Diferencies ente revisiones de «Quinta República Francesa»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"otorgar" +"dar"
m Preferencies llingüístiques: -"directu" +"direutu"
Llinia 12:
El testu votáu en 1958 introdució una novedá na manera d'eleición del Presidente de la República, antes escoyíu por sesión conxunta de l'[[Asamblea Nacional francesa|Asamblea Nacional]] y del [[Senáu de Francia|Senáu]]. L'alcordanza de l'aburrible eleición de [[1954]], na que fixeron falta trece escrutinios por que los diputaos y senadores punxérense d'alcuerdu n'escoyer a [[René Coty]], taba inda na memoria. La nueva Constitución confió la misión d'escoyer Presidente a un Colexu d'aprosimao 80.000 grandes eleutores (diputaos, senadores, conseyeros xenerales, alcaldes y delegaos de los conseyos municipales). Esti sistema namái foi usáu una vegada, el [[21 d'avientu]] de 1958.
 
En [[1962]] convocóse un referendu pa modificar de nuevu'l sistema d'eleición del Presidente de la República. Introducióse'l principiu d'eleición por [[sufraxu universal]] directudireutu a dos vueltes; si nuna primer convocatoria nengún candidatu supera'l 50% de los votos, hai una segunda 15 díes dempués na que solamente compiten los dos candidatos con mayor porcentaxe de votos. Esti sistema usar por primer vegada en [[1965]].
 
Esta eleición por sufraxu universal directudireutu, acompañáu de l'apaición del conceutu mayoritariu, va camudar fondamente'l funcionamientu de les instituciones: va vese apaecer los conceutos de «presidencialización del poder» y «cohabitación».
 
En [[mayu]] de [[1968]], el réxime paralizar mientres delles selmanes por una insurrección ensin precedentes. Per primer vegada nesi [[Sieglu XX|sieglu]] una [[fuelga xeneral]] paralizaba'l país enteru. El movimientu de [[Mayu de 1968 en Francia|mayu de 1968]] tuvo fuertemente influyíu por distintes corrientes de [[esquierda radical]] ([[maoísmu]], [[trotskismo]], [[consejismo]], [[situacionismo]], [[anarquismu]], etc.) que marcaron los [[años 1970]] y dexaron una fonda buelga cultural. Estos fechos inscribir nun movimientu revolucionariu internacional qu'afectó a tolos países occidentales, inspiraos polos sucesu en Francia, anque dientro d'ésta'l [[Mayu de 1968 en Francia|mayu de 1968]] nun llegó a xenerar un radical tresformamientu políticu nin causó'l fin del réxime ''gaullista''.
Llinia 27:
== Situación actual ==
 
[[Archivu:Poderes legislativo y ejecutivo en Francia (fr).jpg|thumb|150px|Organigrama de los poderes executivu y llexislativu en Francia (en [[Idioma francés|francés]]).]]Francia ye una república [[Democracia|democrática]] con un [[República semipresidencialista|sistema semi-presidencialista]]. Tres la reforma constitucional de 2000, el Presidente de la República ye escoyíu por cinco años por aciu sufraxu universal directudireutu. El Presidente marca les grandes llinies de la política interior y esterior francesa. Puede eslleir l'Asamblea Nacional y utilizar, en casu de crisis, poderes escepcionales. Tamién noma al [[Primer Ministru de Francia|Primer Ministru]] y a los ministros del gabinete, lo cualos son responsables políticamente ante l'Asamblea Nacional.
 
El gobiernu qu'éstos constitúin define la política interior de Francia y, en casu que'l partíu o la coalición que sofita al Presidente, cunte con mayoría parllamentaria, va aplicar les orientaciones del Xefe d'Estáu. En casu de [[Cohabitación (política)|cohabitación]]; esto ye, de mayoría na Asamblea d'una formación política opuesta a la del Presidente n'exerciciu, el Gobiernu constituyíu va tener el rol de definir la política xeneral del país ente que la Xefatura del Estáu va encargar de la representación de Francia nel estranxeru.