Diferencies ente revisiones de «Ser vivu»

Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
mSin resumen de edición
Llinia 2:
Un '''ser vivu''', tamién nomáu '''organismu''' (tamién muérganismu) ye un conxuntu d'[[átomu|átomos]] y [[molecula|molécules]] que formen una estructura material mui organizada y complexa, na que intervienen sistemes de comunicación molecular, que se rellaciona col [[mediu ambiente]] con un intercambiu de [[materia]] y [[enerxía]] d'una forma ordenada y que fai les funciones básiques de la [[vida]] que son la [[nutrición]], la [[rellación]] y la [[reproducción]], de tal manera que los seres vivos actúen y furrulen por sí mesmos ensin perder el so nivel estructural.
 
La materia que compón los seres vivos ta formada nun 95% por cuatro átomos que son el [[carbonu]], [[hidróxenu]], [[oxíxenu]] y [[nitróxenu]], a partir de los cualos formense les [[biomolécules]]: [[ácidu nucleicu|ácidos nucleicos]], las [[proteínes]], los [[glúcidu|glúcidos]] y los [[llípidu|llípidos]]. Estes moléculas repítense de seguío dientru de los seres vivos, polo que !l'orixe de la vida vien d'un antecesor común va munchos millones d' años sobro la [[Tierra]].
 
Por tantu, los seres vivos cumplen cuatrusiete carauterístiques diferenciadoras del restu la materia inorgánica:
 
* '''Materia organizada y complexa:''' Basada nun tipo especial de [[química del carbonu]].
*[[Organización celular]]: Les unidaes básiques d'un organismu son les [[célula]]s. Un organismu pue tar compuestu d'una sola célula (unicelular) o por munches (pluricelular).
* '''[[Metabolismu]]:''' Esiste un intercambiu de materia y enerxía ente'l esterior y l'interior de los seres vivos que sirve pa caltener les funciones vitales.
*[[Homeostasis]]: Los organismos caltienen un equilibriu internu, por casu, controlen viviegamente la so presión osmótica y la concentración d'electrolitos.
* '''Reproducción:''' Tolos seres vivos reprodúcense replicando el so [[ADN]]. Nel proceso de [[duplicación del ADN]], puen xurgir [[mutación|mutaciones]], que dan llugar a la cuarta carauterística de los seres vivos.
*[[Rellación]]: Ye una reacción ante estímulo esternos y dexa a los seres vivos detectar o llograr información del mediu nel que viven, tomar les decisiones acertaes y ellaborar una respuesta fayadiza pa la so supervivencia.
* '''[[Evolución biolóxica]]:'''
*[[Metabolismu]]: Los organismos o seres vivos peracaben enerxía pa convertir los nutrientes en componentes celulares (anabolismo) y lliberen enerxía al descomponer la materia orgánico (catabolismo).
*[[Desenvolvimientu]]: Los organismos aumenten de tamañu al adquirir y procesar los nutrientes. Munches vegaes esti procesu nun se llinda a l'acumuladura de materia sinón qu'implica cambeos mayores.
*[[Reprodución]]: Ye l'habilidá de producir copies similares de sigo mesmos, tantu asexualmente a partir d'un únicu proxenitor, como sexualmente a partir de siquier dos proxenitores.
*[[Adaptación]] y [[Evolución]]: Les especies evolucionen y afáense al ambiente.
 
Los virus y priones nun cumplen dalgunes d'estes carauterístiques como'l metabolismu, desenvolvimientu y l'organización celular, por ello dacuando considérase que nun son seres vivos o más bien son semivivos o formas protovivientes.
 
== Clasificación de los seres vivos ==
Línea 18 ⟶ 24:
*** [[Animalia]] (animales)
*** [[Plantae]] (plantes)
*** [[Fungi]] (hongosfungos)
*** [[Protista]] (protozoos, mofos y algues)
* [[Acytota]] (seres non celulares)
** [[Prión]] (priones)
** [[Virus]]
*** [[Euviria]] (virus verdaderos y virus satélite)
*** [[Viroida]] (viroides, virusoides, virofagos, provirus, plásmidos y transposones)
** [[Protobionte]]† (P) (organismus nun infeciosus, antepasaus de los seres celulares)
 
== Filoxenia ==
Línea 61 ⟶ 68:
}}
 
== Referencies ==
 
[[Categoría:Bioloxía]]