Diferencies ente revisiones de «Islla de la Juventud»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"Gerona" +"Girona"
m Preferencies llingüístiques: -"directu" +"direutu"
Llinia 2:
La '''Islla de la Juventud''' (anantes '''Isla de Pinos''') ye una islla de [[Cuba]], la segunda mayor del país y la quinta más grande del [[archipiélagu]] de les [[Antilles Mayores]]. Tien una estensión de 2.200 km<sup>2</sup> y conforma, xunto con más de 600 cayos ya isllotes, l'[[Archipiélagu de los Canarreos|archipiélagu de los Canarreos]]. Esti asitiase nel [[Mar Caribe|mar Caribe]], al suroeste de Cuba, xunto al [[Golfu de Batabanó|golfu de Batabanó]], a unos 60 km de la islla de Cuba y a unos 142 km de la ciudá de [[L'Habana]]. La so población ye d'alredor de 87.000 habitantes.
 
Alministrativamente ye, xunto colos cayos axacentes, un conceyu especial dende [[1976]]. Les sos escases dimensiones y población facíen que fora pequeña pa ser una provincia, y amás pol so carácter insular considerose conveniente subordinar la so alministración directamentedireutamente al gobiernu central. Les principales poblaciones son la cabecera municipal, [[Nueva Gerona]], Santa Fe y La Demajagua (antigua Santa Bárbara). La so economía básase principalmente nel cultivu de cítricos, la estracción de [[mármole]], na pesca y na producción de [[cerámica]], utilitaria ya artística.
 
== Historia ==
Llinia 8:
Sábese perpoco de la historia de la islla anantes de la llegada de los españoles, magar qu'hai un complexu de cueves cerca de la playa de Punta del Este nel que se conserven 235 dibuxos fechos polos nativos. Sedría [[Cristóbalo Colón|Cristobalo Colón]], demientres el so segundu viaxe al Nuevu Mundu, el que la descubriera pa los europeos; llamola '''La Evangelista''' el [[13 de xunu]] de [[1494]], y reclamola pa [[España]]. Esti nome nun foi l'únicu de la islla nos sieglos siguientes, una y bones foi conocida tamién como islla de Cotorras, islla de Tesoros ya islla de Pinos.Esti caberu apaez por primer vegada nel mapa de Diego Rivera de [[1529]], y sigue usándose davezu anguaño polos sos habitantes, que se nomen a sigo mesmos ''pineros''. El [[11 de marzu]] de [[1596]] hebo na so rodiada una batalla ente la flota española, mandada por Bernardino González d'Avellaneda y Juan Gutiérrez de Garibay, y los restos de la espedición inglesa escontra l'América española que dirixera [[Francis Drake]], muertu yá d'aquella de [[disentería]]. De resultes d'ella los españoles capturaron dos buques ingleses, y el restu afuxeron definitivamente de les posesiones españoles nel Caribe.
 
Nel [[Sieglu XIX|sieglu XIX l]]<nowiki/>a metrópoli española decide colonizala, y fúndase la so capital, [[Nueva Gerona]], el [[17 d'avientu]] de [[1830]]. Tres de la so derrota na [[Guerra Hispano-Estauxunidense|guerra hispano-estauxunidense]] de [[1898]] España renunció a la so soberanía sobre la islla. La [[Enmienda Pratt]] de [[1901]], que definió les llendes de Cuba según los intereses d'Estaos Xuníos, nun definió l'estatus de la islla, y esto provocó conflictos ente los dos países. Pol [[Tratáu Hay-Quesada|tratáu Hay-Quesada]] de [[1904]] Estaos Xuníos reconoció la soberanía de Cuba sobro la islla, y pesie a los intentos xudicilales de baltalu por parte de 400 ciudadanos y compañíes estauxunidenses, que controlaben el 95% del territoriu de la islla, el Senáu d'Estaos Xuníos ratificó finalmente'l tratáu el [[13 de marzu]] de [[1925]], finando cola disputa. De magar, y hasta 1976, la islla perteneció a la provincia de L'Habana, y nesi añu la islla algamó l'estatus de conceyu especial. Tres del asaltu al [[Cuartel Moncada]], en [[1953]], [[Fidel Castro]] y otros participantes nel asaltu foron encarcelaos nel Presidiu Modelu de la islla hasta que, en mayu de [[1955]], foron lliberaos gracies a una amnistía xeneral.
 
El [[3 d'agostu]] de [[1978]] Fidel Castro presidió la ceremonia oficial de cambiu de nome de la islla, cumpliendo asina una promesa que ficiera en 1967: «Llamémosla islla de la Juventud cuando la xuventú tenga fecho coses grandes col so trabayu equí, cuando tengan revolucionáu el so mediu ambiente, cuando vexan los frutos del so llabor y tengan revolucionao la sociedá equí.», Y ello porque miles de xóvenes d'estremaes partes de Cuba y del mundu estudiaben n'escueles nel campu y trabayaben, al tiempu, en plantaciones de cítricos.