Diferencies ente revisiones de «Xiblata»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"Dancia" +"Danza"
m Preferencies llingüístiques: -"directu" +"direutu"
Llinia 6:
Denominar '''flauta''' a un tipu de [[preséu musical]] de [[preséu de vientu|vientu]]. Pola cencellez de la so construcción, pue que seya unu de los preseos más antiguos, pos con diverses formes alcuéntrase en toles [[cultura|cultures]].
 
Consta d'un tubu, xeneralmente de madera o metal (pero tamién de güesu, marfil, cristal, porzolana, plásticos o resines, etc.), con una serie de furos y una [[embocadura|boquilla]], nel cantu del cual (bisel) produzse'l soníu: l'aire puede llegar directamentedireutamente de los llabios del ejecutante (como na [[flauta traversa]] o trevesera, el [[bansuri]] de la [[India]] o'l [[shakuhachi]] [[Xapón|xaponés]]), o introduciéndose enantes nuna canal enfocada al bisel (como na [[flauta duce]]). En delles cultures tamién esisten flautes que se toquen al traviés de la [[ñariz]].
 
Abriendo o cerrando los furos del cuerpu (tubu) del preséu camuda la llargor del aire vibrante dientro del tubu, definiendo asina l'altor del soníu. Los furos tapar en dellos casos directamentedireutamente cola yema de los deos, n'otres con [[llave (música)|llaves]]. Nel so sentíu más elemental, pa producir una escala ascendente afayar secuencialmente los furacos del preséu, dende'l más alloñáu de la boquilla (o elementu productor del soníu) hasta'l más cercanu; pa llograr soníos d'octaves cimeres pueden utilizase [[harmónicu|harmónicos]], en dellos casos cola ayuda de digitaciones cruciaes (néstes la organización de los deos de tapar/desatapar furacos puede paecer tar dispuesta de manera arbitraria).
 
A pesar de que puede tar construyida en madera o metal, la flauta catalógase dientro de la familia de vientu de madera, una y bones l'esquema de producción de soníu caltiense inalteráu; nos preseos de vientu de madera, produzse'l soníu por aciu la vibración d'una o delles cañes o seiciones del preséu (nel casu de la flauta, el bisel de la embocadura, o na "boca" de les flautes duces), ente que nos preseos de vientu de metal, son los llabios los que cimblen pa producir soníos, tipo trompeta.