Diferencies ente revisiones de «Testudines»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"laúd" +"llaúd"
m apostrofación
Llinia 84:
[[Archivu:Tortoise1 cepolina.jpg|thumb|''[[Trachemys scripta elegans]]'', ye común vela como mascota.]]
 
El testudino más antiguu que se conoz ye ''[[Odontochelys]]'', que vivió n'Asia meridional nel Triásicu, fai 220 millones d'años, lo que supón que les tortúes sía unu de los grupos de reptiles más antiguos y, poques gracies, muncho más antiguos que los [[llagartos]] y [[culiebres]]. Yera acuática, y tenía un plastrón bien definíu, pero'l espaldar yera primitivu. La siguiente tortúa foi ''[[Proganochelys]]'' (antes ''Triasssochelys''), que vivió nel [[Triásicu]] cimeru de d'[[Eurasia]] fai unos 210 millones d'años.<ref name="Young" /> Yera una tortúa primitiva, con un cascu paecíu al de les especies actuales, pero tenía entá [[diente]]s nel cielu la boca; la cabeza, cola y pates nun podíen retraerse dientro del cascu, pero taben protexíes por escayos.
 
Orixinalmente, les tortúes yeren terrestres; 100 millones d'años dempués de la so apaición, dalgunes evolucionaron pa ser acuátiques y 50 millones dempués evolucionaron pa ser marines. Puede dicise que les tortúes marines evolucionaron de llinies de descendientes por más de 80 millones d'años.{{cita riquida}}
Llinia 142:
Les tortúes describir con frecuencia na cultura popular como criatures tolerantes, pacientes y sabies. Por cuenta de la so llarga vida, movimientos lentos y una apariencia engurriada, son un emblema de la [[llonxevidá]] y la serenidá en munches cultures alredor del mundu. Amás tienen un papel importante nes mitoloxíes del mundu, y de cutiu por cuenta de la so llonxevidá tán implicaes en [[mitos de la creación]] o s'utilicen como símbolos de la [[bioloxía marina]] y el [[ecoloxismu]].
 
Una de les más famoses fábules de d'[[Esopo]] ye la tortúa y la llebre, na cual l'autor fai énfasis na paciencia de la tortúa pa gana-y a la llebre. Los romanos nomaron [[Tortúa (formación)|tortúa]] a una formación defensiva asonsañando'l so cascu. En dicha formación, los escudos cubríen percima de los soldaos. Por estensión, una máquina medieval foi denomada tortúa.
 
En China'l calter tradicional chinu que simboliza la tortúa (龜) amuesa una cabeza como la d'una culiebra na parte cimera, a la metá esquierda amuesa les pates, a la metá derecha'l pulgu y na parte inferior la cola. Según el "Llibru de ceremonies", el rinoceronte, el fénix, la tortúa y el dragón son los cuatro entidaes que tien l'espíritu. Los cascos de tortúa yeren utilizaos polos antiguos chinos na [[dinastía Shang]] pa l'aldovinación, y dellos chinos son de la opinión que la so escritura foi tomada de les señales na parte posterior de la tortúa.