Diferencies ente revisiones de «Estamentu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"acción" +"aición"
m Preferencies llingüístiques: -"característica" +"carauterística"
Llinia 3:
'''Estamentu''' ye'l [[estratu social|estratu]] d'una [[sociedá]], definíu por un común [[estilu de vida]] o análoga [[función social]]. Ye la división social que respuende a los criterios propios del [[feudalismu]] y el [[Antiguu Réxime]]. Los estamentos ([[nobleza]], [[cleru]] y "[[tercer estáu]]" o "común", na so conformanza clásica) tienden a ser agrupaciones zarraes, pos s'entra nellos de normal poles circunstancies de la nacencia (la [[familia]] ya inclusive la [[primogenitura]] –determinada pol sexu y orde de nacencia–), a diferencia de les [[clases sociales]], que se definen por intereses económicos. A pesar d'ello, los estamentos nun son absolutamente zarraos, a diferencia de les [[casta|castes]], y esiste la posibilidá de [[promoción social]] por [[méritu|méritos]] estraordinarios ([[ennoblecimiento]] a cargu del [[Monarca|rei]] por servicios militares o d'otru tipu, inclusive por compra en cuenta de dineru –[[venalidad]] d'oficios y dignidaes–); por [[matrimoniu]] (anque les [[matrimoniu morganáticu|relaciones desiguales]] son mal vistes socialmente) y polos mecanismos de reclutamiento eclesiásticu (que se xustifiquen espiritualmente col términu [[Vocación relixosa|vocación]] -''llamada divina''-).
 
L'estamentu puede recibir tamién el nome de ''estáu'' (como n'estáu laicu y estáu eclesiásticu –nun confundir col conceutu políticu de [[Estáu]], referíu a lo ''estatal'' y non a lo '''estamental'''–), pos s'identifica con una característicacarauterística definitoria ya intrínseca a la persona (como'l [[estáu civil]]). Tamién puede denominase ''orde'', y a la sociedá que s'estrema según esi criteriu suelse llamar '''sociedá estamental''' o '''sociedá d'ordes'''.<ref>[[Georges Duby]], ''-yos trois ordres ou l'imaginaires du feodalisme'' (1978), Paris, Gallimard. POLY, J.-P. Poly y BOURNAZEL, Y.: ''La Mutation féodale, X y -XII y siècles'' (1980), París, BUO.</ref>
 
== Sociedá estamental: los trés estamentos ==
Llinia 50:
El [[Cleru]] tenía privilexos similares a los nobles como por casu rexise por tribunales particulares y la exención absoluta del pagu d'impuestos. Recibíen inclusive beneficios del restu de la sociedá como'l [[diezmu]] de tolos productos de la tierra. Tamién teníen grandes estensiones de tierres y gociaben de rentes señoriales. Dientro d'esti grupu había diferencies sustanciales, per un sitiu taba l'altu cleru ([[obispu|obispos]], [[abá|abás]] y [[canónigu|canónigos]]) y pol otru, el cleru llanu, el más numberosu y estendíu por tol territoriu ([[párrocu|párrocos]], etc.).
 
Los [[votos monásticos]] (probeza, castidá y obediencia) y el [[celibatu]] eclesiásticu, estendíu al cleru secular na [[Ilesia Católica]] mientres la Edá Media (non a la [[Ilesia Ortodoxa]]), consiguen para [[Europa Occidental]] un perfectu enllaz ente los estamentos privilexaos al torgar que los clérigos compitan polos heriedos colos sos hermanos. De la mesma manera, converten en inocua l'apertura del cleru a individuos non privilexaos, pos nun podríen faer hereditaria la so condición. De toes formes, l'ascensu al altu cleru de los non privilexaos foi escepcional. La [[Reforma Protestante]], al faer sumir toes estes característiquescarauterístiques del cleru na so zona d'implantación (el Norte d'Europa), foi un eficaz disolvente de la sociedá estamental y colla del Antiguu Réxime.
 
== Interpretaciones ==