otres ruedes motrices, a les que tamién se denomina ruedes acoplaes. Nes de tres cilindro, unu d'ellos va en posición central, so la caldera, y la so biela remana unu de los [[Exa (mecánica)|exes]] motrices, qu'hai de tener forma de [[cigoñal]].
 
La caldera fuelga sobre un armazón denomináu bastidor o [[xasis]], nel que se monten tamién los cilindros y que de la mesma fuelga sobre les exes. Les exes motrices móntense sobre cojinetes que pueden movese enriba y embaxo nel bastidor. Tán conectaos a él per mediu de ballestes o, menos frecuentemente, por suspensiones de muelles, que dexen a les exes ciertu grau de movimientu independiente p'anidiar l'efeutu de los altibaxos de la vía. Munchu locomotores tienen carretones de cabeza o de cola denominaos [[box]]s, que son unos ensamblados de dos exes y cuatro ruedes col so propiu xasis y suspensión, que soporten el cuerpu principal d'un vagón o una locomotora en cada unu de los sos estremos, y dexen un ciertu grau de rotación en redol a una exa vertical, pa facilitar asina'l tránsitu del vagón o locomotora poles curva.
Llinia 201:
* ''Locomotora ténder''. La que lleva consigo'l carbón. Solo emplégase en trechos pequeños o pa les maniobres de les estaciones.
* ''Locomotora de vía estrecha''. Llámense asina les máquines que circulen por esti tipu de víes. Considérase vía estrecha a aquélla que tien menos de 1.435 mm. La mayoría de les víes estreches esistentes tienen 1.067 mm o menos.
*[[Archivu:Gyermek vasut 001.JPG|thumb|Llocomotora de vía estrecha.]] ''Locomotora de mercancíes''. La más llarga y pesada. Tien delles exes acoplaes con ruedes d'alredor de 1,3 m, y utilízase pa baxa velocidá y gran fuercia de traccióntraición.
* ''Locomotora de viaxeros''. La caracterizada pol emplegu de grandes ruedes de casi dos metros de diámetru con dos exes acoplaos. Una tercer exa llibre lleva dos ruedes pequeñes o bien un [[box]] con cuatro ruedes móviles alredor d'un torniellu maestru. Pesa de 30 a 40 tonelaes y ta provista de frenu maestru.
* ''Locomotora mista''. La destinada a arremolcar trenes mistos. Tien xeneralmente tres eje acoplaos con ruedes de 1,50 m. Pesa unes 40 tonelaes y tamién lleva frenu instantáneu.<ref>Diccionariu enciclopédicu popular ilustráu Salvat (1906 a 1914)</ref>
Llinia 208:
 
 
Utilizábense xeneralmente dos tipos de midíes pa definir el rendimientu de los locomotores. De primeres clasificar pol so esfuerciu de traccióntraición: la máxima fuercia exercida pola locomotora p'abasnar el tren. Esto podía calculase, aprosimao, multiplicando la área total del pistón pola presión de la caldera y estremando pol cociente ente'l diámetru de la rueda motriz y el percorríu del pistón. L'esfuerciu de traccióntraición ye'l principal factor pa catalogar a una locomotora en términos de qué pesáu ye'l [[tren]] que puede abasnar per una zona concreta. Al entrar nel [[sieglu XX]] empezó a considerase que l'esfuerciu de traccióntraición nun yera la midida más fayadiza del rendimientu porque nun tenía en cuenta la velocidá, y el locomotores empezaron a midise pola [[potencia (física)|potencia]] que desenvolvíen. Emplegar delles fórmules pa calculala pero, polo xeneral, les compañíes de ferrocarril utilizaron los llamaos vagones dinamométricos pa midir la potencia real, cola locomotora en marcha.
 
Daes unes proporciones fayadices del restu de la locomotora, la potencia resultante vien determinada pol tamañu del fueu y, poro, pel área de la parrilla del llar. La fuercia de traccióntraición, como s'indicó enantes, vien determinada pola presión de la caldera, les proporciones del cilindru y el tamañu de les ruedes motrices. Sicasí, tamién ta llindada pol pesu sobre les ruedes motrices (denomináu pesu adherente), qu'hai de ser siquier cuatro veces l'esfuerciu de traccióntraición.
 
A finales del [[sieglu XIX]], n'el locomotores de trenes de mercancía considerábase l'esfuerciu de traccióntraición; ente que nes de pasaxeros valorábase más la velocidá. El locomotores de mercancíes aumentaron el númberu d'exes motrices, caltuvieron un box delanteru d'una sola exa y, cuando yá nel sieglu XX, el gran aumentu de tamañu del llar fixo qu'ésti yá nun pudiera afaese sobre les ruedes motrices, asitiaron un bisel traseru p'apurrir sofitu. El locomotores de trenes de pasaxeros teníen, xeneralmente, un box delanteru de dos exes p'ameyorar el trazáu de les curves a cierta velocidá, menos exes que les de mercancíes y ruedes motrices bien grandes por que les pieces con movimientu de vaivén nun tuvieren que realizalo a una velocidá escesiva.
Nos años 1920, l'atención nos Estaos Xuníos centrar na potencia. Los trenes de mercancíes teníen de movese a mayor velocidá y los de pasaxeros teníen d'abasnar un mayor pesu calteniendo la velocidá. El tamañu de les parrilles y llares aumentó ensin producise cambeos nel restu de la locomotora, forzando al bisel traseru a incorporar una segunda exa, de cuenta que les de mercancíes 2-8-2 (notación White) convertir en 2-8-4 y les 2-10-2 en 2-10-4. De la mesma manera, les de pasaxeros 4-6-2 convertir en 4-6-4 y desenvolvióse una configuración de locomotora de doble propósitu, la 4-8-4, que podía utilizase tantu pal serviciu de mercancíes como pal de pasaxeros.