Diferencies ente revisiones de «Juan José Nieto Gil»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"otorgar" +"dar"
m Correición de topónimos: -"Cartaxena d'Indies" -"Cartagena de Indias"
Llinia 17:
| llugar de nacencia = Sibarco, [[Baranoa]], [[Atlánticu]]
| fechanacimiento = {{Fecha d'entamu|16|7|1866}}
| llugar de fallecimientu = [[CartaxenaCartagena d'Indiesde Indias|CartaxenaCartagena]]
| fecha de fallecimientu = [[16 de xunetu]] de [[1866]] ({{edá|24|06|1805|16|07|1866}})
| partíu = [[Partíu Lliberal Colombianu]]
Llinia 24:
| notes = Compartió la maxistratura presidencial, independientemente, con [[Bartolomé Calvo]].foi presidente }}
 
'''Juan José Nieto Gil''' (Sibarco, [[Provincia de CartaxenaCartagena (Nueva Granada)|provincia de CartaxenaCartagena]], [[Virreinatu de la Nueva Granada]], [[24 de xunu]] de [[1805]] - [[CartaxenaCartagena d'Indiesde Indias]], [[Estaos Xuníos de Colombia]] [[16 de xunetu]] de [[1866]]) foi un políticu, escritor, militar y estadista [[Estaos Xuníos de Colombia|colombianu]], que sirvió como presidente de la [[Confederación Granadina]] en [[1861]]. Foi'l primer presidente afrodescendiente de Colombia.<ref>[http://www.semana.com/on-line/articulo/colombia-tuvo-presidente-negru/85477-3 Colombia tuvo un presidente negru]</ref>
 
Nieto desempeñó diversos cargos públicos. Foi escoyíu representante a la cámara pal periodu 1850-1852, se posesionó na gobernación el 22 de xunetu de 1851, decretando en 1852 la espulsión del obispu Pedro Antonio Torre. Foi gobernador per eleición popular en 1854 y primer presidente constitucional del Estáu Soberanu de Bolívar ente 1860 y 1865. foi reelexíu gobernador acordies con la nueva constitución del 1853. Morrió'l 16 de xunetu de 1866.
 
==Biografía==
Nació en Sibarco (correximientu de [[Baranoa]]), entós parte del [[virreinatu de Nueva Granada]]. Fíu de Tomás Nieto y Benicia Gil, xente dedicada a la fabricación de meches d'algodón pa les veles. Pasó los sos primeros años de formación en Baranoa, pero tres la independencia de [[CartaxenaCartagena d'Indiesde Indias]] en 1811 la so familia decidió treslladase permanentemente a la ciudá.
 
Empecipióse profesionalmente trabayando como escribiente nel almacén del comerciante canariu José Palaciu y Ponce de Lleón quién, impresionáu pol intelectu del entós ventiañeru, facilitó-y l'accesu a llibros que contribuyeron a la formación autodidacta del nuevu y eventualmente aportó a da-y la mano de la so fía María Margarita en matrimoniu. Siendo Juan José un mulatu, la boda cola fía d'un comerciante español supunxo un impulsu escontra riba na escala social de la dómina. Antes de llegar a los trenta años l'home yá s'atopaba sirviendo en cargos públicos de relativa importancia.
 
En [[1851]] consiguió la gobernación de CartaxenaCartagena, espulsando al obispu Pedro Antonio Torres. El [[17 d'abril]] de [[1854]] sofitó'l golpe d'estáu lleváu a cabu pol lideralgu del xeneral [[José María Melo]]. Como gobernador sancionó la segunda constitución política del estáu de Bolívar.
 
Foi bien amigu del xeneral [[Francisco de Paula Santander]] ya intercambió con él una nutrida correspondencia. En delles de les sos cartes puede rastrexase la so adhesión firme al modelu [[federalista]]. Participó na revolución de los Supremos en 1840 al llau del xeneral Carmona. En Tescua foi prindáu por Mosquera.
Llinia 41:
==Carrera lliteraria==
 
La primera de les sos obres de la que se tien constancia ye'l folletu ''Derechos y deberes del home en sociedá'', publicáu en [[1834]], un documentu en llinia cola política del xeneral [[Francisco de Paula Santander]] ya influyíu pol [[enciclopedismu]] francés y les idees del [[barón de Montesquieu]]. Años más tarde, en [[1839]] escribió ''Xeografía histórica, estadística y local de la provincia de CartaxenaCartagena''.
 
La so primer novela, ''[[Ingermina o la fía de Calamar]]'' foi escrita mientres el so esiliu en [[Xamaica]] y foi publicada nuna imprenta del mesmu país nel añu [[1844]]. La obra atópase dedicada a la so esposa Teresa Cavero a quién l'autor atribúi les virtúes de la protagonista. La novela tien un invaluable valor históricu, pos se trata de la primer novela colombiana de la que se tenga rexistru.
 
La so segunda obra sería escrita igualmente mientres el so esiliu ya impresa en [[1845]]; esta ye ''Los Moriscos'', basada na [[Espulsión de los moriscos|espulsión de los árabes d'España]]. Poco tiempu dempués concedióse-y una amnistía cola cual pudo tornar a CartaxenaCartagena. De regresu nel país fundó'l selmanariu ''La Democracia'', onde en forma de folletín sería publicada la so tercera y última novela ''Rosina o la prisión de Changres'' inspirada nel so tiempu en [[Panamá]].<ref>Espinosa, Germán. ''Ingermina: Avanzada en Hispanoamérica''. Medellín: EAFIT, 2001.</ref>
 
==Obres==
* ''Derechos y deberes del home en sociedá'' (1834)
* ''Xeografía histórica, estadística y local de la provincia de CartaxenaCartagena'' (1839)
* ''Diccionariu mercantil'' (1841)
* ''[[Ingermina o la fía de Calamar]]'' (1844)