Diferencies ente revisiones de «Santa Cruz de La Palma»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques: -"característica" +"carauterística"
Llinia 10:
La zona onde s'atopa la llocalidá de Santa Cruz de La Palma pertenecía al cantón aborixe de Tedote, una de los dolce demarcaciones territoriales nes que s'estremaba la islla de La Palma en tiempos de los benahoaritas, los aboríxenes palmeros.<ref>[http://mdc.ulpgc.es/cgi-bin/showfile.exe?CISOROOT=/aguayro&CISOPTR=3077&filename=3078.pdf Primeros tiempos de Santa Cruz de La Palma.]</ref>
 
La ciudá actual foi fundada pol conquistador y adelantráu Alonso Fernández de Llugo'l [[3 de mayu]] de [[1493]], día de la Invención de la Santa Cruz nel calendariu [[Ilesia Católica|católicu.]] La mayoría de los investigadores coinciden en que foi fundada col nome de ''Villa de Apurón.''<ref>[http://mdc.ulpgc.es/cgi-bin/showfile.exe?CISOROOT=/aguayro&CISOPTR=3077&filename=3078.pdf Primeros tiempos de Santa Cruz de La Palma.]</ref><ref>[http://www.diariodeavisos.com/2011/05/villa-de-apuron-capital-de-la-isla-de-la-palma/ Villa de Apurón, capital de la islla de La Palma]</ref> Magar, nuna data de [[1508]] yá apaez mentada como ''Villa de Santa Cruz'', darréu vuelve ser mentada como ''Villa de Apurón'' nuna sinodal del obispu de Canaries Fernando Vázquez de Pládanu efectuada ente [[1514]] y [[1515|1515.]].<ref>[http://mdc.ulpgc.es/cgi-bin/showfile.exe?CISOROOT=/aguayro&CISOPTR=3077&filename=3078.pdf Primeros tiempos de Santa Cruz de La Palma.]</ref><ref>[http://mdc.ulpgc.es/cgi-bin/showfile.exe?CISOROOT=/aguayro&CISOPTR=3077&filename=3078.pdf Primeros tiempos de Santa Cruz de La Palma.]</ref> Probablemente esto deba a que magar que'l so nome orixinal yera ''Apurón'', tamién yera conocida popularmente dende'l principiu col nome de ''Santa Cruz'', en razón del día en que foi fundada ya imponiéndose esti últimu nome sobre l'anterior col pasu del tiempu. A pesar d'esto, según #otru investigadores la ciudá foi fundada como ''Villa de Santa Cruz'' y la denominación de ''Apurón'' sería más bien dalgún modismu popularizao y vulgar del llinguaxe coloquial del momentu.<ref>[https://elapuron.com/blogs/tendedera/375/santa-cruz-de-la-palma-la-ciudad-de-jaime-prez-garca/ Santa Cruz de La Palma, la ciudad de Jaime Pérez García]</ref>
 
Nuna Real Célula del [[Carlos I d'España|emperador Carlos V]] ([[1533]]) vuelve ser mentada como ''Villa de Santa Cruz'', y en [[1542]] inclúyese tamién el ''nome'' de la islla: Noble ciudá de Santa Cruz, islla del Señor de San Miguel de La Palma, esto postreru claramente pa estremala de la ciudá de [[Santa Cruz de Tenerife]] asitiada na [[Tenerife|islla homónima]].<ref>[http://mdc.ulpgc.es/cgi-bin/showfile.exe?CISOROOT=/aguayro&CISOPTR=3077&filename=3078.pdf Primeros tiempos de Santa Cruz de La Palma.]</ref>
 
== Xeografía física y característiquescarauterístiques ==
La ciudá atópase asitiada na aguada oriental de la islla de La Palma, de que'l so Cabildru ye capital, ente'l Risco de la Concepción, nel cantu de La Caldereta (antigua [[caldera volcánica]]), y el Ribayu Secu. Parte de la ciudá y el puertu allúguense sobre l'antiguu derrame de la lava de La Caldereta, esfrecida sópito al rompese la parte de la paré que queda escontra'l nordés, colo que la lava llegó rápido al mar onde formó una tendalada basáltica. Gocia mientres tol añu d'un clima nidiu magar ye habitual qu'el so cielu tea cubiertu per nubes por cuenta de la influencia de los [[vientos alisios]] procedentes del [[océanu Atlánticu]].
 
Llinia 24:
 
== Historia ==
Foi fundada'l [[3 de mayu]] de [[1493]] pol Adelantráu Alonso Fernández de Llugo col nome de ''Villa de Apurón'', na desaguada del regatu onde taba la cueva del antiguu xefe del reinu de ''Tedote'' (l'actual ''Cueva de Carías'', al norte de la ciudá) y quedó a cargu, al igual que'l restu de la islla, de Juan Fernández de Llugo Señorino, sobrín del conquistador. La eleición d'esti llugar pa establecer la capital foi por cuenta de les característiquescarauterístiques portuaries del enclave, protexíu de los vientos y aparente por que recalaren los barcos. Esiste constancia de la esistencia de la ilesia principal, ''El Salvador'', dende 1512.
 
La ciudá creció rápido gracies a el so puertu que yera'l postreru na ruta d'América, y pol que s'esportaba la caña d'azucre producida na islla.
Llinia 261:
== Cultura ==
[[Ficheru:Teatro_Chico.jpg|derecha|miniaturadeimagen|200x200px|Teatru Chicu]]
La ciudá tien un ricu patrimoniu artísticu d'estilu renacentista, barrocu y neoclásicu, destacando nel planu arquitectónicu'l conxuntu de la monumental plaza d'España, cola ilesia Matriz d'El Salvador, l'edificiu del Conceyu, la fonte de piedra y delles cases nobles, que constitúin el principal exemplu d'arquiteutura renacentista del Archipiélagu. Igualmente destacaos son los templos de San Francisco, col so antiguu conventu dominicu, güei see del Muséu Insular, y de Santu Domingo, según la Casa Principal de Salazar y el Castiellu de #Santo Catalina. Na Avenida Marítima los tradicionales balcones de madera ufierten la imaxe más característicacarauterística de la ciudá. Nel apartáu artísticu son notables les obres d'arte (escultura y pintura, fundamentalmente) importaes de Flandes y América, cuantimás les de temática relixosa. La ciudá dispon de dos teatros: el Teatru Circu de Marte y el Teatru Chicu.
[[Ficheru:Danza_de_Enanos_2015_PMBV.jpg|miniaturadeimagen|236x236px|Danza de los Nanos 2015]]
Santa Cruz de La Palma cunta con un ricu calendariu festivu, siendo la so principal cita añal l'Antroxu, con Los Indianos como puntu culminante. Otra celebración a tener en cuenta ye la Selmana Santa, la única del Archipiélagu que foi declarada Fiesta d'Interés Turísticu Rexonal. Les Fiestes de la Cruz celebren el 3 de mayu, conmemorando la fundación de la ciudá, y caracterícense pola antigua tradición d'afatar les numberoses cruces que pueblen cais, places y rincones del conceyu colos más variaos motivos ornamentales, dende flores hasta luxoses xoyes. A esta costume xunen otres como ye la confección de “mayos”, peleles con cuerpu de madera y papel vistíos con ropes vieyes, asitiaos en grupu pa representar una escena costumbrista o un episodiu local.