Diferencies ente revisiones de «Jena»

Contenido eliminado Contenido añadido
m preferencies llingüístiques
m apostrofación
Llinia 46:
==== La influencia universal de Goethe ====
Goethe trabaya como xefe de ministros pal duque Carlos Augusto, gracies a lo que pudo dedicase a la investigación. Amás de [[poética]] y [[lliteratura]] estudia distintos campos [[científica|científicos]] ([[xeoloxía]], [[bioloxía]]) na universidá de Jena.
En [[1784]] Goethe y el profesor de medicina Justus Christian Loder afayen nel Institutu de d'[[Anatomía]] de Jena el güesu “incisivum” nel home. Hasta'l momentu'l desconocimientu d'esti güesu n'humanos yera un argumentu contra les relaciones de parentescu col mundu animal. Como otros científicos racionalistes de la dómina, Goethe y Loder teníen el convencimiento d'un mesmu orixe de les [[especies]].
Goethe, amás de les sos obligaciones polítiques, dedica gran parte de la so vida a la universidá de Jena. Esfruta de la sociedá creativa na ciudá universitaria, amás de poder alloñase de los sos deberes familiares y [[alministración|alministrativos]] en Weimar. Gracies a les sos iniciatives profesores de sonadía de too el país alleguen a la universidá de Jena.
Entama munchos aspeutos de la ciudá y de la universidá, por casu la construcción de cais y de proteiciones contra los hinchentes del ríu Saale; tamién funda les colecciones [[mineraloxía|mineralóxiques]] y anatómiques de la universidá. Gracies a la so iniciativa y lideralgu en 1793 inaugúrase'l [[xardín botánicu]].
Llinia 86:
 
==== La industrialización y el desenvolvimientu de la industria óptico ====
Na primer parte del [[sieglu XIX]] la universidá, les [[Editorial (empresa)|editoriales]] y la [[agricultura]] son la principal fuercia [[económica]] de la ciudá. A partir de metá de sieglu fundan les primeres fábriques y empieza el procesu de d'[[industrialización]]. Ente [[1874]] y [[1876]] Jena pasa a ser la conexón ente les llinies de [[ferrocarril]] norte-sur y oste-oeste.
Nel añu [[1846]] el mecánicu [[Carl Zeiss]] funda un pequeñu taller de d'[[óptica]]. Los sos [[microscopiu|microscopios]] fáense famosos y el taller pasa a ser una fábrica. A partir de [[1861]] llancen al mercáu microscopios en forma modular, que dexaben combinar la óptica como se deseyara. En 1863 comercialicen l'ampliación óptica de 300-aumentos. Por falta d'una teoría científica n'óptica, los microscopios prodúcense probando distintes lentes hasta llograr la calidá necesaria.
 
En [[1866]] Carl Zeiss recupera una vieya escurre sobre un oxetivu ópticu senciellu que pueda calculase con ecuaciones de [[física]] óptica. Xuntu al físicu [[Ernst Abbe]] (1840-1905), profesor na Universidá de Jena, investiga pa desenvolver la so teoría. A pesar de delles dificultaes a finales del añu 1872 Abbe remata les sos investigaciones. A partir d'entós, los productos de Zeiss, basaos no cálculos teóricos de Abbe, convertir nos meyores del mundu (microscopios, [[telescopiu|telescopios]], proyeutores de [[planetariu|planetarios]], oxetivos fotográficos). [[Otto Schott]] (1851-1935), espertu en [[cristal]]es d'alta calidá, Zeiss y Abbe fundan en [[1884]] la fábrica de cristal Jena Schott (Jenaer Glaswerk Schott & Xen.), onde producen cristales ópticos y cristales con resistencia de calor (JENAer Glas).
Llinia 139:
=== Fauna y flora ===
 
