Diferencies ente revisiones de «Ordenador»

Ensin cambiu de tamañu ,  hai 3 años
m
ensin resume d'edición
m (Preferencies llingüístiques)
mSin resumen de edición
 
L’arquiteutura von Neumann describe un ordenador con 4 seiciones principales: la [[Unidá aritmético-lóxica|unidá lóxica y aritmética]] (ALU), la [[unidá de control]], la [[memoria]], y los preseos d'entrada y salida (E/S). Estes partes tan coneutaes por un manoyu cables, un [[enllaz común]].
Nesti sistema, la [[memoria]] ye una secuencia de celdes d'almacenamientu numberaes, u caúna ye un bit, o unidá d'información. La información ye una instruccióninstruición que-y diz al ordenador lo que tien que facer. Les «célules» represen datos que-y faen falta al ordenador pa llevar a cabu les instruccionesinstruiciones.
 
En xeneral, la memoria pode ser reescrita milenta vegaes; paezse más a una llibreta qu'a una llábana.
La [[Unidá aritméticu-lóxica|unidá lóxica y aritmética]], o ALU, ye’l preséu que lleva a cabu les operaciones elementales como les operaciones aritmétiques (suma, resta), operaciones lóxiques (Y, O, NO), y operaciones de comparanza. Nesta unidá ye aú faise tol trabayu computacional.
 
La [[unidá de control]] sigue la direición de les posiciones en memoria que contienen la instruccióninstruición que l'ordenador va realizar nesi momentu; recupera la información dando-yla a l'ALU pala operación que tien que desendolcar. Tresfier llueu'l resultáu a sitios afayadizos na memoria. <br />Una vegada qu'ocurre lo anterior, la unidá de control va a la siguiente instruccióninstruición (normalmente sitiada na siguiente posición, a menos que la instruccióninstruición seya una instruccióninstruición de brincu, informando al ordenador de que la próxima instruccióninstruición va tar puesta n’otra posición de la memoria).
 
Los preseos E/S permiten-y al ordenador, garrar información del mundiu esterior y tornar los resultaos d'esa información. Hai una gama mui estensa de preseos E/S como los [[Teclaú d'ordenador|teclaos]], [[Monitor|monitores]] y unidaes de [[discu flexible]] o les [[cámares web]].
 
Les instruccionesinstruiciones que tamos acabante d'aldericar, nun son les nidies instruccionesinstruiciones del ser humanu. Un ordenador namás tien un númberu acotáu d'instruccionesinstruiciones bien definíes. Los tipos d'instruccionesinstruiciones típiques realizaes pola mayoría los ordenadores son como estos exemplos: "...copia los conteníos de la posición de memoria 123, y pon la copia na posición 456, amesta-y los conteníos de la posición 666 a la 042, y coloca’l resultáu na posición 013, y, si los conteníos de la posición 999 son 0, la to siguiente instruccióninstruición ta na posición 345...".
 
Les instruccionesinstruiciones dientro l'ordenador represéntense con númberos. Por exemplu, el códigu pa copiar pue ser 001. El conxuntu d'instruccionesinstruiciones que pue facer un ordenador conozse como [[llinguax de máquina]] o códigu máquina. Na práutica, nun s’escriben les instruccionesinstruiciones pa los ordenadores direutamente en llinguax de máquina, sinón que s’emplega un [[llinguax de programación]] d'altu nivel que tórnase dempués al llinguax de la máquina automáticamente, a traviés de programes especiales de torna (intérpretes y [[compilador]]es). Dalgunos llinguaxes de programación representen de manera mui direuta'l llinguax de máquina, como los amestadores (llinguaxes de baxu nivel) y, por otru llau, los llinguaxes como [[Prolog]], básense en principios abstrautos mui lloñe de los que fai la máquina en concretu (llinguaxes d'altu nivel).
 
