Diferencies ente revisiones de «0,9 periódicu»

Contenido eliminado Contenido añadido
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (- de E + d'E)
mSin resumen de edición
Llinia 1:
[[Archivu:999 Perspective 2.png|360px|right]]
En [[matemátiques]], '''0,999999…'''... (siendo la coma un [[separador decimal]]) ye'l [[númberu decimal periódicu]] que se demuestra nesti mesmu artículu— denota al [[unu|númberu 1]]. N'otres pallabres, los símbolos «0,999...» y «1» son dos representaciones distintes del mesmu [[númberu real]].<ref>0,9 periódicu tamién puede escribise como <math>\textstyle 0,\!\bar{9}</math> o <math>\textstyle 0,\!\dot{9}</math> o <math>\textstyle 0,\!(9)\,\!</math> o bien como un <math> 0, \ </math> siguíu de tantos 9's como se deseye na parte decimal periódica.</ref> Les [[Demostración matemática|demostraciones]] matemátiques d'esta [[Igualdá matemática|igualdá]] formuláronse con distintos graos de [[rigor matemáticu|rigor]], dependiendo del métodu escoyíu pa definir los númberos reales, les hipótesis y camientos de partida, el contestu históricu o'l públicu al que se dirixe.
 
El fechu de que ciertos númberos reales puedan representase por más d'una secuencia de díxitos nun se llinda al [[sistema de numberación decimal|sistema decimal]] namái. El mesmu fenómenu asocede en toles [[base (aritmética)|bases]] [[númberu enteru|enteres]], y los matemáticos tamién cuantificaren les maneres d'escribir 1 en bases non enteres. Nin siquier se trata d'un fenómenu acutáu al númberu 1: tou númberu decimal finitu non nulu tien un ximielgu con infinitos nuevos, por casu: 2 y 1,999... representen al númberu natural dos; 28,3287 y 28,3286999... tamién representen al mesmu númberu decimal. Por simplicidá, el decimal finito ye casi siempres la representación preferida, lo que puede contribuyir a una equivocada interpretación de que ye la ''única'' representación. Per otra parte, la forma ''non terminal'' d'un númberu dexa estudiar más fácilmente'l patrones de la espansión decimal de ciertes [[Fracción|fracciones]]; en base tres, por casu, dexa espresar la estructura ternaria del [[conxuntu de Cantor]], un [[fractal]] simple. La ''representación múltiple'' tien de tomase en cuenta na [[Diagonalización de Cantor|demostración clásica]] de la non numerabilidá de los númberos reales. De manera más xeneral, cualesquier [[sistema de numberación posicional]] de los númberos reales, contién una cantidá infinita de númberos con representaciones múltiples.
Llinia 289:
Al ser entrugaos alrodiu de 0,999..., los novatos de cutiu piensen que tien d'haber un «9 final», creen que 1&nbsp;−&nbsp;0,999... ye un númberu positivu que pueden escribir como «0,000...1». Tenga o nun tenga esto sentíu, l'oxetivu intuitivu ye claru: sumar 1 al postreru 9 en 0,999... acarreta tolos 9's a 0's y dexa 1 nel llugar de les unidaes. Ente otres razones, esta idea falla pos nun hai un postreru 9» en 0,999...<ref>Gardiner p. 98; Gowers p. 60.</ref> Sicasí, esiste un sistema que contién una cola infinita de 9's incluyendo un postreru 9.
 
Los [[númberu p-ádico|númberos ''p''-ádicos]] ye un sistema de numberación alternativu d'interés en [[teoría de númberos]]. Como los númberos reales, los númberos ''p''-ádicos pueden construyise a partir de los númberos racionales vía [[Socesión de Cauchy|socesiones de Cauchy]]; la construcción utiliza una métrica distinta na cual 0 ta más cerca de ''p'', y muncho más cerca de ''p<sup>n</sup>'' que de 1. Los númberos ''p''-ádicos formen un [[Campu (matemátiques)|campu]] pa ''p'' primu y un [[Aniellu (álxebra)|aníuaniellu]] pa otru ''p'', incluyendo'l 10. Depués, l'aritmética ye posible nos ''p''-ádicos, y nun hai infinitesimales.
 
Nos númberos 10-ádicos, los análogos de les espansiones decimales cuerren escontra la esquierda. La espansión 10-ádica ...999 tien un postreru 9, y nun tien un primera 9. Puede sumase un 1 al llugar de les unidaes, lo que dexa detrás solo 0's dempués del acarretu: 1&nbsp;+&nbsp;...999&nbsp;=&nbsp;...000&nbsp;=&nbsp;0, y asina ...999&nbsp;=&nbsp;−1.<ref name="Fjelstad11">Fjelstad p. 11.</ref> Otra derivación utiliza series xeométriques. La serie infinita multiplicada por «...999» nun converxe nos númberos reales, pero converxe nos 10-ádicos, lo que dexa reutilizar la fórmula familiar: