Diferencies ente revisiones de «Catedral-basílica de La nuesa Señora del Pilar de Zaragoza»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"pág." -"págs." +"páx." +"páxs."
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-esquierda +izquierda)
Llinia 102:
La talla de la Virxe en madera dorao mide trenta y seis centímetros d'altor y fuelga sobre una columna de [[xaspe]], abelugada esta por un forru de bronce y plata y cubierta por un mantu hasta los pies de la imaxe, sacante los díes dos, dolce y venti de cada mes en qu'apaez la columna visible en tola so superficie. Na fachada posterior de la capiya abre'l humilladero, onde los fieles pueden venerar a la Santa Columna al traviés d'un óculo abiertu al xaspe.
 
Tratar d'una escultura d'estilu [[góticu tardíu]] francu-borgoñón d'escontra [[1435]] atribuyida a [[Juan de la Güerta]], imaginero de [[Daroca]]. Tocantes a la so iconografía, reparar a María coronada y con túnica y mantu, que recueye cola so mano derecha, contemplando a Jesús neñu que garra'l mantu de la so madre cola mano derecha y un páxaru cola esquierdaizquierda. La cara de la Virxe tien tenrura y el neñu puede ser oxetu d'una restauración pocu cuidadosa.
 
Probablemente foi una imaxe donada por [[Dalmacio de Mur]] col mecenalgu de [[Blanca I de Navarra|Blanca de Navarra]], muyer de [[Xuan II d'Aragón]], arriendes del sanamientu d'una enfermedá qu'aquexó a la reina daquella.
Llinia 113:
El retablu del altar mayor foi realizáu en [[alabastru]] policromado, con [[guardapolvo (arquiteutura)|guardapolvo]] de madera, por [[Damián Forment]] ente [[1515]] y [[1518]] y ta dedicáu a l'[[Asunción de María|Asunción de la Virxe]]. L'estilu de l'arquiteutura del retablu ye [[góticu final]], magar les escenes figuratives amuesen carauterístiques dafechu [[Renacimientu|renacentistes]].
 
En [[1509]] el [[cabildru metropolitanu]] contrató a [[Damián Forment]] el bancu o [[predela]] del retablu del altar mayor qu'ocuparía la cabecera de la colexata de Santa María, cola esixencia de que fuera «tan bonu y meyor qu'el Asseu» (qu'[[Catedral del Salvador de Zaragoza#Retablu mayor|el de La Seo]]). En [[1511]], casi acabáu'l bancu, contrataría tamién el restu del retablu, con tres escenes monumentales nes sos cais: la ''[[Asunción de la Virxe|Asunción]]'' nel centru, el ''[[Natalicio de la Virxe]]'' a la so derecha y la ''[[Presentación de María nel templu]]'' a la so esquierdaizquierda. Finalmente, en [[1515]], Forment delega los trabayos del restu de la decoración arquitectónica en maestros contrataos pal so taller. El retablu acabó d'asitiase en [[1518]].
 
Na [[predela]] tán dispuestes siete escenes d'esquierdaizquierda a derecha: ''[[Alcuentru de San Joaquín y Santa Ana na puerta dorada]]'', ''[[Anunciación]]'', ''[[Visitación]]'', ''[[Adoración de los pastores]]'', ''[[Adoración de los reis magos]]'', ''[[Piedá (relixón)|Piedá]]'' y ''[[Resurrección de Jesús|Resurrección]]'', dixebraes por columnes con [[doselete]]s góticos qu'acueyen estatues de [[santu|santos]] y [[apóstol]]es. Ye la zona del retablu onde Forment amuésase más avanzáu, pos nos marcos de les escenes y les sos arquitectures y ornamientos, apaez decoración propia de la renacencia, como [[putto|putti]], [[Cartela (tarxeta)|cartelas]] o [[balustre]]s. Completar dos tales estatues de [[Santiago'l Mayor]] y [[Braulio de Zaragoza]] asitiaes en [[fornica|forniques]] a los lladrales. Coles mesmes, nel [[sotabanco]] apaecen escudos heráldicos sosteníos por anxelones y medallones. Les escenes del bancu entá caltienen restos de la policromía orixinal, anque nes cais principales práuticamente sumió.
 
=== Coru ===
Llinia 142:
 
==== Capiya de Santa Ana ====
Contién un retablu de la segunda metá del XIX en madera asonsañando xaspes. El grupu principal ye ''Santa Ana cola Virxe'' de [[Antonio Palao y Marcu]] (1852) y a les sos bandes hai estatues de San Juan de Dios derecha— y San Francisco de Paula —esquierda——izquierda—, talles del barrocu tardíu dieciochesco. Na predela añediéronse tres tables de la segunda metá del sieglu XVI, una''Anunciación'', una posible ''Adoración de los Magos'' y el ''Nacencia de Cristu''. Al llau derechu de la capiya hai un monumentu funerariu con escultures de [[Ponciano Ponzano y Gascón]] al xeneral [[Manuel de Ena]], muertu en 1851 na Guerra de Cuba, que foi sufragáu polos sos compañeru d'armes. A la izquierda atópense dos tables de ''San Vicente'' y ''San Valero'' de [[Roland de Mois]].
 
==== Capiya de San José ====
Llinia 164:
Acueye un retablu herreriano de madera de ''circa'' [[1601]]; nel nichu central atópase una escultura de la ''Virxe del Rosario'', un Cristu na cruz nel áticu y un grupu con ''San Jorge a caballu'' rematando l'altar. A dambos lladrales del retablu, sobre una estensión del bancu, írgense dos personificaciones de la Fe y l'Esperanza, obres bien notables de Carlos Salas Viraseca d'escontra 1775. Nes cais llaterales y el bancu del retablu hai tables manieristes con escenes de la Nacencia, Visitación, Santa Catalina y otros mártires, y dos llenzos reutilizaos de más avanzáu'l sieglu XVII de San Miguel y San Gabriel.
 
Nos murios llaterales hai cuatro tables renacentistes de [[Roland de Mois]] procedentes d'un esmanteláu retablu, que formaben conxuntu colos cuadros de la paré esquierdaizquierda de la mentada capiya de Santa Ana: ''San Vicente'', ''San Braulio'', ''Dormición de la Virxe'' y ''Alegoría de Cristu cola Sagrada Familia'', toos ellos pintaos escontra [[1580]].
 
De siguío el percorríu de les capiyes atáyase, pos l'espaciu central de los pies del templu ente los contrafuertes, nel llau oeste, y sol Coru Mayor, ocupar un espaciu zarráu al públicu xeneral: la Sala Capitular. La siguiente capiya, cerca del ángulu noroccidental del templu, onde s'atopa la torre dende la que pueden contemplase vistes aérees de Zaragoza, ye la qu'exerz de parroquia cotidiana pal cultu non estraordinariu. Trátase de la Capiya de San Agustín, conocida como Parroquia del Pilar.