Diferencies ente revisiones de «Mitoloxía mexica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"a'l (pallabra en plural)" +"a los (pallabra en plural)"
m Iguo testu: -"ceador/a" +"creador/a"
Llinia 5:
 
Los [[tlahtimines]] (sabios [[nahuas]]) trataron de dar un pocu d'orde a esti ensame de dioses, asina tenemos en primer llugar a los dioses creadores, o Ipalnemohuani, pallabra [[idioma nahua|nahua]] que significa ‘aquel por quien se vive' y cuidao que en [[náhuatl]] nun esiste'l plural más que pa los nomes de coses, especulóse enforma sobre un posible enclín monoteísta de los azteques. Anque esta interpretación puede tar aniciada pola influencia monoteísta occidental al nun valorar la importancia na cultura nahuatl del conceutu de dualidá creadora. Los dioses creadores yeren de primeres, Ometéotl (''ome:'' ‘dos'; ''teotl:'' ‘divos') el principiu de la dualidá creadora que de la mesma niciaba en sí mesmu como orixe y efeutu a Ometecutli (''ome:'' ‘dos'; ''tecutli:'' ‘señor'), elementu masculín d'orixe, y Omecihuatl (''ome:'' ‘dos'; ''cihuatl:'' ‘señora'), elementu femenín d'orixe. A partir d'ellos surdíen cuatro elementos rectores principales:
[[Tezcatlipoca]] (señor del espeyu negru) y [[Quetzalcóatl]] (culiebra emplumada), ceadorescreadores del mundu, [[Tláloc]]
(señor de l'agua) y [[Ehécatl]] (señor del vientu) provisores de l'agua y de la vida; otru nome que se-y daba a estos dioses ye [[Tloque Nahuaque]] ("L'inventor de sí mesmu" o "El señor del cerca y xuntu"). La mayor parte de la poesía náhuatl que sobrevive, usa estos nomes pa referise a los dioses creadores.
 
Llinia 85:
==== Celestes ====
[[Archivu:Tepeyollotl 1.jpg|thumb|[[Tepeyollotl]].]]
* [[Citlalicue]]: ''Vistíu d'Estrelles'', un ceadorcreador de les estrelles.
* [[Coyolxauhqui]]: ''Cascabeles de '' o ''La de los Cascabeles na Cara'', hermana llexendaria de [[Huitzilopochtli]] y patrona de la [[Vía Láctea]].{{cr}}
* [[Ehécatl]] (tamién ''Ehecatl-[[Quetzalcóatl]]''): dios del vientu y ceadorcreador de la tierra, los cielos y l'actual raza de los homes al rescatar los güesos de los homes vieyos del Mictlan, nel so advocación de Quetzalcóatl. Como dios del Oeste, ye unu de los que sostien el cielu. Soplaba'l vientu que llimpiaba'l camín de los Tlaloque (dioses menores de l'agua, ayudantes de Tláloc).
* [[Meztli]] (tamién ''Metztli'', ''Tecuciztécatl'', ''[[Tecciztécatl]]''): diosa de la lluna, la nueche y los granxeros. Tamién s'identifica con un dios de los viermes, de baxu rangu, que falló en sacrificase pa convertise nel Sol, y aportó na lluna, la so cara escurecida por un coneyu.
* [[Mixcóatl]] (''culiebra nube''): dios de la caza, la guerra y la [[Vía Láctea]].
Llinia 118:
==== Ígneos ====
[[Archivu:Chantico.jpg|thumb|[[Chantico]].]]
* [[Camaxtli]]: dios de la caza, la guerra, el destín y el fueu. Foi unu de los ceadorescreadores del mundu.
* [[Chantico]]: diosa del fueu celeste, les ayalgues personales y los volcanes.
* [[Huehuetéotl]] (tamién ''Ueueteotl'', ''[[Xiuhtecuhtli]]'', ''Xiutechuhtli''): antiguu dios del corazón, el fueu de la vida. Acomuñáu cola Estrella Polar y col Norte, ye unu de los que sostienen los cielos. El so nome significa Dios Viejo.
Llinia 185:
===== Sanación =====
* [[Ixtlilton]]: dios del sanamientu, les dances, los festivales y los xuegos. Hermanu de [[Xochipilli]].
* [[Patécatl]]: ''El de la Tierra de les Medicines'', dios de la medicina y de la fertilidá, maríu de ''Mayahuel'', ceadorcreador del [[peyote]] y padre de los ''Centzon Totochtin''
* [[Toci]]: La güela de los dioses, tamién señora de la salú ente los Tlaxcaltecas