Diferencies ente revisiones de «Empirismu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m apostrofación
m apostrofación
Llinia 101:
Per otru llau, en París, [[Nicolás Oresme]] critica la teoría del movimientu aristotélica y por aciu relación de cantidaes por aciu tables,<ref>Orixe del conceutu de [[función matemática]]</ref> estúdiase'l movimientu rellacionando los espacios percorríos y el tiempu que se tarda en percorrer dichu espaciu, albidrando'l conceutu de [[velocidá]] y [[aceleración]], tan importante pa establecer les condiciones esperimentales del movimientu; clasifiquen estos como «uniforme», «disforme» y «uniformemente disforme». Y ye l'antecedente más próximu al estudiu del movimientu por aciu cantidaes rellacionaes matemáticamente», fundamentu del progresu de la ciencia del sieglu XVI y XVII y del conceutu d'analís matemáticu.
 
[[Jean Buridan]] y el so [[teoría del ímpetu]] analiza'l ''momentum'' o permanencia del movimientu dempués de qu'actuara la causa que la produz, como asocede nel casu de los proyeutiles.<ref>La esplicación aristotélica por un principiu causal nun podía esplicar cómo una vegada cesada la causa, por casu la flecha salida del arcu o la esplosión de la pólvora, el proyeutil siguía mientres un tiempu nun movimientu de cayida gradual y non puramente vertical.</ref> Ye l'antecedente más importante de lo que na ciencia moderna va ser el principiu de d'[[inercia]].
 
=== Renacimientu ===
Llinia 262:
[[Immanuel Kant]] intenta realizar una síntesis que fixera posible la conocencia científica universal y necesariu pero que les sos verdaes nun fueren puramente formales y analítiques sinón que pudieren ser materiales.<ref>Ye dicir con conteníu empírico y por tantu sintétiques</ref> Pa ello intenta xustificar la posibilidá y esistencia d'unos xuicios sintéticos a priori, que seríen los xuicios propios de la ciencia: Universales y necesarios, por ser a priori, pero sintéticos porque amplíen la conocencia nel so conteníu material al estender los posibles predicaos con independencia de la noción del suxetu, superando les llimitaciones de les [[verdaes de razón]].
 
Pa xustificar tales xuicios refuga que l'entendimientu seya como una "tabla rasa" que se llinda a recibir pasivamente la información que-y llegue de los datos sensibles, de la mesma forma que refuga la capacidá de d'[[intuición]] del entendimientu.
 
Pela cueta afirma que l'entendimientu ye activu. Considera que la intuición vien dada pola sensibilidá<ref>magar sometíes a ciertes condiciones a priori, como intuiciones pures independientes de la esperiencia, l'espaciu y el tiempu</ref> y que los conceutos son ellaboración del propiu entendimientu<ref>Según ciertos conceutos puros, [[categoríes]], sobre les cualos recai cada clase de los xuicios posibles. D'esta miente les intuiciones, ordenaes nun espaciu y tiempu daes, queden arrexuntaes y clasificaes de forma universal y necesaria nunos xuicios oxetivos porque nun dependen de la esperiencia del suxetu que conoz. Siquier pa tou entendimientu humanu</ref> y sirven como xustificación de la conocencia científica. Coles mesmes a partir de diches condiciones non empíriques, a priori, pueden determinase les condiciones xenerales de la esperiencia lo que dexa la predicción y previsión científica nel dominiu de la naturaleza.<ref>Vease [[Analoxía]]: Analoxíes de la esperiencia en Kant.</ref>
Llinia 339:
La fenomenoloxía suel xunise a [[Franz Brentano]] como'l so fundador col lema de "vuelta a les coses". Dende la psicoloxía considera que la conciencia tien un sentíu [[intencionalidad|intencional]] lo que supón un enfoque dafechu nuevu frente al pixín [[asociacionismu]] psicolóxicu del sieglu anterior, qu'él refuga, y ufierta un enfoque escontra un realismu de nueva fundamentación recuperando la importancia del llinguaxe na manifestación de la conocencia.
 
[[Husserl]] desenvuelve esta idea de d'[[intencionalidad]] de la conciencia, en cuantes que la conciencia nun ye nunca pura, sinón que si ye conciencia ye conciencia de daqué, ye dicir precisa d'un oxetu pa constituyise como tal. La conciencia nun ye mera conciencia de "yo",<ref>según plantegó Descartes col so "piensu depués esisto"</ref> sinón una conciencia de tar-en-el mundu abierta intencionalmente a la realidá. [[Husserl]] pretendió atopar una "evidencia intuitiva," o intuición d'esencia al traviés de lo fenomenolóxicu<ref>Lo que consideró como una "amenorgamientu eidética"</ref> que vien ser una especie d'intuición trascendental, en sentíu kantianu, que restaura, de dalguna forma, la intuición clásica de la oxetividá de la conocencia.
 
[[Cassirer]], pela so parte, dende la superación del Kantismu, reinterpreta la necesidá de la dimensión trascendental de los conceutos por aciu el nuevu conceutu de [[funcionalismu|función]]. Estudia coles mesmes la dimensión humana como "animal simbólicu" y de llinguaxes que se formalicen en tres sistemes simbólicos, cada unu según una función: El sistema de los mitos como función espresiva; el sistema del llinguaxe común que respuende a una función intuitiva; y el sistema de les ciencies que respuende a una función representativo y significativo. La conocencia del mundu interprétase asina nuna dimensión cultural y social.