Los ordenadores d'agora coloquen l'ALU y la unidá de control dientro d'un únicu circuitu integráu conocíu como Unidá central de procesamientu o CPU. Normalmente, la memoria l'ordenador asitiase nunos pocos circuitos integraos pequeños cerca la CPU. La gran mayoría de la masa l'ordenador ta formada por sistemes auxiliares (por exemplu, pa traer electricidá) o preseos E/S.
Dalgunos ordenadores más grandes diferénciense del modelu anterior, nun aspeutu perimportante, porque tienen varies CPU y unidaes de control que trabayen al mesmo tiempu. Amás, dalgunos ordenadores, usaos principalmente pala investigación, son mui estremaos del modelu anterior, pero nun tienen munches aplicaciones comerciales.
 
Polo tantu, el funcionamientu d'un ordenador ye en principiu abondo cenciellu. L'ordenador trai les instruccionesinstruiciones y los datos de la memoria. Execútense les instruccionesinstruiciones, almacénense los datos y vase a pola siguiente instruccióninstruición. Esti procedimientu repítese de siguío, dica que s’apaga l'ordenador. Los [[Programes d'ordenador o computadora (software)|programes d'ordenador]] namás son llargues llistes d'instruccionesinstruiciones que debe executar l'ordenador, a vegaes con tables de datos. Munchos programes d'ordenador contienen millones d'instruccionesinstruiciones, y munches d'eses instruccionesinstruiciones execútense aína. Un ordenador personal modernu típicu (nel añu 2003) pode executar de 2000 a 3000 millones d'instruccionesinstruiciones por segundu. Les capacidaes estraordinaries que tienen los ordenadores nun se deben a la so habilidá pa executar instruccionesinstruiciones complexes. Los ordenadores executen milenta instruccionesinstruiciones simples diseñaes por persones intelixentes nomaos [[programador]]es. Los buenos programadores desendolquen grupos d'instruccionesinstruiciones pa facer xeres comunes (por exemplu, dibuxar un puntu na pantalla) y llueu ponen esos grupos d'instruccionesinstruiciones a disposición d'otros programadores.
 
Na actualidá, pue paecenos que los ordenadores tán executando dellos programes a la mesma vegada. Esto conozse como [[poliactividá]] o [[multixera]], siendo más emplegáu’l segundu términu. En realidá, la CPU executa instruccionesinstruiciones d'un programa y dempués tras un curtiu periodu de tiempu, camuda a un segundu programa y executa dalgunes de les sos instruccionesinstruiciones. Esto crea la ilusión de que tan executándose estremaos programas de siguío, repartiendo’l tiempu la CPU ente los programes. Esto ye asemeyáu a la película que ta formada por una socesión rápida de fotogrames. El sistema operativu ye’l programa que controla’l repartu del tiempu xeneralmente.
 
El sistema operativu ye una especie caxón de sastre enllenu de códigos. Cada vegada que dalgún códigu d'ordenador ye compartíu por munchos tipos dixebraos de programes demientres munchos años, los programadores llevarán esi códigu al sistema operativu, al final.
Cola invención del [[microprocesador]] en 1970, foi posible fabricar ordenadores mui baratos. Los ordenadores personales ficiéronse famosos para llevar a cabu estremaes xeres como guardar llibros, escribir y imprimir documentos, calcular probabilidaes y otres xeres matemátiques repetitives con [[fueyes de cálculu]], comunicase por [[corréu electrónicu]] y [[Internet]]. De toles maneres, la facilidá de consiguir ordenadores y la so fácil adautación a les necesidaes de cada persona, fixeron que s’empleguen pa dellos propósitos.
 
Al mesmo tiempu, los pequeños ordenadores, cuasi siempre con una programación fixa, entamaron a facese camín ente les aplicaciones del llar, los coches, los aviones y la maquinaria industrial. Estos procesadores integraos controlaben el comportamientu de los aparatos más fácilmente, permitiendo’l desarrollu de funciones de control más complexes como los sistemes de frenu antibloquéu nos coches. Al entamu’l sieglu 21, la mayoría los aparatos eléctricos, cuasi tolos tipos de trasporte eléctrico y la mayoría de les llinies de producciónproduición de les fábriques furrulen con un ordenador. La mayoría los inxenieros pescancia qu'esta tendencia va siguir.
 
== Etimoloxía de les pallabres ordenador y computadora ==