Diferencies ente revisiones de «Ciencies de la Tierra»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"directu" +"direutu"
m Preferencies llingüístiques
Llinia 3:
== Particularidaes al respective de otres ciencies ==
Les ciencies de la Tierra tomen l'estudiu temporal y espacial del planeta dende un puntu de vista físicu, incluyendo la so interaición colos seres vivos.
Les variaes esguiles espaciu-temporales de la estructura y l'hestoria de la Tierra faen que los procesos que nella tienen llugar sían resultáu d'una complexa interaición ente procesos de distintes escales espaciales (dende'l milímetru hasta los miles de kilómetros) y escales temporales que tomen dende les centésimes de segundu hasta los miles de millones d'años. Un exemplu d'esta complexidá ye'l distintu comportamientu mecánicu que delles roques tienen en función de los procesos que s'estudien: mientres les roques que componen el [[mantu terrestre|mantu]] cimeru respuenden elásticamente al pasu de les ondes sísmiques (con periodos típicos de fraiciones de segundu), respuenden como un fluyíu nes escales de tiempu de la [[tectónicateutónica de plaques]]. Otru exemplu del ampliu abanicu d'escales temporales ye'l [[cambéu climáticu]], que se produz en periodos d'ente millones d'años a unos pocos años, cuando se confunde coles escales propies del cambéu meteorolóxicu.
 
Como l'oxetu d'estudiu (la Tierra) nun ye manipulable y el llogru de datos direutos ye llindada, les técniques de [[modelu análogu|simulación análoga]] o [[modeláu numbéricu|computacional]] son de muncha utilidá.
Llinia 13:
 
== Historia ==
Les ciencies de la Tierra atópase en constante evolución. La xeografía de [[Pliniu'l Vieyu]] solo describía los elementos de la superficie de la Tierra ensin amestalos al traviés de procesos, y dábase poca importancia a la dinámica de cambeos y l'interaición colos elementos que componen el mediu ambiente. Mientres los primeros sieglos d'esploración europea<ref>Alvarez, W. y Leitao, H. (2010). «[http://geology.gsapubs.org/content/38/3/231.abstract The neglected early history of geology: The Copernican Revolution as a major advance in understanding the Earth]». ''Geology'', '''38'''(3): 231-234</ref> empecipióse una etapa de conocencia muncho más detallada de los continentes y océanos. Se cartografiaron en detalle, por casu, les alliniaciones magnétiques nel océanu Atlánticu, que seríen de gran utilidá pal saléu intercontinental. En 1596, por casu, [[Abraham Ortelius]] acolumbra yá la hipótesis de la [[deriva continental]], precursora de la teoría de la [[tectónicateutónica de plaques]]. Antes, el esploradores españoles y portugueses, atroparen una detallada conocencia del campu magnético terrestre. La nacencia de los conceutos básicos de la xeoloxía (gradualismo, superposición, etc), nel sieglu XVII y XVIII (p.y., [[James Hutton]]) o la [[meteoroloxía]], dio pasu a una eclosión nel estudiu de la Tierra. Güei, les ciencies de la Tierra son una estensión más de les ciencies físiques cuantitatives basaes nel empirismu, la esperimentación y la reproducibilidad de les observaciones.
 
== Disciplines ==