Diferencies ente revisiones de «Edá Antigua»

Contenido eliminado Contenido añadido
m apostrofación
m apostrofación
Llinia 225:
Ficheru:Maquette de Knossos.png|Maqueta de la estructura del [[palaciu de Cnosos]]. Foi una estelante ciudá palatina allugada en [[Creta]], de carauterístiques nunca antes vistes (rede de tuberíes, posición complexa nes graes del interior, dimensiones bien cimeres a otros palacios contemporaneos, etc.), polo que se cree que de la [[civilización minoica]], los exipcios ―non los griegos―, inspirar nel mitu de la [[Atlántida]]. Les teoríes arqueolóxiques sobre'l catastróficu final de la [[cultura minoica]], acomuñáu a la llamada «[[erupción minoica]]» del volcán que produció la caldera actual de la islla [[Santorini]] ({{aC|sieglu XVII}}), tamién dexen la so asociación con esi mitu.
Ficheru:Statue of Zeus.jpg|[[Zeus]], padre de los dioses y armáu col rayu, como correspuende a la [[mitoloxía griega]], preside'l [[Santuariu de Olimpia]] onde nel so honor celebrar dende'l {{aC|sieglu VIII}} los [[xuegos olímpicos]], finxos que marcaben el [[calendariu]] y unu de los legaos más importantes de la [[civilización clásica]]. La [[Estatua de Zeus en Olimpia|colosal estatua]] de [[oru]] y [[marfil]], de 12 metros d'altor, deber a [[Fidias]] ({{aC|sieglu V}}, y cuntábase ente les [[siete maravíes del mundu antiguu]]. Destruyida nel {{dC|sieglu V}}, esti grabáu ye una recreación de dómina moderna.
Ficheru:MacedonEmpire.jpg|El L'[[Imperiu macedoniu]] foi'l más vastu del [[mundu antiguu]], y tamién el más efímeru: nun sobrevivió al so fundador, [[Alexandru Magno]]. En plena mocedá, n'asocediendo al so padre [[Filipo II de Macedonia]] (que primeramente unificara les [[polis]] griegues), aplicó la eficaz maquinaria de guerra formada per este a la derrota del [[Imperiu persa]], l'enemigu de los griegos dende les [[guerres médiques]]. La so xesta espandió la [[cultura griega]] por Próximu Oriente y hasta l'Asia Central y l'India, empecipiando'l periodu denomináu [[Helenismu]].
Ficheru:Stadium afrodisias.JPG|L'estadiu de [[Afrodisias]], unu de les poques muertes que nos queden d'esa ciudá grecorromana, conocida nel so tiempu polos sos bellu edificios de mármol. El [[estadiu]] ye, ello ye que un amiestu ente un [[coliséu]] y una pista griega. La razón d'ello debe a que celebraben batalles sangrientes y coles mesmes xuegos como lazamiento de discos.
</gallery>
Llinia 312:
{{AP|Antigua Roma|Pueblos antiguos d'Italia}}
 
El L'[[Imperiu romanu]] tuvo un impautu bien cimeru a la so propia estensión espacial (casi 6 millones de kilómetros cuadraos, yá de por sí una de les mayores ente los [[imperiu|imperios]] de tolos tiempos)<ref>[http://my.raex.com/~obsidian/earthrul.html Bruce Gordon] (2005)</ref> y a la so duración temporal (del [[años 20 e.C.|27 e.C. ]] al [[476|476&nbsp;d.&nbsp;C.]] n'Occidente y al [[1453]] n'Oriente); por ser la [[institución política]] y la [[formación económicu social]] decisiva pa la conformanza de la [[civilización occidental]], qu'en bona midida puede considerase una pervivencia so. Al traviés d'ella pervivieron los sos conceutos xurídicos ya institucionales ([[derechu romanu]], [[conceyu romanu]], [[provincia romana]], [[senáu romanu]]...), artísticos y culturales ([[arte y cultura clásica]], [[urbanismu romanu]], [[vía romana]], [[teatru romanu]], [[termes]], [[acueductu|acueductos]]...) y el mesmu idioma (el [[llatín]]). La [[Romanización (aculturación)|romanización]] foi un procesu que tuvo enforma de [[sincréticu]], yá que incorporaba traces culturales de los pueblos conquistaos. Bien especialmente identificóse cola [[civilización griega]], a la que Roma reconocía como cimera a la suya propia, sacante en cuestiones polítiques y militares ''(Ex Empobine Lux, Ex Occidente Dux)''.<ref>Sven-Tage Teodorsson:[http://interclassica.um.es/investigacion/actes_homenaje/koinos_logos/2/ex_empobine_lux_ex_occidente_dux_griegos_cartaxineses_y_romanos_en_contactu_y_conflictu ''Ex empobine lux, ex occidente dux: griegos, cartaxineses y romanos en contautu y conflictu'']
{{cita|«¡Ex empobine lux!». Dizse que con esta exclamación saludaben los romanos al sol cuando s'alzaba sobre los montes samnitas. La espresión fíxose una frase célebre universal, usada al meyor por casualidá en sentíu orixinal, pero casi siempres simbólicamente pa suxurir que la nuesa cultura occidental provien no fondero d'Oriente.}}</ref>
Nel so periodu final, l'aportación [[xudeocristiana]] foi decisiva.