Diferencies ente revisiones de «Arquiteutura del Renacimientu»

Contenido eliminado Contenido añadido
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-desenvolvimientu +desarrollu)
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (- casi + cuasi )
Llinia 76:
La catedral de ''Santa María del Fiore'', [[Florencia]], foi primeramente executada n'estilu [[Arquiteutura románica|tardientu-románicu]], pero la so construcción duró delles xeneraciones (foi empecipiada en [[1296]] y a la muerte de Brunelleschi, en 1446, entá nun se concluyera). Nun foi un edificiu proxectáu: el so diseñu y la so construcción armar de forma paralela. Anque esistía un planu xeneral pa la so forma y distribución interna, los detalles constructivos, según era corriente na práctica edificativa medieval, diben siendo resueltos a midida que avanzaba la construcción, na mesma obra. Por tanto, a pesar de que la necesidá de construyir una gran [[cúpula]] sobre un determináu puntu de la ilesia preexistía, la forma de la mesma nun fuera decidida de mano. Cuando llegó'l momentu d'alzala, los artesanos florentinos atopar con un vanu de 40 metros, imposible de cubrir coles técniques constructives tradicionales.
 
La solución atopada en 1418, cuando la [[República de Florencia]] yá amosaba clares intenciones de manifestar la so poder económicu na arquiteutura de la ciudá —colo que la catedral convirtióse, por tanto, casicuasi nuna ''tarxeta de visita''—, foi promover una especie de concursu d'idees pa la conclusión del templu, que traía, ta claro, la solución al problema de la cúpula. [[Filippo Brunelleschi]], que yera, na dómina, un artesanu relativamente reconocíu, aceptó'l desafíu. Decidió, pa ello, viaxar a [[Roma]] en busca d'inspiración. Roma, nesi periodu, yera'l llugar del mundu nel que les ruines de l'Antigüedá clásica yeren más visibles, casicuasi integraes nel paisaxe. La principal fonte d'inspiración pa Brunelleschi foi'l [[Panteón de Agripa]]: una estructura con un diámetru similar al de Santa María dei Fiori, rematáu con una cúpula n'arcu plenu. Brunelleschi non yá reparó la solución constructiva utilizada nel Panteón, sinón qu'empezó a estudiar les rellaciones estilístiques, proporcionales y formales ente los distintos elementos que componíen esi espaciu. Y foi efectivamente esta actitú la que fixo que se xestara l'espíritu del Renacimientu: un individuu repara una determinada realidá al traviés del deséu y de la intención cola qu'interfier naquella realidá antigua pa buscar soluciones útiles aplicables a la realidá moderna. Brunelleschi nun tenía plena conciencia de la teoría clásica, pero reconoció un modelu estilísticu qu'usaría pa construyir y escurrir la so propia arquiteutura.
 
A la so vuelta a Florencia, llenu d'esa esperiencia col mundu clásicu, Brunelleschi propunxo una solución pa la catedral florentina: una gran cúpula de 42 metros rematada por una llinterna, basándose nes sos pesquises en Roma. Pero nun se llindó a reproducir el modelu romanu, sinón que propunxo una forma totalmente innovadora: la so cúpula sería la primera con tambor [[octógonu|octogonal]] de la [[hestoria de l'arquiteutura]]. Esta cúpula tien una función estética (bella pero austera, ensin dar sensación de pesadez), pero tamién una función ideolóxica: representa la unidá cristiana. Pa la so construcción, Brunelleschi utilizó un xuegu de doble cúpula, una interna y otra esterna, formaes por dos capes construyíes con dos rosques de lladriyu separaos por una rosca de lladriyu a perpiaño, qu'avancen en forma d'espiral que fai más ríxidu'l conxuntu al empar que configura un espaciu como cámara d'aire que da llixereza a la cúpula, dibuxando al empar filos direutores y rematada con llinterna.
Llinia 100:
ISBN 84-7658-417-2 [http://books.google.com/books?id=iylL3uFPu0QC&pg=PA36&lpg=PA36&dq=%22grabáu+Prevedari%22&source=web&ots=_mCLDgwEEP&sig=xTcDujSrkDSG6qZggT-6PEZMqaY&hl=ye&sa=X&oi=book_result&resnum=5&ct=result#PPA35,M1 pg. 35]. Imaxe y comentariu del ''grabáu Prevedari'': [https://web.archive.org/web/20050110221643/http://www.mostresantagiulia.it/foppa/sezione7p_sc1.htm ''Internu di tempio con figure (Incisione Prevedari), 1481''].</ref>]]
 
