Diferencies ente revisiones de «Historia de la India»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"característica" +"carauterística"
m Iguo testu: -"a'l (pallabra en plural)" +"a los (pallabra en plural)"
Llinia 152:
 
==== Dinastía Satavahana ====
L'Imperiu Satavahana foi una dinastía real india centrada en Amaravati, Andra Pradesh, según en Junnar (Puni) y Prathisthan (Paithan) en Maharastra. El territoriu del imperiu ocupó gran parte de la India dende 230 e.C. d'equí p'arriba. Los Satavahanas empezaron como feudatarios de la dinastía Maurya, pero declararon la so independencia col cayente d'esta postrera. Son conocíos como patrocinadores del hinduismu y el budismu, lo que dio orixe a monumentos budistes de Ellora a Amaravathi. Los Satavahanas fueron unu de los primeros estaos indios n'acuñar monedes colos sos gobernantes grabaos. Formaron una ponte cultural y tuvieron un rol importante nel comerciu y na tresferencia d'idees y cultura ente la llanura indogangética y l'estremu sur de la India. Tuvieron que competir col Imperiu Shunga y dempués cola dinastía Kanva de Magadha pa establecer el so dominiu. Darréu, tuvieron un rol crucial na proteición d'una gran parte de la India contra invasores estranxeros, como los sakas, yavanas y pahlavas. En particular, les sos lluches contra los Kshatrapas occidentales siguieron mientres un llargu tiempu. Los gobernantes notables de la dinastía Satavahana, Gautamiputra Satakarni y Sri Yajna Satakarni, pudieron ganar a'l los invasores estranxeros, como los Kshatrapas occidentales y detener la so espansión. Nel sieglu III d.C., l'imperiu estremar n'estaos más pequeños.
 
==== Imperiu Shunga ====
Llinia 266:
El llibru ''Chach Nama'' narra'l periodu de la dinastía brahmán dempués de la estinción de la dinastía Rai y l'ascensu al tronu del chach de Alor hasta la conquista árabe de Mohamed ben Qasim a principios del sieglu VIII, cuando ganó al últimu monarca hindú de Sind, el rajá Dahir.
 
En 712, el xeneral árabe musulmán Mohamed ben Qasim conquistó la mayor parte de la rexón del Indo, nel Pakistán modernu, pal Califatu Omeya, ya incorporar como la provincia de “As-Sindh” con capital n'A el-Mansurah, 72 km al norte de l'actual Hyderabad en Sind, Pakistán. Dempués de delles incursiones, los reis hindús al este del Indo ganaron a los árabes mientres les campañes omeyes na India y de esa manera detuvieron la so espansión y contener en Sind, Pakistán. Vikramaditya II del Imperiu Chalukya, Nagabhata I de la dinastía Pratihara y Bappa Rawal de la dinastía Guhilot, refugaron a'l los invasores árabes a principios del sieglu VIII.
 
Dellos reinos islámicos (sultanatos) so gobernantes tantu estranxeros como rajputs apocayá conversos establecer nel nordés del subcontinente (Afganistán y Pakistán) mientres dellos sieglos. Dende'l sieglu X, Sind foi gobernada por rajputs de la dinastía Soomra y dempués, a mediaos del sieglu XIII, por rajputs de la dinastía Samma. Amás, floriaron comunidaes musulmanes de comerciantes a lo llargo de la mariña del sur de la India, ye especial na mariña occidental, onde comerciantes musulmanes llegaron en pequeños númberos, principalmente procedentes de la península arábiga. Esto marcó la introducción d'una tercer relixón abrahámica, dempués del xudaísmu y el cristianismu, frecuentemente en forma puritana. Mahmud de Gazni a principios del sieglu XI incursionó principalmente nes zones noroccidentales del subcontinente indiu en 17 ocasiones, pero nun buscaba establecer un dominiu permanente neses árees.
Llinia 415:
Shivaji atacó con ésitu a enclaves mogoles, incluyendo'l puertu de Surat.
En [[1674]] asumió'l títulu de «Señor del Universu» nuna pomposa coronación, que señaló la so determinación de retar al poderíu mogol, según restablecer el reinu hinduista en [[Majarashtra]], d'onde yera orixinariu.
Aurangzeb engarró aprofiantemente a'l los socesores de Shivaji ente [[1681]] y 1705, pero eventualmente reculó al norte de la India cuando les sos finances empezaron a trate afeutaes por esta llucha y los miles de muertos causaos pola guerra y otres calamidaes.
En [[1717]] un emisariu mogol robló un tratáu colos Marathas otorgándo-yos el dominiu sobre Deccan a cambéu de la reconocencia del reinu Mogol y la remisión de ciertos impuestos añales.
Sicasí, prontamente los [[Marathas]] prindaron Malwa, Orissa y Bangala del dominiu Mogol.
Llinia 421:
La reconocencia de la so poder políticu finalmente asocedió cuando l'emperador mogol convidólos a qu'actuaren como auxiliares de los asuntos internos del imperiu, según solicitó la so ayuda pa sacar a los afganos de Panyab.
 
