Diferencies ente revisiones de «Tercer República Francesa»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Correición de sufixos: -ismo +ismu
m Iguo testu: -"lexislación" +"llexislación"
Llinia 103:
Los esfuercios del nuevu réxime nun torgar que les fuercies prusianes al mandu del xeneral [[Helmuth von Moltke]] punxeren [[Asediu de París (1870)|sitiu a París]] dende'l 19 de setiembre de 1870. Los esfuercios del Gobiernu de Defensa Nacional resultaron vanos y nun foi posible reconstruyir un exércitu francés capaz de llevantar l'asediu prusianu a París, que capituló el 28 de xineru de 1871 tres dellos meses de privaciones y fame. El xeneral Moltke recibió ordes de [[Otto von Bismarck]] de dexar una guarnición prusiana en París, pero retirar la mayor parte de les sos tropes a posiciones de fácil defensa cercanes a la ciudá. En paralelu quedó acuartelada en París la llamada [[Guardia Nacional de Francia|Guardia Nacional]] que fuera encargada d'asegurar la defensa de la capital mientres l'asediu prusianu.
 
El Gobiernu de Defensa Nacional apautó un armisticiu colos prusianos el 28 de xineru de 1871 p'asina celebrar eleiciones lexislativesllexislatives pa l'Asamblea Nacional el 8 de febreru. Como resultáu d'estes eleiciones, [[Adolphe Thiers]] ocupó la presidencia de Francia dende'l 18 de febreru de 1871, pero [[Adolphe Thiers|Thiers]] nun foi proclamáu "presidente" de manera oficial sinón "xefe del Poder Executivu de la República" en considerancia a que'l réxime republicanu entá nun taba reguláu por una Constitución. De los 768 escaños de l'Asamblea Nacional, solo 675 pudieron ser ocupaos por causa de la guerra; coles mesmes, los monárquicos resultaron ser [[mayoría absoluta]] al ganar 396 escaños.
 
La Guardia Nacional, formada na so mayoría por individuos de les clases populares y miembros de la pequeña burguesía, caltuvo una gran rensía contra'l Gobiernu de Defensa Nacional que nun pudo torgar la rindición de la ciudá de París. Ello ye que la Guardia Nacional, anárquica, refugó apurrir a les tropes gubernamentales los sos cañones y armes pesaes, y eventualmente el 18 de marzu de 1871 sublevóse y tomó el control de París, instaurando un gobiernu municipal popular conocíu como la [[Comuña de París]], n'oposición a la política del Gobiernu de Defensa Nacional instaláu en [[Versalles]] y presidíu por [[Adolphe Thiers]]. La Comuña sería combatida poles fuercies gubernamentales y acabaría violentamente entartallada nuna campaña militar (incluyendo un severu y destructivu combate urbanu dientro de París) que terminó'l 28 de mayu de 1871.
Llinia 114:
Dambos grupos apautaron que'l conde de Chambord reinaría como ''Enrique V de Francia'', y a la so muerte heredaría'l tronu'l conde de París, pos Enrique nun tenía fíos. El conde de Chambord retornó de volao a Francia en xunetu de 1871<ref>{{Cita web|url=https://archive.org/stream/bub_gb_JdxgAAAAcAAJ#page/n373/mode/2up|títulu=Histoire d'Henri V.|fechaacceso=11 de xineru de 2017|sitioweb=archive.org}}</ref> y, instaláu en Chambord, refugó la [[Bandera de Francia|bandera tricolor]] y pidió restablecer l'antigua bandera monárquica (blanca con [[flor de lis|flores de lliriu]]) usada mientres la [[Restauración borbónica en Francia|Restauración]].<ref>{{Cita web|url=https://clio-texte.clionautes.org/-y-manifeste-du-comte-de-chambord.html|títulu=-y manifeste du comte de Chambord - Clio Texte|fechaacceso=11 de xineru de 2017|sitioweb=clio-texte.clionautes.org}}</ref> Estes condiciones causaron la división ente los monárquicos y la alienación de la opinión pública, faciendo imposible la restauración proxectada, al puntu qu'el mesmu [[Adolphe Thiers]], magar la so [[conservadorismu]], prefirió empezar a formalizar la República.
 
