Diferencies ente revisiones de «Persia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m apostrofación
m Preferencies llingüístiques: -"sublevar" +"sulevar"
Llinia 12:
 
=== La espansión persa ===
Nel [[años 550 e.C.|559 a. C.]] asume'l tronu de Persia [[Ciro II el Grande|Ciro II]], de la [[dinastía Aqueménida]]. Hasta esi momentu los perses yeren nominalmente súbditos de los medos. Con Ciro esto camudó, cuidao que independizó al país y llanzó de siguío una guerra de conquista contra los sos antiguos amos. A pesar d'habelos derrotáu, Ciro dexó-yos siguir ocupando cargos y caltener cierta autonomía. Depués dedicóse a conquistar les zones del [[Asia Central]] y la frontera cola [[India]], onde se fundaron ciudaes y construyéronse fortificaciones pa protexer l'[[Imperiu aqueménida|Imperiu]] frente a los ataques de los [[nómades]] del Asia Central. De siguío les [[exércitu aqueménida|fuercies perses]] pasaron a la ofensiva n'[[Anatolia|Asia Menor]] y apoderaron el reinu de [[Trepa]], que'l so rei yera'l famosu [[Creso]]. Esta zona xuntu con [[Xonia]] taba poblada por griegos o tenía influencia griega, lo que fixo que la población fora llevantina. Depués d'un periodu ensin guerres los perses atacaron [[Babilonia (ciudá)|Babilonia]] apoderándose amás de tola Mesopotamia, Siria y Palestina. Los perses lliberaron a los [[israelita|israelites]] del so [[Cautiverio de Babilonia|cautiverio en Babilonia]] y en munches zones fueron recibíos como llibertadores. Depués d'estes campañes finó Ciro II y asoceder nel tronu [[Cambises II|Cambises]], que conquistó [[Dinastía XXVII d'Exiptu|Exiptu]] pa Persia. Exiptu nunca aceptó'l dominiu persa, polo que yeren frecuentes les combalechadures y los alzamientos. En delles oportunidaes sublevóse y llogró recuperar la so independencia por dalgún tiempu. Tamién les zones griegues del Asia menor sublevarsulevar ente [[499 e.C.|499]] y [[494 e.C.|494 a. C.]] ([[revuelta xónica]]) con ayuda de los [[Grecia continental|griegos d'Europa]] especialmente d'[[Antigua Atenes|Atenes]], lo que llevó a los perses a tratar d'esaniciar l'amenaza griega en dos oportunidad, fracasando estrepitosamente. A partir de la derrota en Grecia los griegos colos sos recursos llindaos pasaron a la ofensiva, atacando en dellos puntos o sofitando a los revoltosos n'otros, ensin estropiar demasiáu al [[Imperiu aqueménida]]. Los perses hábilmente promovieron la rivalidá ente Atenes y [[Esparta]].
 
Los perses llegaron a ocupar territorios dende'l norte de Grecia hasta'l [[ríu Indo]] y el [[Amu Daria]], incluyendo Tracia, Exiptu, Oriente Mediu, Asia Menor y el Cáucasu.
Llinia 26:
* 516: Campañes de Darío en [[Tracia]].
* 499: Revuelta en [[Xonia]] contra los perses.
* 498: SublevaciónSulevación de [[Caria]] y [[Xipre]].
* 494: Sumisión de los [[Carios]] y toma de [[Mileto]], la principal ciudá xonia.
* 490: [[Primer Guerra Médica]], los griegos refuguen la invasión persa na [[batalla de Maratón]].
* 486: Muerte de Darío mientres preparaba una campaña contra los griegos. SublevaciónSulevación nel delta del Nilo. Xerxes, el so fíu, asume'l tronu.
* 480: [[Segunda Guerra Médica]], los griegos consiguen aguantar 5 díes, pero los perses consiguen cruciar el pasu de les Termópilas y lleguen a Atenes p'amenorgala a cenices.
* 479: Sublévase Babilonia ensin ésitu, trenta mil griegos, de los cualos diez mil espartanos, intercepten a los perses en Platea; una batalla que va dar empiezu a la cayida del Imperiu persa.
Llinia 77:
 
=== Zones contraries a los perses ===
Les zones que más refugaron a los perses fueron Xonia, Exiptu, Mesopotamia y Media. Los xonios teníen una idiosincrasia distinta, basaos nel modelu de ciudá tao griegu, nos primeros años subleváronse costantemente contra los perses pero depués cola puxanza económica tresformar en súbditos lleales del imperiu. En Media tamién los perses sufrieron revueltes, ante la rocea medo de convertise d'amos en siervos, pero la política persa de tolerancia rindió los sos frutos, quedando apangaos los ánimos. En Babilonia la población recordaba los vieyos tiempos de gloria y pollo la ciudá sublevóse. Esta ciudá yera'l nucleu agrícola ya industrial del imperiu y ante la sublevaciónsulevación la represión foi tan brutal que nunca más Babilonia alzóse. N'Exiptu les causes del alzamientu son similares, amás de cuntar col sofitu de los griegos. Exiptu sublevarsulevar en repitíes oportunidaes siendo en toes depués d'un tiempu reconquistáu polos perses.
 
=== La debilidá del Imperiu persa ===