Diferencies ente revisiones de «Ablana»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Retirando {{1000}} al no estar en dicha lista
m igües estándares
Llinia 1:
[[Image:Hazelnut.jpg|250px|right|Ablanes]]
 
L''''ablana''', '''abiana''' o '''abrana''' ye'l frutu d'un arbustu que llamen '''ablanal''' o '''parra''' (''corylus avellana''). Tien una forma esferoidal con un diámetru d'ente 10 y 15 mm. y compónse de tres partes: un '''garapiellu''' (cubierta vexetal de color verde), un '''cascu''' fibrosu que seca al madurecer y una '''parte comestible'''.
 
Tradicionalmente les ablanales plántense nes orielles de los praos, y son un complementu a otres actividaes agrícoles y ganaderes.
Les ablanes cuéyense a lo último del [[branu]] o al entamu de la [[seronda]], abaxando si fai falta les cañes de les ablanales con un gabitu y echándoles nuna fardela que se suel llevar amarrada a la cintura pa tener les manes llibres. En casa, esbíllense y pónense a secar al sol en corredor pa poder consumiles tol añu.
 
==Propiedaes nutricionales==
Les ablanes estrémense d'otros frutos pola so riqueza en [[lípidos]] y [[proteínes]], la importancia de los aportes enerxéticos, la poca presencia d'agua nelles y una tasa de [[glúcidos]] modesta.
Son ún de los frutos mas ricos en [[oligoelementos]] ([[fierro]], [[cobre]] y [[cinc]]) y en [[vitamines]] (sobremanera la vitamina E y les del grupu B, pero tamién A y C). Tamién contienen abondos elementos minerales ([[fósforu]], [[magnesiu]], [[calciu]], [[potasiu]] y [[azufre]]).
 
Llinia 14:
 
==Historia==
Les ablanales monteses crecen de manera espontánea n'[[Asia Menor]]. Los primeros en cultivales fueron los turcos, que siguen siendo anguaño los principales productores mundiales. Dende [[Turquía]], el cultivu estendióse per [[Grecia]] y [[Roma]] y posteriormente pel restu d'[[Europa]].
 
N'[[Asturies]] sábese que nel sieglu XVIII la producción d'ablana yera enforma importante, y parte d'ella esportábase a [[Inglaterra]] dende'l puertu de [[Xixón]].
 
Anque la producción menguó enforma a lo llargo del sieglu XX, anguaño, Asturies ocupa'l segundu llugar d'España en producción d'ablanes, dempués de [[Cataluña]]. Les principales zones de producción son [[Piloña]] (onde se celebra’l '''Festival de l'ablana''' el primer domingu d'ochobre dende los años 70), los conceyos del altu [[Nalón]], [[Grau]], [[Quirós]] o [[Teberga]]. Ente les variedaes autóctones destaquen la Negreta, Amandi, Quirós, Casina y Villaviciosa.
 
==Enllaces esternos==