Diferencies ente revisiones de «Nómada»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Revertíes les ediciones de 200.194.49.128 (alderique) hasta la cabera versión de XabatuBot
Etiqueta: Reversión
m apostrofación
Llinia 10:
{{cita|G. W. Hewes, Braudel propón una llista de ventisiete grupos identificables de cazadores pañadores, diecisiete pueblos nómades y dieciocho pueblos agrícoles primitivos.|''Civilization and Capitalism'', vol.1, pp. 56-60.}}</ref>
 
Son exemplos de nómades: pueblos cazadores-pañadores como los [[esquimu]]es en [[Groenlandia]], poblaciones [[Amazonia|amazóniques]] en [[Suramérica]], [[chichimeca|chichimeques]] en [[Méxicu]], pueblos de pastores nómades como los [[tuareg]]s nel [[Desiertu del Sáḥara]], pueblos [[beduinos]] árabes y delles poblaciones de d'[[Asia Central]], numberosos grupos del pueblu [[pueblu xitanu|zíngaro o xitanu]] practiquen tamién esta manera de vida n'[[Europa]]. Tamién, nómades itinerantes, qu'ufierten les sos habilidaes d'un oficiu, arte o comerciu.
 
== Prehistoria ==
Llinia 18:
La Prehistoria constitúi'l tiempu nómada por excelencia. Dichu factor dexó que tolos [[continente]]s fueren poblaos ante la meyora gradual del home primitivu en busca de nuevos [[alimentu|alimentos]] para la so supervivencia o por alteraciones de fenómenos naturales ([[migración animal|migración]] de les especies animales preferíes, [[estinción]] de les mesmes, cambeos xeolóxicos y climáticos). Asina, poblaciones de seres humanos afixéronse a [[cambéu climáticu|cambeos climáticos]] como una [[glaciación]] y a territorios con pocos recursos como'l [[desiertu]].
 
La diseminación humana calcúlase empezó fai unos dos millones seiscientos mil años dend'dende [[África]]. Fai 1&nbsp;800&nbsp;000 años atopar nel [[Mediu Oriente]]. Fai 1 millón d'años, atópase n'[[Asia]] y n'[[Europa]]. Fai 50&nbsp;000 años, llegó a [[América]] y fai unos 40&nbsp;000 años, a [[Oceanía]]. Estos dos últimos continentes son los de más recién población humana. Poro, el poblamientu del [[planeta]] dar nun tiempu bien llargu y de manera bien lenta. Por casu, por que'l ser humanu pasara d'África al Mediu Oriente tardó 800.000 años. Les formes de vivir, el [[desenvolvimientu]], la [[cultura]] y otros munchos detalles del ser humanu prehistóricu siguen llenos de [[misteriu|misterios]] y son oxetu de permanente estudiu. Lo que se sabe de cómo vivió la humanidá prehistórica ye en parte gracies a los pocos rastros [[arqueoloxía|arqueolóxicos]] dexaos y a la observación del comportamientu d'aquellos pueblos nómades que siguieron fieles a esta milenaria forma de supervivencia.
 
Tolos pueblos de la prehistoria fueron nómades antes de desenvolvese la [[agricultura]] y la [[ganadería]], y munchos siguieron ser entá dempués. Cazadores y pañadores que viaxaben costantemente tres los animales de los cualos alimentábense, empuestos principalmente pola so intuición. Si considérase que la Prehistoria ye'l tiempu más llargu de la humanidá, puede dicise que'l ser humanu vivió más tiempu como nómada que como [[sedentarismu (prehistoria)|sedentariu]]. Sicasí, numberosos pueblos de la Tierra asitiáronse dempués del desenvolvimientu de l'agricultura desque'l clima volvióse más estable a principios del [[Holocenu]] (fai aprosimao 10&nbsp;000 años).
Llinia 27:
Dichu vezu, pa una sociedá nómada, ye un [[estilu de vida]], una forma de subsistencia y tien una organización social, política, relixosa, alministrativa y económica afecha. El términu ''nomadismu'' designa les más antigües formes de subsistencia y desenvolvimientu humanu. Ye oxetu d'estudiu de la [[hestoria]], la [[antropoloxía]], la [[arqueoloxía]], la [[socioloxía]] y, especialmente, la [[etnografía]]. Dende un puntu de vista d'eficiencia y como [[desenvolvimientu sostenible]], ye un estilu de vida congruente col [[mediu ambiente]], pos consiste en mover la población escontra los recursos y non a la inversa.
 
Los pueblos nómades son tan diversos como los sos oríxenes, los ambientes onde viven y la forma en que subsisten. Sicasí, un pueblu nómada tien polo xeneral una organización política, alministrativa y económica menos ellaborada qu'un pueblu sedentariu. Nun ye frecuente, por casu, un líder absolutu (rei o gobernante) qu'ostente'l poder político por enforma tiempu, cuidao que el grupu muévese costantemente y sigue una lóxica de d'[[autodeterminación]], acordies con les circunstancies.
 
Les tribus y cles son la principal estructura organizativa. Les mesmes xúnense o se alían pa responder a situaciones d'amenaza, matrimoniu, subsistencia y otres circunstancies. Los nómades tienen polo xeneral una [[patriarcáu|sociedá patriarcal]], na cual el padre y polo xeneral el vieyu tienen una autoridá vertical, absoluta ya incontestable. Ye polo xeneral el vieyu quien diz a ónde dir, ónde asitiase, cuándo partir, y siguir el so conseyu ye símbolu de sabiduría.
Llinia 39:
 
=== Historia ===
Trazar la hestoria d'un pueblu nómada nun ye fácil. La [[escritura]], les inscripciones y otros elementos son atributos de les sociedaes sedentaries. Aquello que se conoz de los pueblos nómades nel pasáu y nel presente vien de fontes sedentaries. Unu de los testimonios más antiguos de tribus nómades presentar la [[Biblia]], especialmente nos relatos del [[Xénesis]] y del [[Éxodu]]. A partir de Xénesis 12, empieza'l relatu de d'[[Abraham]], un personaxe que pa dellos estudiosos denota más bien el nome d'una tribu nómada del [[Mediu Oriente]]. Diz el relatu bíblicu que Abraham partió de d'[[Ur]] de los [[Caldeos]] escontra la tierra de [[Canaán]]. El relatu describe cómo tuvo de ser la vida de les tribus nómades na rexón ente'l [[2000 e.C.|2000&nbsp;a.&nbsp;C.]] y el [[1000 e.C.|1000&nbsp;a.&nbsp;C.]], tiempu nel que se rexistra una gran actividá humana y un desplazamientu de pueblos ente [[Mesopotamia]] y [[Exiptu]]. Los descendientes d'esti [[Abraham]], [[Isaac]] y [[Jacob]] siguieron siendo nómades hasta que s'asitiaron definitivamente n'[[Exiptu]], no que puede ser lleíu como un intentu de sedentarización forzada per parte de los gobernantes d'esi imperiu y no que tuvo d'asoceder en munches ocasiones con otres tribus nómades. L'Éxodu narra cómo esta tribu nómada, obligada polos exipciu a la sedentarización, tornó al desiertu y vivió por 40 años de nuevu como tribu nómada hasta les conquistes de [[Canaán]].
 
La [[arqueoloxía]] ye otra fonte del pasu de los pueblos nómades pela tierra y la so actividá, siempres acomuñada a la caza. A lo último, el testimoniu viviente son los pueblos nómades contemporaneos, descendientes d'aquellos antiguos y que son güei una fonte vital d'estudiu y comprensión del nomadismu.