Diferencies ente revisiones de «Imperiu mogol»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"directu" +"direutu"
m Iguo testu: -"a'l (pallabra en plural)" +"a los (pallabra en plural)"
Llinia 91:
Siendo un astutu gobernante, Akbar apreciaba los desafíos que suponíen alministrar un imperiu tan estensu. Introdució una política d'asimilación de los [[Hinduismu|hindús]] que representaben la mayoría de la población. Reclutó a diversos xefes hindús y premiólos con altos cargos nel gobiernu; fomentó los matrimonios ente los mogoles y l'aristocracia rashput; dexó la construcción de nuevos templos; participó personalmente en festivales hinduistes; y abolió la ''[[yizia]]'' o impuestu de [[capitación]] que s'aplicaba a los non musulmanes. Per otra parte declaróse xuez supremu de toles disputes derivaes de la interpretación del ''[[Corán]]'' y la [[llei sharia]].
 
Akbar fundó una nueva relixón, llamada ''din-i-ilahi'' (‘fe divina’) que fundía parte de los principios del [[hinduismu]], el [[islamismu]] y otres relixones. La nueva relixón yera compatible con otres na midida que se demostrara llealtá al emperador. No fondero, sicasí, esta nueva relixón ofendió fondamente a'l los musulmanes ortodoxos. El principiu de que l'islamismu yera la relixón suprema viose comprometíu. La ulama perdió influencia. La conciliación ente les relixones y la tolerancia escontra los hindús y musulmanes non ortodoxos causó una reaición ente los [[musulmanes suní]]es. Per otra parte, Akbar introdució otros cambeos. Animó a les vilbes a casase de nuevu, foi contrariu a los matrimonios ente neños y persuadió a los comerciantes de Delhi de dedicar díes especiales de los mercaos pa les muyeres, hasta entós recluyíes nos sos llares. A la fin del reináu de Akbar, l'Imperiu mogol estender pola mayor parte de la India.
 
La tolerancia relixosa causó un movimientu de rebeldía per parte de los musulmanes suníes. Na llucha fratricida que bastió la cayida del reináu del nietu de Akbar, [[Shah Jahan|Sha Yaján]], en 1658, l'aristocracia sofitó al militar [[islamista]] Aurangzeb nel bracéu contra'l so hermanu, el poeta y escritor, [[Dara Shikoh]], al cual venció y mandó degollar en 1662.
Llinia 98:
[[Archivu:Taj Mahal in March 2004.jpg|thumbnail|El [[Taj Mahal]] construyíu pol emperador Shah Yaján.]]
 
L'Imperiu mogol so los gobiernos de [[Jahangir|Yajanguir]] y [[Sha Jahan|Sha Yaján]] caracterizar pola estabilidá política, una fuerte actividá económica, formoses pintures y edificios monumentales. Yajanguir casóse con una princesa persa de nome [[Noor Jehan|Nur Yeján]] (lluz del mundu) que se convirtió nel personaxe más importante de la corte dempués del emperador. Como resultáu d'ello, poetes, artistes y oficiales perses atoparon asilu na corte mogol. El númberu d'oficiales improductivos, la corrupción y l'escesiva representación persa terminaron cola imparcialidá de la corte. Yajanguir promovio les conversiones al [[islamismu]]; escorrió a'l los siguidores del [[xainismu]] y executó al [[gurú]] [[Arjun Dev|Áryuna Dev]], líder de los [[sijismo|sijes]]. L'interés de la emperatriz n'asegurar el tronu a un príncipe de la so eleición fixo que [[Sha Yaján]] remontar en [[1622]]. Esi mesmu añu los perses tomaron [[Kandahar]] nel sur d'Afganistán lo que significó un revés nel prestíu del Imperiu mogol.
 
Ente [[1636]] y [[1646]], Sha Yaján unvió los exércitos mogoles a conquistar [[Decán]] y otres zones al noroeste del imperiu. Anque sirvieron pa demostrar la capacidá militar, estes campañes drenaron la economía del imperiu. L'estáu convertíase cada vez más nuna máquina militar y los nobles multiplicábense lo qu'aumentaba la demanda d'ingresos. La unificación política y el caltenimientu de la llei y l'orde nun territoriu tan estensu fomentó l'apaición de grandes centros del comerciu y l'artesanía como [[Agra]], [[Lahore]], Delhi y [[Ahmadabad]]. Estos centros taben conectaos per carreteres y caminos fluviales hasta otros puertos o llugares más alloñaos. El mundialmente famosu [[Taj Mahal]] construyir n'Agra mientres el reináu de Sha Yaján como balta pa la so amada esposa [[Mumtaz Mahal]]. Esti monumentu simboliza tantu l'arquiteutura mogol como los escesivos gastos que se producíen nun momentu nel que la economía taba en recesión. La posición económica de llabradores y artesanos siguió ensin ameyorar una y bones l'alministración foi incapaz de consiguir cambeos na estructura social.