Na [[naturaleza]] (bosque/montaña) alredor de Jena hai diverses especies d'animales. Especies típiques de mamíferos son por casu el foín, el xabalín, la llebre y el corzu. Nos montes atopen especies d'árboles como la pícea, el pinu, el carbayu y la faya, típiques pa les [[Xeografía d'Alemaña#Flora y fauna|zones naturales d'Alemaña]]. Les fasteres del valle de Saale son cubiertos de parrotales y yerbes, la tierra seco y caliar nun dexa muncha vexetación. Gracies a la repoblación forestal del sieglu pasáu crez el pinu salgareño (Pinus nigra) en munchos d'estos sitios, un árbol mediterraneu bien afechu a les condiciones. Un fenómenu singular ye la esistencia de distintes especies rares de d'[[orquídees]] alredor de la ciudá, especialmente nel valle de Leutra (Leutratal, que pertenez a una reserva natural. Nel alredor de Jena esisten delles reserves naturales más, como la reserva "Isserstedter Holz" cerca de la piedra de Napoleón ("Napoleonstein"). Ellí atópense dellos tipos de yerbes como'l tomillu, parrotales como una especie d'artuganciu y la ciruela montesina (Prunus spinosa). D'animales esisten munchos tipos de saltapraos, abeyes monteses, culiebres y aves de presa.
 
== Demografía ==
Llinia 148:
 
=== Relixones ===
Les [[relixón|comunidad relixoses]] más grandes son la comunidá [[Cristianismu|cristiana]] [[Luteranismu|luterana]] y en segundu llugar la [[Ilesia católica]]. Tamién hai comunidaes pequeñes de [[Xudaísmu|xudíos]], de [[metodismu]], de [[bautismu]], de d'[[Islam]] y de cristianismu [[Ilesia Ortodoxa|ortodoxu]].
La mayoría de la población de Jena considérase non creyente ([[ateísmu]] o [[agnosticismu]]), por cuenta de la [[secularización]] na República Democrática Alemana (RDA).
 
Llinia 177:
El '''Muséu de Ciencia – Imaginata''' La Imaginata esplica [[fenómenu|fenómenos]] de la [[perceición]] y [[esperimentu|esperimentos]] de [[física]] pa tocar esperimentar. El muséu ta nuna hestórica [[central eléctrica]] al norte del centru de la ciudá.
 
El '''Muséu de la Batalla de Jena 1806 – Museum 1806''' informa de los sucesos históricos de seronda de [[1806]], cuando llucharon 150000 soldaos de [[Francia]] y [[Prusia]]. Esplíquense les circunstancies históriques que resultaron na derrota de Prusia frente a les tropes de [[Napoleón]] y les distintes [[estratexa militar|estratexes militares]]. El muséu tien una gran colección de d'[[uniforme]]s y [[arma|armes]] orixinales de la [[Batalla de Jena]].
 
El '''Muséu de Schott - Schott GlasMuseum''' Ye'l muséu sobre la vida y trabayu científicu del [[químicu]] Otto Schott, l'inventor del [[cristal]] con resistencia al fueu (Jenaer Glas), y sobre la hestoria de la producción de cristales d'alta calidá. Tamién se presenten distintes esposiciones temporales d'arte.
 
El '''Muséu d'Anatomía – Anatomische Sammlung''' ye la colección de preparaos anatómicos humanos del Institutu de d'[[Anatomía]] de la universidá de Jena. Tamién s'atopen los preparaos orixinales de Goethe. El 27 de marzu de [[1784]] Goethe y el profesor de medicina Justus Christian Loder afayen nel ''torre d'anatomía'' de Jena el ''vos incisivum'' del home en fase embrión, unu de los primeros exemplos d'investigación científica racional. Antes del descubrimientu la falta d'esti güesu fuera un argumentu en contra del parentescu ente home y animal. Como dellos otros científicos racionales de la dómina, Goethe y Loder taben convencíos de que les especies compartíen el mesmu orixe. Sicasí, pa desenvolver esta teoría con una base científica sólida faltaben 100 años más, hasta que [[Charles Darwin]] consiguir.
 
