Diferencies ente revisiones de «Pelo»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"acción" +"aición"
m Preferencies llingüístiques: -"característica" +"carauterística"
Llinia 2:
[[Archivu:Menschenhaar 200 fach.jpg|thumb|200px|[[Pelo]] humanu ampliáu 200 vegaes.]]
[[File:PeloAmpliado.jpg|thumb|200px|Pelo ampliáu con un microscopiu.]]
El '''pelo''' o '''pelo''' ye una continuación del [[cueru cabelludo]], formada por una fibra de [[queratina]] y constituyíu por un raigañu y un tarmu. Formar nun folículo de la [[dermis]], y constitúi la traza característicacarauterística de la [[piel]] delgada o fina. La diferencia ente la queratina de la [[capa córnea]] y la queratina del pelo ye que nel pelo les [[célula|célules]] queden xuníes siempres unes con otres, dando llugar a una queratina bien dura.
Cada unu de los pelos consiste nun raigañu allugáu nun [[folículo piloso]] y nun tarmu que se proxecta escontra riba percima de la superficie de la epidermis. El raigañu engrandar na so base. La zona papilar o papila dérmica ta compuesta de [[texíu conxuntivo]] y [[vasu sanguíneu|vasos sanguíneos]], qu'apurren a pode les sustances necesaries pa la so crecedera.
 
Llinia 21:
Esisten fibres musculares llises asociaes a cada pelo (músculu erector del pelo). La contraición de los [[músculu|músculos]] fai que'l pelo se erice, camudando asina'l so ángulu con relación a la piel. Esti procesu amonta les posibilidaes aislantes de la cubierta del pelo, apurriendo asina un meyor abrigu contra'l fríu.
 
Nos folículos pilosos de les axilas y zones xenitales esisten tamién glándules sudorípares apocrinas, son les responsables en parte del golor corporal característicucarauterísticu de cada persona.
 
El ''tarmu'' entiende trés capes. El migollu, que consiste en [[célula|célules]] queratinizadas, laxamente xuníes, y que ta presente solamente nos pelos más gruesos (pelo de guardia). L'espaciu intercelular ta llenu d'aire. El migollu ta arrodiada de la corteza, fuertemente xuntada. Na corteza o córtex ta la parte Entemedia del pelo, afítense la mayoría de los gránulos de pigmentu. La so superficie tópase cubierta con un [[tegumentu]], nel que les célules pueden tar xuntaes o bien dixebraes nes porciones terminales, formando [[escama|escames]].
Llinia 66:
* ''Onduláu'' o ''cinótrico''. Tien forma oval y ta empobináu formando un ángulu agudu.
* ''Rizáu'' o ''ulótrico''. Tien forma elíptica y l'orientación ye paralela a la superficie de la piel. Los enllaces d'azufre atopar de manera diagonal, que da llugar a un espiral.
Nos [[Blanco (persona)|caucásicos]] suel predominar el pelo que ye ente llisu y onduláu, yá que nel folículo xeneralmente forma un pequeñu ángulu agudu cola vertical a la piel. El tipu lisótrico ye bien característicucarauterísticu de los [[mongoloide]]s, ente que los tipos rizaos de los [[negroide]]s.
 
=== En función de la so emulsión epicutánea ===
Llinia 150:
* [[Moniletrix]]. Ye un trestornu constituyíu por una variación regular de la espesura del tarmu piloso, dándo-y a pode un aspeutu ''de rosariu'' con enclín a rompese prematuramente nos puntos onde ye más delgáu. Presenta un patrón hereditariu autosómico dominante.
* '''Tricoptilosis'''. Ye una alteración conocida por puntes abiertes» (llamaes coloquialmente «horquetillas»), el pelo vese opacu y esllucíu y esa división torga tantu peñalos como que los peñaos queden nel so sitiu una vegada llograos.
* '''Tricorrexis invaginada'''. Conocida como pelo de bambú. Consiste nunes deformaciones técnicu y cóncavu del tarmu que recuerda al bambú. Pueden asoceder de forma traumática sobre pelos normales o ser conxénita. Podría debese a un efeutu pasaxeru de la queratinización. Esti tipu de pelo característicucarauterísticu del [[síndrome de Netherton]].
* '''Ensortijamiento adquiríu del pelo'''. Tamién conocíu como "Pelo greñu adquiríu" y n'inglés como "Acquired progressive kinking" ye un trestornu de la crecedera del pelo del cueru cabelludo nel que los pelos afeutaos nacen dende'l raigañu encrespados y con rotaciones sobre la so exa, el pelo ye bien paecíu en testura y grosez al vellu pubiano pero tien mayor largura qu'este.
 
Llinia 202:
Pola hestoria vemos que les dames de [[Cartago]] cortáronse los sos pelos pa faer cuerdes que faltaben pa mover les máquines de guerra y les matrones romanes fixeron el mesmu sacrificiu n'honor de la so patria y de la so llibertá n'otru apuru asemeyáu.
 
Los antiguos sirvir d'un fierro caliente llamáu ''calamistrum'' pa rizase los pelos. Ente los griegos y romanos solo siguíen esti usu les muyeres casaes y les rapaces. Pero ente los [[frigios]] y ente los otros pueblos célebres poles sos amuyeraes costumes, esta moda yera común a dambos sexos. Los [[sicambrios]] y los [[pueblos xermanos|xermanos]] formaben un solu nuedu de la so llarga melota, que yera según testimoniu de [[Tácito]] el so atributu característicucarauterísticu. Esta manera d'anoyar el pelo pasó a proverbiu y [[Marcial]] indíca-y coles pallabres ''nodus rheni''. Los [[armenios]], los [[sarracenos]] y dellos otros pueblos del Asia arreyar con delles viendas o cintes los cubellos en derredor de la cabeza, formando a manera d'una [[Mitra (indumentaria)|mitra]]. Los [[partos]] y los perses llevaben llargues melotes ondeantes, como se ve en delles de les sos medayes. Los árabes, los [[abantidas]] y misios, lo mesmo que los [[curetos]] y los [[etolios]], cortábense'l pelo per delantre por que los enemigos nun los coyer por él nos combates. Los [[pueblos galos|galos]], según diz Diodoro de Sicilia, llevaben una llarga melota que llavaben bien de cutiu con agua de [[cal]]. Los atenienses que militaben na caballería dexábense crecer los pelos y lo mesmo faíen tolos [[lacedemonios]], tantu los soldaos como los ciudadanos.
 
Los romanos, como se deduz de los sos monumentos, llevaben los pelos curtios, los que dexaben crecer en tiempu de llutu. Los lacedemonios llevar llongures y arumar con esencies al dir dar una batalla.