Diferencies ente revisiones de «Potosí»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"acción" +"aición"
m iguo plurales
Llinia 199:
En 1579 yá había en Potosí ochocientos tahúres profesionales y cientu venti prostitutes célebres, a que los sos resplandorientos salones allegaben los mineros ricos. En 1608 festexábase les fiestes del santísimu sacramentu con seis díes de [[comedia|comedies]] y seis noche de [[máscara#Entretenimiento|mázcares]], ocho díes de [[Corrida de toro|toro]] y trés de [[xaréu|xaréos]], dos de [[competición (xuegu)|torneos]] y otros de fiesta. De plata yeren los [[altar]]es de les ilesies y les nales de los [[querubín|querubinos]] nes procesiones. Nes cases de los mineros más potentaos circulaben tou tipu d'arumes, xoyes, porzolanes y oxetos suntuosos, y dizse qu'hasta les ferradures de los caballos yeren de plata.
 
Pero la población indíxena, en tantu, sufría esplotación. Decenes de miles d'indíxenasindíxenes fueron sometíos a la [[mita]], un sistema d'esclavitú que yá yera habitual nel [[Imperiu inca|periodu incaicu]], pero que'l so usu intensificaron los españoles, y creció entá más a instancies del virréi [[Francisco de Toledo]], ante la falta de mano d'obra pa la minería. A los ''mitayos'' (como se llamaba a los indios sometíos a la mita) faíase-yos trabayar hasta 16 hores diaries, cavando túneles, estrayyendo'l metal manualmente o a picu, etc. Yeren bien frecuentes derrumbar y otros accidentes, que causaben la muerte de cientos de trabayadores. Les rebeliones yeren afogaes a sangre y fueu. Ye probable qu'hasta 15 000 indíxenasindíxenes morrieren na esplotación de la plata, ente 1545 y 1625. Col escosamientu de trabayadores indíxenes, colonizadores pidieron al rei permisu pa importar dende 1500 a 2000 esclavos africanos per añu. Recibieron permisu, y mientres el periodu colonial importáronse aprosimao 30 000 esclavos pa trabayar nes mines de la ciudá, compartiendo en parte la suerte de munchos indíxenasindíxenes.
 
La producción de plata llegó al so puntu máximu alredor del añu 1650 (160.000 habitantes), momentu nel cual les vetes empezaron a escosase, y Potosí entró nun camín cuesta abaxo del que nun pudo recuperase enxamás. En 1719, una epidemia de [[tifoidea]] mató a cerca de 22&nbsp;000&nbsp;persones, y otres tantes abandonaron la ciudá. Pa 1750 la población amenorgar a 70&nbsp;000&nbsp;habitantes. Treinta año dempués, cayó a 35&nbsp;000&nbsp;residentes. Dende 1776 Potosí, como tol Altu Perú (l'actual Bolivia), pasó a formar parte del [[Virreinatu del Ríu de la Plata]], polo que la plata dexó d'embarcase a España pol puertu de [[Arica]] y empezó a faelo pol de [[Buenos Aires]], a 55&nbsp;díes a caballu de distancia. Al empezar el [[Independencia de Bolivia|periodu independiente]] (1825), la población baxara a tan solo 9.000&nbsp;habitantes.<ref name= "Espinoza18" />