El '''Muséu de Mineraloxía – Mineralogische Sammlung'''. En [[1779]] el duque Carlos-Augusto funda por iniciativa de Goethe esta colección de [[mineraloxía]], que s'amplió enforma a lo llargo de los sieglos. L'atracción del muséu ye una gran colección de distintes [[meteoritos]].
Llinia 187:
El '''Muséu de la Prehistoria – Ur- und frühgeschichtliche Sammlung der Universität Jena''' presenta afayos [[arqueoloxía|arqueolóxicos]] dende'l [[Paleolíticu]] hasta la [[Edá Moderna|Primer Edá Moderna]]. La colección (por casu cerámiques, armes, arte) ta a cargu del Institutu de Prehistoria de la universidá.
 
El '''Muséu de la colección Hilprecht d'artefactos d'Oriente Mediu - Hilprecht-Sammlung Vorderasiatischer Altertümer ''' Esta colección del Institutu de d'[[Orientalismu]] de la universidá ye una de los más grandes d'orientalismu antiguu ([[Sumeria]], [[Asiria]], [[Babilonia]]) d'Alemaña. Amás de munchos testos de d'[[escritura cuneiforme]] y otros artefactos arqueolóxicos, el mapa de [[Nippur]] (centru relixosu de Sumeria) ye l'artefactu más popular y sobremanera el más vieyu d'una ciudá nel mundu (3.500 años).
 
=== Arquiteutura, monumentos y arte urbano ===
Llinia 213:
Importantes estilos más modernos son el ''Jugendstil'', la ''Bauhaus'' y l'arquiteutura socialista de la RDA, y a partir de [[1990]] munchos edificios de los últimos enclinos.
 
Los [[castiellu|castiellos]] de Jena son el ''Lobdeburg'' (el castiellu de los fundadores de Jena) y el ''Lobedaer Schloss'' na histórica ciudá de Lobeda (güei un barriu de Jena); el ''Fuchsturm'' y les ruines del castiellu de ''Kirchberg'' (una de les residencies ([[Königspfalz]]) de la dinastía de d'[[Otón]]es, los emperadores del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu) y el castiellu ''Kunitzburg'' cerca del bariu de Kunitz.
 
Dalgunes [[ilesia (edificiu)|ilesies]] destacables son la ilesia San Miguel (Stadtkriche St. Michael), la ilesia católica San Juan el Bautista y la Friedenskirche (Ilesia de la Paz) nel centru de Jena. La ilesia más vieya ye la ilesia San Pedro en Lobeda.<br />
Llinia 251:
* Max-Planck-Institut für Biogeochemie, ciencia de [[biogeoquímica]] - sistemes globales (cambéu climáticu).
* Max-Planck-Institut für chemische Ökologie, ciencia encontada d'ecoloxía química (conexones d'inseutos con plantes)
* Max-Planck-Institut für Ökonomik, ciencia de d'[[economía]] (transición del sistema económicu de la exRDA).
* Leibniz-Institut für Naturstoff-Forschung und Infektionsbiologie – Hans-Knöll-Institut y.V. - (HKI), ciencia nos campos de [[bioloxía]] de d'[[infeición]] y productos naturales.
* Leibniz-Institut für Altersforschung - Fritz-Lipmann-Institut (FLI), ciencia de la [[xerontoloxía]].
* Fraunhofer-Institut für Angewandte Optik und Feinmechanik (IOF), ciencies aplicaes de d'[[óptica]] y precisión [[mecánica]].
* Institut für Physikalische Hochtechnologie (IPHT), ciencia de [[física]] aplicada (teunoloxía [[láser]], óptica, [[magnética]]).
 
Llinia 290:
== Tresportes ==
=== Tresporte públicu ===
L'órganu públicu encargáu d'alministrar el sistema de [[Tresporte públicu|tresportes públicos]] de Jena ye la ''JeNah'' (Jenaer Nahverkehrsgesellschaft mbH). La rede de llinies de [[tranvía]] y de d'[[autobús]] conecta los 41 [[distritu|distritos]] de la ciudá. Les llinies principales de tranvía funcionen veinticuatro hores al día.
 
=== Rede viaria ===