Los Maratha a pesar del so poderíu militar nun paecíen demostrar una bona alministración de la nación, nin pa introducir cambeos socioeconómicos necesarios. Una de les sos carauterístiques foi la conquista de nuevos territorios lo que n'ocasiones -yos enfrentó a'l los llabradores de los territorios conquistaos. Los Marathas caltuvieron delles guerres coles fuercies coloniales britániques (ver [[Primer Guerra Anglu-Maratha]]).<ref name=Raghavan>[http://books.google.es/books?hl=ye&lr=&id=HKmXcBCKEcAC&oi=fnd&pg=PA72&dq=kanhoji&ots=Xaim6jB73D&sig=3GPaP8PaghFHDCe2DJJ1OerJq1c#v=onepage&q=kanhoji&f=false T.R. Raghavan, ''Admiral Kanhoji Angre (1669-1729)'', en K. K. N. Kurup, ''India's naval traditions: the role of Kunhali Marakkars''], pág. 72 y siguientes.</ref>
Pasu ente pasu empezó a debilitase'l so poderíu y fueron ganaos polos afganos na sangrienta batalla de Panipat en [[1761]].
Esto dio orixe a una división del reinu en cinco Estaos independientes.
Llinia 429:
 
La derrota de los maratha a manos de los afganos aceleró la separación de Panyab de Delhi y ayudó en crear el [[reinu sij]] nel noroeste de la India.
El movimientu sij aniciar nel [[sieglu II|sieglu&nbsp;II&nbsp;d.&nbsp;C.]], pero nun tuvo mayor relevancia sinón nos sieglos [[sieglu XV|XV]] y XVI, cuando les enseñances de los [[gurúes sijes]] atraxeron a'l los llabradores de les rexones del norte.
Siendo escorríos polos mogoles, los sijes, sol mandu del Gurú Gobin Singh formaron lo que s'apoderó'l [[khalsa|jalsa]] o Exércitu de los Puros.
El jalsa remontar contra la represión económica y política de los mogoles en Panyab a la fin del reináu de Aurangzeb.
Llinia 446:
La competencia ente les naciones europees causó la fundación de compañíes de comerciu n'[[Inglaterra]] (la East India Company, fundada en [[1600]]) y nos [[Países Baxos]] (la Verenigde Oos-Indische Compagnie ―Compañía Xunida del Este d'India fundada en [[1602]]). Estes compañíes teníen como misión prindar el comerciu de les especias, rompiendo'l monopoliu portugués n'Asia. Magar el holandeses, con mayor capital y soporte del so gobiernu, adelantráronse y eventualmente escluyeron a los británicos del comerciu de les especias nes Indies Orientales, principalmente no que ye güei Indonesia, dambes compañíes establecieron la so presencia a lo llargo de la mariña d'India. Yá en [[1609]] el holandeses usaron dellos puertos na Mariña Coromandel al sur d'India, especialmente Pulicat, a 20&nbsp;[[kilómetru|km]] al norte de Madrás, onde comerciaron con esclavos pa los sos plantíos n'Indonesia y con algodón pa les sos fábriques de teles.
 
Los británicos llegaron más tarde y foi en [[1639]] que s'establecieron en Madrás. Los rexentes indios de la dómina vieron con beneplácito la llegada de los holandeses y británicos cola esperanza d'enfrentalos a'l los portugueses. En [[1619]], [[Jahangir|YahanGuir]] dio-yos permisu pa comerciar nel so territoriu de Surat (en Guyarat) na mariña occidental y Hughli (en Bengala) na mariña oriental.
Estos y otros llugares na península, convertir en centros de comerciu de especias, algodón, azucre, pimienta y índigo.