Diferencies ente revisiones de «Isidro Ayora»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"directu" +"direutu"
m Iguo testu: -"a'l (pallabra en plural)" +"a los (pallabra en plural)"
Llinia 56:
El 9 d'avientu de 1928 instalóse una Asamblea Constituyente que nomó presidente interín a Ayora, expedió'l 26 de marzu de 1929 la decimotercer Constitución Política del Ecuador y escoyó al propiu Ayora presidente constitucional de la República. Neptalí Bonifaz llogró seis voto. La nueva Constitución daba más poder al Congresu: cualquier llexislador, individualmente, podía apellar a los ministros d'Estáu y pidir la so censura o'l votu de rocea, estensible na mesma sesión a tol Gabinete. Incorporó les senadurías funcionales pola prensa, la enseñanza primario y normal, la educación secundaria y superior, les academies, l'agricultura, la industria y los indios. En materia de garantíes y derechos sociales foi la más avanzada de les constituciones hasta entós expedíes n'Ecuador: hábeas corpus, votu de la muyer, llimitación a la gran propiedá agrícola, igualdá de los mal llamaos "fíos ilexítimos", función social de la propie-dái y representación de les minoríes polítiques. Yera patente l'influxu del nuevu Partíu Socialista. Y yera tamién patente'l sentíu de irrealismo: el nuevu Estáu centralizador y repartidor del beneficiu social precisaba d'un Executivu fuerte qu'impunxera l'orde y esixera el cumplimientu de les obligaciones solidaries. La nueva Constitución debilitaba al Executivu, causaba la demagoxa nel Congresu y favorecía la manipulación política de les entidaes creaes pa mo-dernizar l'alministración del Estáu.
 
La Gran Depresión de los mercaos en 1929 repercutió na economía ecuatoriana: el déficit de la balanza comercial llegó a cuatro millones de dólares, el Gobiernu y el país afogábense, y na década de 1930 les reformes de Kemmerer fueron modificaes y acomodaes a les práutiques tradicionales del Ecuador. Yá en 1929 hubo malestar nes clases populares y nel campu, onde enfusaba l'influxu del Partíu Socialista que estructuraba y ampliaba el sentíu de la tradicional llucha de los indios. Los hacendados serranos y los renteros de les faciendes de l'Asistencia Pública treslladaben los efectos de la depresión a'l los llabradores.
 
Hubo llevantamientos indíxenes duramente reprimíos en Colta y Columbe (Chimborazo), preludiu del multiplicáu baturiciu llabrador del deceniu de 1930.