Diferencies ente revisiones de «Sanfermines»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo sufixu: -"premio" +"premiu"
m Correición de topónimos (cartafueyu países): -"Santu Domingo" +"Santu Domingu"
Llinia 176:
[[Archivu:Sanfermines Vaquillas Pamplona 05.jpg|thumb|240px|Encierre al so pasu pola plaza del conceyu.]]
 
Consiste en llevar los seis toros que van ser trepaos pela tarde na corrida de toros hasta la plaza. A los ocho de la mañana salen dende les corrolades de Santu DomingoDomingu, onde pasaron la nueche, unos 849 metros. Toa esto ayudáu por 6 cabestros o mansos que sirven un tanto de guía pa los toros y tamién para en cierta forma aselalos.
 
Esti actu yera obligáu en toles places de toros los díes qu'había corrida antes d'esistir los medios de tresporte motorizados.
Llinia 187:
Los encierres de San Fermín tienen un orixe [[medieval]] na ''"entrada"'': los [[pastor]]es navarros traíen a los toros de trepa dende les deveses de la [[Ribera de Navarra]] hasta la plaza Mayor, que sirvía de cueso taurín al nun esistir una plaza de toros. La nueche anterior a la corrida pasar acampaos cerca de la ciudá y, a l'amanecida, entraben a la carrera arropaos polos toros mansos ([[cabestru|cabestros]]) y acompañaos de xente que, a caballu o a cuerpu, ayudaba con palos y berros a zarralos nes corrolades.
En [[1717]] y [[1731]] prodúcense bandos que prohiben correr l'encierre. En [[1776]] constrúyese'l primer valláu hasta la plaza de toros, que taba na actual [[plaza del Castillo]].<ref name="oru"> {{cita llibru |autor=Mariví Salvu|títulu=El Llibru d'oru del zarro|añu=1998|editorial=Zeroa Multimedia, SA|allugamientu=Huarte-Pamplona|id=Dep llegal B-16757-1998}}.</ref>
Col tiempu, a finales del sieglu XIX, pasar de correr detrás d'ellos p'ayudar a zarralos, a correr delantre; asina se convirtió n'un costume popular. Yá en [[1856]] pasa a denominase encierre (antes yera ''entrada'') y cuérrense per primer vegada pola [[cai Estafeta]].<ref name="oru" /> Dicen les cróniques que los primeres en desafiar les prohibiciones que torgaben correr delantre de los corninos fueron los carniceros del Mercáu de Santu DomingoDomingu, asitiáu al pie de la cuesta del mesmu nome. En [[1867]] el consistoriu dicta un bandu pa reglamentar la carrera, y se documenta el primera "montón" en [[1878]].<ref name="oru" />
 
===Les cantaraes ===
[[File:San Fermín en Cuesta de San Domingo.jpg|thumb|200px|Fornica del Santu asitiada na cuesta de Santu DomingoDomingu, onde los mozos píden-y ayuda a San Fermín.]]
Antes de correr l'encierre, los participantes piden ayuda a San Fermín por aciu unes cantaraes que s'entonen na cuesta de Santu DomingoDomingu (al entamu del percorríu) 5, 3 y 1 minutos antes del encierre; esto ye, a les 07:55, 07:57 y 07:59. Dende l'añu 2009 les cantaraes interprétense tantu en castellán como en euskera.
 
{{cita|'''''A San Fermín pidimos por ser el nuesu patrón, empónganos nel encierre dándonos la so bendición. '''''<br><br>
Llinia 199:
 
=== Percorríu ===
[[File:Cuesta de Santo Domingo en Pamplona.jpg|thumb|200px|Cuesta de Santu DomingoDomingu, primer tramu del encierre]]
El percorríu realizar a lo llargo de les cais de la [[Cascu Antiguu de Pamplona|Parte Vieya]] de [[Pamplona]]. Da empiezu nos corralillos de la cuesta de Santu DomingoDomingu, xubiendo hasta la [[Plaza Consistorial (Pamplona)|plaza Consistorial (plaza del Conceyu)]] y xirando por callar Mercaderes, p'aportar a la [[cai Estafeta]] que conduz finalmente pol tramu de Telefónica hasta'l caleyón qu'entra a la plaza de toros. L'itinerariu orixinal terminaba na [[plaza del Castillo]], y varió a lo llargo de la hestoria, siendo en 1856 la primer vegada qu'escurrió pola cai Estafeta. La esquina ente Mercaderes y Estafeta ye un llugar bien solicitáu polos fotógrafos, y ye nesta última cai onde puede vese el tramu rectu más llargu de los encierres.
 