Anque, tres l'arrenunciu de Thiers en mayu de 1873, ocupó la presidencia'l monárquicu mariscal [[Patrice de Mac-Mahon|Mac-Mahon]] y que na Asamblea Nacional subsistió una mayoría monárquica hasta les eleiciones lexislativesllexislatives de 1876, la intransixencia del conde de Chambord favoreció la causa republicana y estremó a los diputaos monárquicos na [[Asamblea Nacional de Francia|Asamblea]]. El [[Felipe de Orleans (1838-1894)|Conde de Paris]], pela so parte, que xurara fidelidá a «Enrique V de Francia», tuvo qu'esperar a la muerte d'este, en 1886, pa reclamar el tronu; sicasí, entós daquella, la [[república]] yá taba firmemente establecida.
 
== La República toma forma ==
Llinia 120:
Anque'l xeneral monárquicu [[Patrice de Mac-Mahon]] foi escoyíu "presidente de Francia" en 1873 pa gobernar por un plazu de siete años, llueu los republicanos ganaron mayor preponderancia política. La impopularidá de la monarquía definió l'alderique políticu cuando la [[Asamblea Nacional de Francia]] aldericó una nueva Constitución mientres l'añu 1874, al puntu qu'el 30 de xineru de 1875 los diputaos republicanos consideráronse lo bastante fuertes pa proponer la "Enmienda Wallon" al proyeutu constitucional p'amestar la frase ''-y président de la République est élu par -y Sénat et par la Chambre'' ( en [[Idioma francés|francés]]: "El presidente de la República ye escoyíu pol Senáu y la Cámara"). Esta frase foi aprobada na Asamblea Nacional por un solu votu (353 a 352) y collo Francia quedó oficialmente consagrada como [[república]].
 
Ente febreru y xunetu de 1875 sentáronse les bases de la república cola aprobación de [[Lleis constitucionales franceses de 1875|lleis constitucionales]]. Creóse un parllamentu con dos cámares: la [[Asamblea Nacional de Francia|Cámara de Diputaos]] y el [[Senáu|Senáu de Francia]], según los cargos de presidente de la República y presidente del Conseyu ([[Primer Ministru de Francia|primer ministru]] o xefe de gobiernu). El [[xefe d'Estáu]] yera'l [[Presidente de la República Francesa|presidente de la República]], pero como [[xefe de Gobiernu]] al [[Primer ministru de Francia|primer ministru]], quien yera escoyíu pola [[Asamblea Nacional de Francia|Cámara de Diputaos]] y el [[Senáu de Francia]]. Estos cuerpos lexislativosllexislativos yeren escoyíos por sufraxu universal (direutu nel casu de la Cámara ya indirectu el Senáu), y aconceyaos yeren los encargaos d'escoyer al Presidente; una [[moción de censura]] parllamentaria podía forzar la inmediata dimisión del primer ministru, pero nunca del presidente, que'l so mandatu duraba siete años.
 
Les [[Eleición llexislativa de Francia (1876)|eleiciones xenerales a l'Asamblea de los Diputaos del 20 de febreru de 1876]] dieron una clara victoria de los republicanos,<ref name="Mayeur">Jean-Marie Mayeur, ''La vie politique sous la IIIe République'', Points, nº 73, 2001, págs. 60-68, ISBN 2-02-006777-3</ref> polo que'l presidente de la República nomó socesivamente como presidentes del Conseyu a dos republicanos y conservadores, [[Jules Dufaure]] y [[Jules Simon]], que nun consiguieron llograr l'enfotu del Parllamentu. Pal 16 de mayu de 1877, la opinión popular dexara de sofitar la monarquía y sofitaba agora a la instauración definitiva de la república.