Diferencies ente revisiones de «Realismu lliterariu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Correición de sufixos: -ismo +ismu
m apostrofación
Llinia 43:
La so nacencia ta amestáu al ascensu, al afianzamientu de la [[burguesía]] y a la nueva sociedá urbana aniciada de resultes del desenvolvimientu de la [[Revolución industrial]] y el consiguiente éxodu masivu del campu a les ciudaes. La mesocracia o clase media preponderante, y progresivamente alfabetizada, impunxo los sos gustos en materia lliterario, pos la mayor parte de los llectores pertenecíen a esta clase.
 
El públicu taba comenenciudu, más que polo alloñao nel tiempu y espaciu y lo exótico de los románticos, polos problemes próximos y cotidianos de la sociedá contemporánea, siempres presente al traviés del [[periodismu]], que se desenvuelve llargamente nel sieglu XIX dempués de nacer nel XVIII, y de la [[fotografía]], nueva técnica que reproduz al detalle la realidá. En reacción contra'l [[idealismu]], desenvuélvese'l [[positivismu]] de d'[[Auguste Comte]] (el so ''Sistema de filosofía positiva'' publicar en 1850), que refuga la especulación pura y la metafísica; n'Inglaterra apodera'l pensamientu empíricu del [[utilitarismu]] ([[Jeremy Bentham]], [[John Stuart Mill]]) y el [[evolucionismu]] que [[Charles Darwin]] espón nel so ''Orixe de les especies'' (1859) pon de moda les ciencies naturales y la clasificación empírica de los fechos, faciendo notar que tolos seres humanos tán encadenaos al mediu ambiente, que los moldia por aciu la "[[Guion afechu|adaptación al mediu]]" nuna "[[llucha pola vida]]" que provoca una "[[selección natural]]"; el filósofu [[Herbert Spencer]] crea con esti fundamentu'l [[Evolucionismu social]] y [[Evolucionismu cultural|cultural]], al que se xunta'l mesmu Comte. El [[experimentalismu]] desenvolver col fisiólogu francés [[Claude Bernard]], quien publica en 1865 el so ''métodu esperimental'' aplicáu a la medicina. A lo último, desenvuélvese una nueva ciencia, la [[xenética]], a partir de que'l botánicu austriacu [[Gregor Mendel]] publique en 1865 los sos ''[[Heriedu biolóxicu|lleis del heriedu]]''. Per otra parte, la esquierda hegeliana desacredita la relixón ([[Ludwig Feuerbach]]) y les esperances de redención fora d'esti mundu y, sobremanera [[Karl Marx]], llama l'atención sobre los condicionantes económicos y sociales de los pueblos o [[materialismu históricu]] y la [[llucha de clases]] y afirma que la realidá nun tien de ser teorizada, sinón tresformada.
 
La clase media empezó a notar los efectos beneficiosos del progresu, pero tamién los nuevos problemes a que daba llugar, hasta entós desconocíos, como un cambéu esencial de valores dende los tradicionales qu'apoderaben nos ambientes rurales a los urbanos, más cínicos, individualistes y materialistes. Esti contestu favoreció'l realismu como estilu lliterariu y la prosa narrativa como xéneru dominante, cuidao que dexaba reconstruyir la realidá d'una forma flexible y alloñao de retóriques pasaes y moldes fora d'usu y dexaba llibertá al escritor pa escoyer temes, personaxes y situaciones. Por eso la novela foi aumentando la so popularidá gracies a la so vinculación cola prensa periódica, vehículu al traviés del que s'espublizaron, por entregues, numberoses narraciones económiques que, d'esa manera, llegaron a un públicu más ampliu que nunca hasta entós, gracies al abaratamientu de los materiales librarios d'impresión y edición y l'alfabetización masiva per parte del estáu, una de les conquistes de les revoluciones burgueses, pa garantizar en principiu la igualdá ante la llei.