Diferencies ente revisiones de «Corriente del Golfu»

Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
m igües estándares
Llinia 21:
Como resultáu de la conservación de la vorticidá potencial provocada polos vientos de direición norte nes llatitúes subtropicales de la periferia occidental y l'incrementu de la vorticidá relativa del agua que se desplaza en direición norte, el tresporte ye balanceáu por una corriente estrecha y rápida en direición a los polos. Esta flúi a lo llargu de la llende occidental de la cuenca oceánica, superando los efectos de la friición cola corriente de frontera occidental, y ye conocida como [[Corriente del Labrador|corriente del Labrador]]<ref>Colling, A., ''Ocean circulation'', p. 96. Butterworth-Heinemann, 2001. ISBN 978-0-08-053794-8.</ref>. La conservación de la vorticidá potencial tamién provoca la formación de curves nel recorríu de la corriente del Golfu, que ruempen delles veces por un cambéu de posición de la corriente, lo que lleva a la formación de remolinos diferentes, d'agua frío y templao<ref>Schwartz, M.L., ''Encyclopedia of Coastal Science'', p. 1037. Springer Science & Business Media, 2006. ISBN 978-1-4020-3880-8.</ref>. Esti procesu conxuntu, conocíu como intensificación occidental, provoca que les corrientes de la fastera occidental d'una [[Conca (accidente xeográficu)|conca]] oceánica, como la corriente del Golfu, seyan más fuertes que les de la so llende oriental.
 
La corriente del Golfu ye, por estos procesos, una corriente oceánica fuerte. Tresporta un volume de 30 millones de m<sup>3</sup>³ d'agua (30 [[Sverdrup|sverdrups]]) por segundu al traviés de los estrechos de Florida. Nel estremu meridional de Terranova esti volume yá ye de 150 millones de m<sup>3</sup>³ por segundu<ref>[https://oceancurrents.rsmas.miami.edu/atlantic/gulf-stream.html Gyory, J., Mariano, A.J., Ryan, E.H., ''The Gulf Stream'', na web del National Oceanographic Partnership Proyect.]</ref>, un volume 250 veces mayor qu'el agua que desagüen, en conxuntu, tolos ríos que desemboquen nel Atlánticu xuntos (0,6 sverdrups por segundu). Es, pesie a ello, más débil que la [[Corriente circumpolar antártica|corriente circumpolar antártica]]<ref>[https://oceancurrents.rsmas.miami.edu/southern/antarctic-cp.html Smith, R., Desflots, M., White, S., Mariano, A.J., Ryan, E.H., ''The Antarctic Circumpolar Current'', na web del National Oceanographic Partnership Project.]</ref>. La fuercia de la corriente, y la so prosimidá a la costa, faen que les playes de la costa este de los Estaos Xuníos seyan más vulnerables a les variaciones importantes del nivel de la mar, que producen tases importantes d'erosión costera<ref>Theuerkauf, E.J. et al, "Sea level anomalies exacerbate beach erosion". ''Geophysical Research Letters'' 41.14 (2014):5139-5147.</ref>.
 
La corriente del Golfu tien un anchor mediu de 100 km, con profundidaes d'ente 800 m y 1.200 m. La velocidá de la corriente ye mayor cerca la superficie, con una velocidá másima d'alredor de 2,5 metros por segundu. De la que viaxa hacia'l norte l'agua templao tresportada pola corriente sufre un enfriamientu por evaporación. Esti enfriamientu ye provocáu pol vientu: el movimientu d'esti sobre l'agua provoca evaporación, enfriando l'agua y aumentando la so salinidá y densidá. Cuando se forma xelu marín la sal queda fuera d'elli, nún procesu conocíu como esclusión de la [[salmoria]]<ref>[https://www.windows2universe.org/?page=/earth/Water/thermohaline_ocean_circulation.html Russel, R., ''Thermohaline Ocean Circulation'', na web windows2universe.org.]</ref>. De resultes de los dos procesos l'agua de la corriente, en llatitúes altes, ye más denso y más frío, o, por meyor dicir, agua qu'entá ye líquida pesie a la so baxa temperatura. Nel Atlánticu norte l'agua vuélvese tan denso qu'entama a fundise perbaxu de capes d'agua ménos salao y menos denso. Esta sumersión del agua frío y denso conviértela en parte de la masa d'agua frío y profundo del Atlántico norte<ref>[https://web.archive.org/web/20080523170145/http://seis.natsci.csulb.edu/rbehl/NADW.htm Behl, R., ''Atlantic Ocean water masses'', California State University Long Beach (1997).]</ref>, una corriente que viaxa hacia'l sur.