Diferencies ente revisiones de «Meteorización»

Contenido eliminado Contenido añadido
Esfacer la revisión 2278807 de 190.194.201.233 (alderique)
Etiqueta: Desfacer
m Preferencies llingüístiques: -"acción" +"aición"
Llinia 13:
 
== Meteorización física ==
[[Archivu:Canchal, Flowerpot Island, Canadá.jpg|thumb|[[Canchal]] posiblemente formáu por gelifraccióngelifraición n'estratos casi horizontales de piedra caliar na [[isla Flowerpot]], [[Ontario]], [[Canadá]].]]
[[Archivu:Exfoliación del granito.JPG|thumb|[[Exfoliación (mineraloxía)|Exfoliación]] del granitu dando llugar a esferes de roca que'l so espesura va menguando por termoclastia. La exfoliación en capes concéntriques ye lo que motivó'l nome n'inglés de onion weathering]]
La [[meteorización física]] produz desintegración o rotura na roca, ensin afectar a la so composición química o mineralóxica. Nestos procesos la roca va quebrándose, esto ye, vase disgregando en materiales de menor tamañu y ello facilita'l procesu d'erosión y tresporte posterior. Les roques nun camuden les sos característiques químiques pero sí les físiques. Ta causada poles condiciones ambientales ([[agua]], [[calor]], [[Sal (química)|sal]], etc.). Los axentes que lu provoquen son:
* '''La descompresión:''' Ye la espansión y el agrietamiento que se producen en roques que se formaron a gran fondura, al atopase na superficie onde la presión ye enforma menor. Por causa de esta dilatación empiecen a esperimentar la formación de resquiebros o [[diaclasa|diaclases]] colo que se formen lloses horizontales.
* '''Termoclastia''' ye la fisura de les roques aflorantes de resultes de la diferencia de temperatura ente l'interior y la superficie. La diferencia térmica día-noche ye la causa: mientres el día, al calecer, la roca dilátase; sicasí, pela nueche, al esfrecese, contráise. Al cabu d'un tiempu acaba rompiéndose. Esti tipu de meteorización ye importante en climes estremaos con gran oscilación térmica ente'l día y la nueche (como nel desiertu). La termoclastia da orixe a una forma típica de meteorización mecánica en roques [[granitu|granítiques]] que se denomina exfoliación en boles, n'inglés onion weathering (meteorización en capes de cebolla) por cuenta de que la radiación solar enfusa bien superficialmente nel granitu, caleciendo apenes unu o dellos centímetros a partir de la superficie, que ye la zona que se dilata, ente que al esfrecese, va dixebrándose del nucleu internu que caltién la mesma temperatura más tiempu.
* '''[[GelifracciónGelifraición]]:''' ye'l frayatu de les roques aflorantes por causa de la presión qu'exercen sobre elles los cristales de xelu. L'agua, al conxelase, aumenta'l so volume nun 9 %. Si atopar nel interior de les roques, exerz una gran presión sobre les parés internes qu'acaba, tres la repetición, por estazales. Esti tipu de meteorización ye importante en climes húmedos y con repitíes alternances xelu-destemple (+0 °C/-0 °C), como los montascosos.
* '''Haloclastia:''' ye'l frayatu de les roques pola acciónaición del sal. En determinaos ambientes hai una gran presencia de sal. Esto ye nos ambientes grebos, una y bones les agües llaven el suelu llevándose consigo'l sal, que bástiase sobre'l suelu al evaporarse l'agua. El sal encuallar nos poros y fisuras de les roques y, al recristalizar y aumentar de volume, aumenta la presión qu'exercen sobre les parés internes (similar a la gelifraccióngelifraición) colo que puede causase la rotura. La resultancia son roques bien anguloses y de menor tamañu, lo que xeneralmente da llugar a los procesos de [[erosión]].
 
== Meteorización química ==
[[Archivu:Monumento a las batallas de La Puerta.JPG|thumb|Un [[Cecropia peltata|yagrumo]] (''Cecropia peltata'') crez na paré del Monumentu a la Batalla de la Puerta, en Venezuela, y amuesa l'acciónaición sobre la disolución del cementu y de la roca caliar del propiu monumentu pola acciónaición de los ácidos de los sos raigaños.]]
Produz un tresformamientu químicu de la roca provocando la perda de cohesión y alteración de la roca. Los procesos más importantes son los atmosféricos, el [[vapor d'agua]], el [[osíxenu]] y el [[dióxidu de carbonu]] que tán implicaos en:
* '''[[Oxidación]]'''. Producir al reaccionar dellos minerales col osíxenu atmosférico. Fórmense nuevos minerales con elementos n'unu o más estaos ferruñosos (mayor carga positiva)
* '''[[Disolución]]'''. Ye bien importante en minerales solubles como cloruros, nitratos, en roques caliares y nel modeláu [[Karst|kárstico]].
* '''[[Carbonatación]]'''. Producir al combinase'l dióxidu de carbonu cola agua formando ácidu carbónico, que combínase con ciertos minerales como'l [[carbonatu de calciu]] que se tresforma en [[bicarbonatu]]: el primeru ye insoluble na agua pero'l segundu nun lu ye, polo que ye abasnáu por ella.
* '''[[ReacciónReaición d'hidratación|Hidratación]]'''. Nesta reacciónreaición, l'agua ye incorporada a la estructura de dellos minerales aumentando de volume como asocede col yelsu o [[sulfatu de calciu]] hidratáu. Esti procesu ye bono de ver, por casu, entemeciendo [[anhidrita]] con agua, lo que produz una reacciónreaición exotérmica (esprende calor) al tresformase en yelsu (sulfatu de calciu hidratáu).
* '''[[Hidrólisis]]'''. Ye'l frayatu na estructura de dellos minerales pola acciónaición de los [[ion]]es de [[H]]<sup>+</sup> y [[oxhidrilo|OH]]<sup>-</sup> d'agua, fundamentalmente na meteorización del [[feldespatu]], que se tresforma en magres y del [[granitu]] que puede llegar a la [[caolinización]] (tresformamientu en magres, especialmente en caolín).
* '''[[Bioquímica]]'''. L'acciónaición de los ácidos orgánicos procedentes de la descomposición de materiales biolóxicos nel suelu o pola acciónaición físicu - química de los mesmos vexetales vivos.
 
[[Archivu:Termiteros Gran Sabana.jpg|thumb|Los niales fechos nel suelu poles termita ([[Isoptera]]) na [[Gran Sabana]] ([[Venezuela]]) xeneren una alteración considerable de los minerales del suelu y del sosuelu. Esta alteración favorez la crecedera de delles plantes na mayoría de los termiteros abandonaos.]]
Llinia 35:
 
== Meteorización biolóxica ==
La meteorización biolóxica o orgánica consiste na rotura de les roques pola actividá d'animales y plantes. La construcción de llurigues y l'acciónaición de los raigaños de los árboles pueden provocar una acciónaición mecánica, ente que los efectos de la presencia d'agua y diversos ácidos orgánicos, según l'aumentu del dióxidu de carbonu, pueden complementar la meteorización alteriando la roca. Con éses los efectos de la meteorización biolóxica combinen los procesos de disgregación y los d'alteración.
 
La vexetación desempeña un papel decisivu nos procesos de meteorización química, yá que apurren iones y ácidos de disolución a l'agua. La descomposición orgánica xenera humus más o menos acedu que provoca fenómenos de podsolización.