La menada traza'l percorríu completu nunos cuatro minutos de media, a unos 25&nbsp;[[Kilómetru per hora|km/h]] y ta compuesta por seis toros y ocho cabestro, siguíos d'unos mozos que faen de pastores en casu de que los toros o los cabestros quédense arrezagaos. El pastores van identificaos con un brazalete, anguaño de color verde, y apocayá adoptaron una indumentaria d'esi mesmu color pa estremase claramente del restu de participantes na carrera. Otros actores fundamentales nel encierre son los dobladores. Son 4 profesionales taurinos que portando un capote son los encargaos, en casu de que se quede dalgún toru arrezagáu de la menada, conducilo a punta de capote a les corrolades procurando llevalos en llinia recta por que nun coyer resabios que pudiera afectar al so trepa de la tarde. La [[ganadería]] de los toros camuda acaldía, cuidao que ye la que trepa pela tarde. Participando por tanto 8 ganaderíes a lo llargo de los sanfermines.
Llinia 239:
== Otres actividaes festives ==
[[Archivu:Plaza del Castillo (Pamplona).jpg|thumb|250px|Imaxe nocherniega de la plaza del Castillo, en [[Pamplona]], mientres les fiestes.]]
Anque l'encierre ye l'elementu más conocíu de los sanfermines, son munches les actividaes previstes nestos díes: la procesión del día 7, solemnidá de San Fermín, ye un actu que convoca a muncha xente de la ciudá, lo mesmo que los víspores na tarde del día 6. Tolos díes sale la comparsa de [[xigantes y cabezudos]] (tradición nacida en Pamplona que s'estendió a otros puntos d'España{{cita riquida}}), xuntu colos [[kilikis]], qu'atraen a numberoses families con neños. Pela tarde, ye vistosu ye desfile de "caballeros en plaza": los [[alguacilillo]]s y les [[mulillas]] van a la plaza de toros dende la plaza del Castillo. Les corríes de toros tienen un calter especial: prima'l toru, con un certame ente ganaderíes. L'ambiente ye festivu, dacuando irrespetuosu y namái impresionable ante actuaciones especialmente valientes. Los puristes nun aprecien esta plaza; otros destaquen l'ambiente inmeyorable. La salida de les [[Peñes de San Fermín|peñes]] forma parte del ritual. Pela nueche, l'ensame prefier los fueos artificiales (nun bien dotáu concursu patrocináu pol Conceyu), llanzaos a partir de les 23 hores dende l'interior de la Ciudadela, ente que los románticos quedar col "encierrillo": la llevada de los toros que van ser trepaos a otru día (y antes van correr l'encierre) dende les corrolades del Gas, onde tuvieron dende la so llegada a Pamplona, hasta los de la cuesta de Santu DomingoDomingu, dende onde da entamu l'encierre. Facer en clarixa, acompañaos los toros namái polos cabestros y el pastores, bordiando les muralles.
 
La música xuega un papel importante nos sanfermines: dende les [[Diana (pieza musical)|dianes]] de "La Pamplonesa" hasta los pasudobles nes corríes de toros, l'ambiente musical ye dominante. Amás de l'actividá de la banda municipal, ente la música más popular de les [[charanga]]s (o "txarangas", según prefiérase una ortografía o otra) y los conciertos entamaos pol Conceyu ábrese un ampliu abanicu, nel que nun falta un tradicional conciertu de la [[Coral de Cámara de Pamplona]] nel [[Teatru Gayarre]]. En música sanferminera merez ser recordáu'l [[Manuel Turrillas|Maestru Turrillas]].