Diferencies ente revisiones de «Continente»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Esfacer la revisión 2382175 de 107.218.4.8 (alderique)
Etiqueta: Desfacer
m Iguo plurales
Llinia 23:
El criteriu de masa de tierra diferenciada abandonase por completu cuando consideramos que la masa de tierra continua euroasiática ta formada por dos continentes, Asia y Europa. Fisiográficamente neto Europa qu'Asia del sur son penínsules de la masa de tierra euroasiática; sicasí, Europa ye considerada un continente y Asia del sur un socontinente. La visión alternativa, basada en criterios xeolóxicos y xeográficos, que considera a Eurasia un continente únicu, nos da un modelu con seis continentes.
 
Si definimos estrictamente los continentes como mases de tierra diferenciaes, y comprendemos nuna unidá toes lestoles tierres con contigüidá xeográfica pura, África, Asia y Europa forman un continente únicu nomáu Afro-Eurasia. Tenemos asina un modelu de cuatro continentes: Afro-Eurasia, América, l'Antártida y Australia.
 
Cuando los niveles del mar, nos periodos glaciales del Pleistocenu, taben más baxos, grandes áreas de la plataforma continental yeren tierra seco, formando pontes de tierra ente les actuales tierres non somorguiaes. Australia y Nueva Guinea formaben, daquella, un continente únicu, y América y Afro-Eurasia taben xuníes por una ponte de tierra seco nel actual estrechu de Bering. Había entóncenes, poro, namái trés continentes diferenciaos: Afro-Eurasia-América, l'Antártida y Australia-Nueva Guinea.
Llinia 166:
La '''[[teutónica de plaques]]''' ofrece entá otra forma más de definir los continentes. Anguaño, Europa y la mayoría d'Asia formen la [[Placa euroasiática|Placa Euroasiática]], coincidente cola Eurasia xeográfica sacante India, [[Arabia]] y el Llonxanu Oriente rusu. India contién un escudu central, y la so llende septentrional fórmala'l cinturón montañosu, de formación xeolóxicamente reciente, del Himalaya. América del Norte y Sudamérica son continentes separtaos, y el ismu que los xunta ye'l resultáu de l'actividá [[Volcán|volcánica]] de procesos de subducción teutónica relativamente recientes. Les roques continentales d'América del Norte estiéndense hasta [[Groenlandia]] (que ye una parte del [[Escudu Canadianu]]) y, en términos de llendes de placa, la placa norteamericana inclúi la fastera más oriental de la masa continental asiática. Sicasí, esto nun quier dicir que los xeólogos suxeran que l'este d'Asia ye parte d'América del Norte: el términu continente úsase davezu nel sentíu xeográficu, y añédense definiciones adicionales cuando son necesaries pa la descripción de fenómenos xeolóxicos concretos.
 
Los movimientos de plaques tienen causao la formación y ruptura de continentes a lo llargo del tiempu, incluyendo la formación de supercontinentes que comprendíen la mayoría de les tierres non somorguiaes. El supercontinente [[Columbia (supercontinente)|Columbia]] o Nuna formose fae de 2000 a 1800 millones d'años, y rompiose fae unos 1.400 millones<ref>Zhao G, Sun M, Wilde SA, Li SZ, ''A Paleo-Mesoprotorozoic supercontinent: assembly, growth and breakup''. Earth-Science Reviews, 2004;67:91-123. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0012825204000182</ref>. El supercontinente [[Rodinia]] formose fae 1.000 millones d'años; incluyía la mayoría o toos lostolos continentes de la Tierra, y rompiose n'ocho fae 600 millones d'años. Estos ocho continentes reagrupáronse dempués pa formar Panxea, que lluéu dixebrose en dos: Laurasia, de la que surdieron la Eurasia y América del Norte actuales; y Gondwana, de la que surdieron el restu los continentes actuales.
 
== Puntos más altos y más baxos de los continentes ==