Ye xustamente na obra de [[Donato Bramante]] onde esti espíritu concretar d'una forma más íntegra, lo que fai d'él la figura que representa'l pasu del ''Quattrocento'' al ''Cinquecento'', no que se suel denominar fase madura del Renacimientu. Bramante llogró demostrar, al traviés de los sos proyeutos en palacios o ilesies, que non yá conocía les posibilidaes del llinguaxe clásicu, sinón que tamién entendía les carauterístiques y l'ambiente de la so dómina, yá que foi capaz d'aplicar la conocencia antigua a una forma nueva, inédita, sobresaliente y, sobremanera, clásica. El so ''Tempietto'' o [[Templete de San Pietro in Montorio]], en [[Roma]] (1502-1510), ye prácticamente una relectura (anque non una copia) de los templos de planta central, circulares, de la mesma derivaos del [[tholos]] griegu, típicos d'un ciertu periodu de la [[arquiteutura romana]] (por casu, el [[Templu de Vesta]], na mesma ciudá de Roma). El modestu ''tempietto'' ye casicuasi una maqueta base del xigantescu proyectu (en construcción dende 1506) de la [[Basílica de San Pedro|cúpula de San Pedro]], con una [[cúpula]] (42,5 metros) de dimensiones comparables a la del [[Panteón de Agripa|Panteón]] (43,44 metros), a la de [[Santa Sofía de Constantinopla]] (32 metros) y a la de Brunelleschi en Florencia (41 metros). Más tarde, en dómina [[Arquiteutura barroca|barroca]], l'arquiteutu inglés [[Christopher Wren]] fadría de la mesma una relectura de la obra de Bramante y Miguel Ángel, y propondría una nueva forma na [[catedral de San Pablo de Londres]] (32 metros, 1676), y lo propio fixeron en dómina [[Arquiteutura Neoclásica|neoclásica]] [[Francisco Cabeces]] y [[Francesco Sabatini]] en [[San Francisco'l Grande (Madrid)|San Francisco'l Grande]] ([[Madrid]], 33 metros, 1760-1784); demostrando la potencialidá del procesu de creación renacentista (que va de la estética de los edificios al pensamientu arquiteutónicu), p'afaese a nuevos estilos en dómines posteriores.
 
Bramante tamién popularizó otra forma fondamente clásica que foi desenvuelta y esquizada darréu. Ta inspirada nos [[Arcu del trunfo|arcos de trunfu]] romanos y foi brillosu poles sos carauterístiques compositivas aplicaes a los proyeutos de palacios y villes, pieces clave de la Renacencia na arquiteutura civil.
Llinia 132:
L'actividá arquitectónica de [[Miguel Ángel]] supunxo la culminación y superación del clasicismu de la fase madura o de Bramante, y puede calificase de más clásica en San Pedro o nel [[Palaciu Farnese]] y más manierista,(por casu na famosa escalera de la [[Biblioteca Laurenciana]]). De manera similar a lo qu'asocedió en pintura o escultura (onde ye más clara la imitación de la so ''maniera''), los arquiteutos italianos de mediaos del sieglu XVI, dalgunos d'ellos salíos de Roma cuando'l sacu y partíos pol restu de les ciudaes italianes, procuraben desafiar los cánones clásicos. Los principales esponentes d'esti nuevu estilu fueron, amás del citáu [[Andrea Palladio]] y el nucleu venecianu, [[Giulio Romanu]] ([[Palaciu del Té]], [[Mantua]], 1534), [[Bartolomeo Ammannati]] (reforma del [[Palaciu Pitti]], 1558-1570), [[Antonio Sangallo el Mozu]] ([[Villa Farnese]], [[Caprarola]], 1559), [[Giorgio Vasari|Vasari]] ([[Galería Uffizi]], Florencia, 1560-1581), o [[Jacopo Vignola]] cola [[Ilesia del Gesù]] (1568), esta sí en Roma, see y modelu esportáu de les numberoses [[ilesia xesuítica|ilesies xesuítiques]] de la crecientemente influyente [[Compañía de Xesús]], que la so fachada deber a [[Giacomo della Porta]] (1578, qu'inspiró darréu a [[Carlo Maderno]]).
 
Nes sos obres, son constantes les referencies a los elementos compositivos clásicos, pero en forma "desconstruída" y casicuasi irónica. Converten al interior patrones decorativos de ventanes que tendríen de tar asitiaes nel esterior, xueguen colos efectos de la ilusión óptica apurríos pola perspeutiva, al traviés de volúmenes dimensionados inusitadamente, etc. El mesmu sentíu, lleváu a un estremu, tuvieron los estravagantes xardinos de la ''Villa de les Maravíes'', güei ''Espurechu dei Mostri'' (''Bosco Sacru di Bomarzo'') en [[Bomarzo]], nel [[Llaciu]], pol arquiteutu y diseñador de xardinos [[Pirro Ligorio]].
 
La profundización nos calteres propios de les construcciones manieristes supunxo'l xerme de la nacencia del [[Arquiteutura barroca|Barrocu]], que si superficialmente considérase como rotura del ideal clásicu propuestu pola Renacencia, realmente constituyó la reacción al escosamientu d'ésti, yá anunciáu pol manierismu.
Llinia 181:
A metá del sieglu XVI, la iniciación del [[Monasteriu de San Llorienzo del Escorial]] como símbolu del poder de [[Felipe II d'España|Felipe II]] por [[Juan Bautista de Toledo]] (fináu en 1567) y [[Juan d'Herrera]] supunxo l'apaición d'un nuevu estilu, que se caracteriza pol predominiu de los elementos constructivos, l'ausencia decorativa, les llinies rectes y los volúmenes cúbicos. Significa amás el definitivu trunfu de los postulaos manieristes provenientes d'Italia, col apurra de sobriedá castellana.
 
Esti estilu bautizáu darréu como "herreriano" n'honor de Juan d'Herrera, apoderó l'arquiteutura española mientres casicuasi un sieglu, y ente'l so siguidores atopen figures tan relevantes como [[Francisco de Mora]], [[Juan Gómez de Mora]] o [[Juan Gómez de Trasmonte]].
 
Los conceutos arquiteutónicu y urbanísticu de la renacencia española fueron llevaos a les [[colonización española d'América|colonies españoles d'América]] ónde atoparon campu fértil pal so espardimientu dáu la urbanización estensiva que se dio a lo llargo de tres siglo y que tamién recibió l'impactu d'estilos posteriores como'l [[arquiteutura barroca n'España|Barrocu]] y el [[Neoclasicismu n'España#Arquiteutura|Neoclásicu]].