Diferencies ente revisiones de «Primer Guerra Mundial»

Contenido eliminado Contenido añadido
m apostrofación
mSin resumen de edición
Llinia 21:
La guerra xestose nes rocees ente les grandes potencies europees. Los bandos cabezaleros foron les [[Potencies Aliaes]], d'un llau, y les [[Potencies Centrales]] d'otru. Pero ye perdifícil desplicar por qué s'anició la guerra, y nun hai una sola causa, sinon munches entremezclaes.
 
La chispa qu'oficialmente dio aniciu a la guerra foi l'asesinatu el [[28 de xunu]] de [[1914]] en [[SarajevoSarayevu]] del príncipe herederu del tronu austro-húngaru, [[Franz Ferdinand]], archiduque d'[[Austria]]. L'estudiante serbo-bosniu [[Gavrilo Princip]] matolos a tiros a él y a la so muyer, la condesa [[Sophie Reichsgräfin Chotek]], nun atentáu mui complicáu del cual nunca nun se supo bien la hestoria (hebo una conspiración de delles persones, y un collaciu de Princip tirara una bomba a la comitiva, que feriera a otres persones; Princip disparó un ratu dempués, cuandu ya paecía que l'atentáu fallara).
 
Pero esti atentáu foi namás que'l detonante nuna situación que ya yera perdifícil. Ente les braeres razones taben:
Llinia 28:
* Conflictos anteriores ensin resolver. Hebía tremendes disputes coloniales y lluches pola supremacía.
* Un sistema d'aliances mui complicáu y delicáu. Enantes de la guerra, la [[Entente Cordiale]] agrupó a [[Francia]] y [[Gran Bretaña]], y llueu amestóse [[Rusia]] na [[Triple Entente]]; la [[Triple Alianza]] formábenla [[Alemaña]], [[Austria-Hungría]] ya [[Italia]], anque llueu Italia lluchó coles potencies aliaes. Estes aliances respondíen a múltiples disputes coloniales y tratos pa resolveles.
* Retrasos nes comunicaciones diplomátiques. Les comunicaciones de la época nun yeren tan rápides como anguaño; dizse que la falta de comunicación y la llercia tuvieron un papel perimportante na cascada de declaraciones de guerra que siguió al asesinatu de [[SarajevoSarayevu]].
* La carrera d'armes. Esto tuvo tamién influencia nes decisiones de los gobernantes, temerosos de perder la so preponderancia en delles estayes militares.
* Planes militares ríxidos. Dizse que los mandos militares nun fueron pa facer un análisis esautu de la situación y esto llevó a munches decisiones enquivocaes (por exemplu, al principiu tol mundu creyía que la guerra diba ser curtia y por eso llanzáronse a ella).
Llinia 36:
[[Archivu:Map 1914 WWI Alliances.jpg|right|thumb|340px|Aliances militares europees en 1915. Les [[Potencies Centrales]] tan pintaes n'encarnáu, les [[Potencies Aliaes]] en verde y los países neutrales en mariellu. Les fronteres de los Balcanes nun tan bien pintaes; les que salen equí son les de la situación en 1911.]]
 
Dempués del atentáu de SarajevoSarayevu, [[Austria-Hungría]] echó-y la culpa al gobiernu de [[Serbia]] (lo que yera en parte verdá, anque indireutamente). Plantegó-y a Serbia un ultimátum de 10 puntos el [[23 de xunetu]] de [[1914]]. Serbia aceutó cuasi tolos puntos el día 25, pero Austria-Hungría dixo que nun yera bastante. [[Rusia]] pidió-yos entós a los austro-húngaros que camudaren los términos del ultimátum, y que si atacaben Serbia, Rusia entraría na guerra axudando a Serbia.
 
Austria-Hungría declaró-y la guerra a Serbia el [[28 de xunetu]], y Rusia movilizóse énte Austria-Hungría. Entós [[Alemaña]] alvirtió a Rusia de que diba axudar a Austria-Hungría, y dempués de delles xestiones diplomátiques ensin ésitu Alemaña declaró-y la guerra a Rusia el [[1 d'agostu]].
Llinia 94:
Políticamente, les potencies perdedores sofrieron mui duramente la derrota. El Tratáu de Versalles resultó mui difícil d'aceutar pa los alemanes, por exemplu. Munchos cuidaron que dempués de guerra tala diba haber una paz duradera, pero nun foi así; la situación quedara mal resuelta en munches estayes.
 
Teunolóxicamente, dizse que la Gran Guerra foi una guerra con táutiques del [[sieglu XIX]] fecha con teunoloxía del [[sieglu XX]]. Aparte de lo dicho enriba sobre les ferramientes de la guerra de cárcoves (de les que, n' especial, la [[artillería]] causó un númberu de muertos y feríos tremendu, y les [[armes químiques]] -[[gas mostaza]], [[cloru]], [[fosgenu]]- tuvieron un efeutu sicolóxicu mui fuerte) desendolcose por primera vegada l'emplegu de l'aviación na guerra. Tamién l'emplegu de submarinos foi perimportante na [[Primera Batalla del Atlánticu]]. Los tanques, emplegaos polos británicos, inauguraron l'emplegu d'armamentu mecanizáu que diba dominar el sieglu XX.
 
Cinca'l númberu de muertos y feríos, ye cuasi imposible poner a tol mundu d'alcuerdu y dar cifres precises (cambien muncho según l'autor). Pero dalgunos cálculos dicen que esta guerra mató a 16 millones de persones (7 millones de civiles y 9 de militares). El 56% de los muertos seríen de la Entente, y el 44% restante de les potencies centrales. El númberu de feríos podría superar los 22 millones.