Diferencies ente revisiones de «Italia fascista»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"acción" +"aición"
m Preferencies llingüístiques: -"directu" +"direutu"
Llinia 13:
La Italia fascista aponderaba la idea de nación frente a la d'individuu o clase; suprimía la discrepancia política en beneficiu d'un [[unipartidismo|partíu únicu]] y los [[localismu|localismos]] en beneficiu del [[centralismu]]. Utilizaba hábilmente los nuevos [[medios de comunicación]] y el carisma d'un [[líder]], [[Benito Mussolini]], nel que se concentraba tol poder. Aprovechaba los sentimientos de mieu y frustración colectiva pa exacerbarlos por aciu la violencia, la [[represión política|represión]] y la [[propaganda]], y mover contra un enemigu común, real o imaxinariu, interior o esterior, qu'actúa de chivu espiatoriu frente al qu'entornar tola agresividá de forma [[irracionalismo|irracional]], llogrando la unidá y adhesión (voluntaria o pola fuercia) de la población. El fascismu ye [[expansionismo|expansionista]] y [[militarismu|militarista]], utilizando los mecanismos movilizadores del [[irredentismo]] territorial y el [[imperialismu]] que yá fueren esperimentaos pol [[nacionalismu]] del sieglu XIX.
 
El componente social del fascismu pretende ser interclasista: niega la esistencia de los intereses de clase ya intenta suprimir la [[llucha de clases]] con una política [[paternalismu|paternalista]] de [[sindicatu vertical]] y únicu en que trabayadores y empresarios obedezan les directricesdireutrices cimeres, como nun exércitu, creando'l [[corporativismu]]. El nacionalismu económico, con [[autarquía]] y direición centralizada afixéronse como nuna [[economía de guerra]] a la coxuntura de salida de la [[crisis de 1929]].
 
Sicasí, nun hubo nel sistema fascista nin [[Plan Quinquenal (Xunión Soviética)|planes quinquenales]] al estilu soviéticu, nin cuestionamiento de la [[propiedá]] privada nin alteraciones radicales del [[capitalismu|sistema capitalista]] más allá de la intervención nel [[mercáu]], calteniendo na práutica'l sistema de producción capitalista anque so la direición suprema del Estáu. Aun así resultaba evidente que'l fascismu procuraba contentar a toles clases sociales del capitalismu y goció d'un sofitu ''interclasista'' anque por motivos bien diversos. Los fundamentos teóricos del fascismu yeren:
Llinia 303:
N'avientu de 1941 los británicos llograron [[Operación Crusader|romper el sitiu de Tobruk]] tres una gran demostración de fuercia, pero en xineru de 1942 Rommel planió una gran contraofensiva que reocupó [[Bengasi]] y amenació [[Tobruk]]. En xunu de 1942 los italoalemanes llograron el so mayor trunfu en [[Batalla de Gazala|Gazala]] y retomaron Tobruk, pero ello aumentó la influencia de los militares alemanes sobre l'estáu mayor italianu. Sicasí, tres el trunfu de Gazala les meyores de la Exa resultaron en graves perdes d'homes y material que nun podíen ser compensaes prontamente, en tantu los convóis de sofitu de la [[Regia Marina]] yeren fácilmente atacaos pola [[Royal Air Force|RAF]] dende les sos bases en [[Malta]], amenaciando gravemente la loxística del ''[[Afrika Korps]]'' y causando mutues acusaciones d'incompetencia y mala voluntá ente'l xefes militares alemanes y los sos colegues italianos.
 
Finalmente, a fines d'ochobre de 1942 los ítalo-alemanes yeren vencíos decisivamente na [[Segunda Batalla d'El Alamein|Batalla d'El Alamein]], onde'l ''[[Afrika Korps]]'' sufrió pergraves baxes que lo dexaron casi inoperante, al igual que les divisiones italianes. Tres ello, tropes britániques llanzaron una violenta contraofensiva y a fines de xineru de [[1943]] tomaron [[Trípoli]], ocupando tola colonia de [[Libia italiana|Libia]]. Les últimes fuercies ítalo-alemanes llucharon pa caltener un débil frente en [[Túnez]] magar la so inferioridá en tropes y suministros, hasta qu'a entamos de mayu de [[1943]] fueron totalmente vencíes y debieron capitular ante los [[Estaos Xuníos|estauxunidense]]s, preparar los [[Aliaos occidentales]] pa un ataque directudireutu al [[Reinu d'Italia (1861-1946)|Reinu d'Italia]].
 
En paralelu, n'avientu de [[1942]] y xineru de [[1943]] el ARMIR foi duramente ganáu pola contraofensiva soviética na [[Batalla de Stalingrado]], perdiendo casi a la metá de los sos homes como muertos, mancaos o prisioneros, amás de casi tol so material de guerra; tres el desastre, los sobrevivientes del ARMIR fueron repatriaos en febreru de 1943.