Diferencies ente revisiones de «Les Reines d'Amarna»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: -"directu" +"direutu"
m apostrofación
Llinia 1:
{{referencies|t=20121111}}
[[Archivu:tiya.jpg|thumb|right|175px|Tiya, esposa de Amenofis III y madre de Ajenatón.<ref>Escultura en madera con incrustaciones de piedra y metal de Tiya, esposa de Amenofis III y madre de Ajenatón. Nótese la corona de la diosa [[Hathor]] colos cuernos como marcu xuntu col discu solar y los dos grandes plumes d'avestruz, identificatorio del so rol como ''Gran Esposa Real''. [[Dinastía XVIII]]. [[Imperiu Nuevu]]</ref>]]
Del rexistru arqueolóxicu relativu al periodu d'[[Tell el-Amarna|Amarna]], tamién conocíu como “Herexía de d'[[Atón]]” o'l reináu de d'[[Amenofis IV]] o [[Ajenatón]], surden principalmente trés figures femenines de relevancia, independientemente de les fíes del rei, estes son: [[Tiy]]a, la madre del faraón, [[Nefertiti]], la [[Gran Esposa Real]] y [[Kiya]], con quien bien probablemente'l faraón heréticu niciara'l so únicu herederu sobreviviente, [[Tutankamón]].
 
== Tiya, Tiy o Tiye ==
Llinia 7:
=== Ancestros de Tiya ===
 
El descubrimientu d'una tumba non real nel añu 1905 por James Quibell nuna espedición de Theodore Davies foi la fonte d'importantes datos el descubrimientu de la tumba de [[Yuya y To]], padres de la gran esposa real de d'[[Amenofis III]] y madre del faraón [[Ajenatón]]. El descubrimientu de la tumba casi intacta foi solo superáu, tocantes a la riqueza arqueolóxica apurrida, pol descubrimientu de la tumba de Tutankamón.
 
Tiya yera proveniente probablemente de la ciudá de d'[[Ajmin]] (Akhmin), onde'l so padre yera'l principal Profeta del dios local [[Min]] (de la fecundidá) y Superintendente del ganáu del templu. Esta foi la postrera de les posiciones oficiales ocupaes pol padre de la futura reina, una vegada que se retiró de les sos principales responsabilidaes como Comandante de Carros y Señor de los caballos, posiciones qu'exerció mientres el reináu del rei [[Tutmosis IV]] (padre de d'[[Amenofis III]] y güelu de Ajenatón).
 
[[Yuya]] de xuru yera una persona bien allegada a la redolada real, con bastante influencia na corte, de tala forma que tuvo un importante casoriu con una dama de la corte [[Tuyu]], quien yera Superintendenta de la [[Casa Jeneret]] de [[Min]] na ciudá de Ajmin y del dios [[Amón (mitoloxía)|Amón]] en [[Tebas (Exiptu)|Tebas]], tal qu'ella ocupaba una alta posición na xerarquía del cultu de la reina [[Ahmose-Nefertari]] con dalgún grau de parentescu sanguineu con aquella reina d'empiezos de la dinastía. Poro, Tiya, portaba yá un altu llinaxe, y nella taba'l destín designáu d'un casoriu col faraón Amenofis III.
Llinia 36:
=== Orixe ===
 
El parentescu de la reina foi de muncha especulación; como [[Gran Esposa Real]], yera la dadora d'herederos per sobre'l restu de les muyeres del harén real. Verdaderamente, la posición ocupada por Nefertiti yera amosada por completu en munchos monumentos como ser los cercos fronterizos de la ciudá Ajetatón, les tumbes de los sacerdotes del nuevu credo de d'[[Atón]], como [[Fuxa]] y [[Tute]], onde se proclama:
 
{{Cita|''“La Heredera, Grande de Favor, Dama de la Gracia, Pervalible d'Amor, Señora del Altu y So Exiptu, Gran Esposa del Rei, a quien ama, Dama de los dos tierres, Neferneferuatón-Nefertiti, que viva per siempres y pa siempres”''}}
 
Como heredera, ye presumible que Nefertiti fuera descendiente de d'[[Ahmose-Nefertari]], anque nun ye descrita cola clásica cita “Esposa del Dios Amón”, esta omisión ye fácilmente esplicada pola senciellu razón de que'l cultu y toa mención a Amón tuvo proscrita dende casi los empiezos del reináu de Ajetatón.
 
Ta establecíu que'l padre de Nefertiti yera [[Ai]], quién más tarde algamó la posición de faraón, asocediendo a [[Tutanjamón]], a la muerte prematura d'este. Magar se sabe qu'Ai taba casáu con una muyer llamada [[Tey]], sostiense que nun yera la madre de Nefertiti, yá que nun portaba'l títulu de ''“Madre Real de la Gran Esposa del Rei”'' sinón daqué según ''“Gobernanta”'' de la principal esposa del rei. Los nicios apunten a que yera sía que non madrasca de [[Nefertiti]], quien quedó güérfana de madre a curtia edá, siendo qu'el so padre Ai, contraxo esposa nuevamente.
Llinia 50:
Distintos relieves y escultures topaos amuesen a les clares tan alta posición. Asina, nos relieves, munches vegaes ye representada al mesmu tamañu que'l faraón.
 
La crecedera del rol de Nefertiti sigue al del so maríu Ajenatón, tal ye asina qu'alredor del 5º añu del reináu, el mesmu periodu aparente onde Amenofis IV camuda'l so nome pol de d'[[Ajenatón]], al nome de Nefertiti amiéstase-y el prefixu ''[[Neferneferuatón]]''.
 
Verdaderamente, dende empiezos de la correxencia ente Ajenatón y el so padre Amenofis III, la esposa del correxente yá portaba'l títulu ''“hemet nisu ueret” (Gran Esposa Real),'' asumiendo col pasu del tiempu una importancia hasta algamar la dimensión del mesmu faraón inclusive, portando cartuchos na correspondiente iconografía.
Llinia 74:
:[[Setepenra]]: sesta y última fía de Nefertiti.
 
La imaxe de Nefertiti ye quiciabes unu de los emblemes clásicos de la cultura del Antiguu Exiptu, centrada nos afayos del taller del escultor Tutmosis alcontráu na ciudá de d'[[Amarna]].
 
=== Ocaso y muerte de “La Bella que llegó” ===
Llinia 82:
==== Nefertiti faraón ====
 
Como enantes na mesma dinastía XVIII [[Hatshepsut]], Nefertiti alredor del añu 12º del reináu de d'[[Ajenatón]], [[Nefertiti]] ye alzada a la correxencia, usando'l nome ''Nefernefruaton'' col epítetu ''“Amada de Uaenra-Ajenatón”.'' La hipótesis suxure que nos años finales de Ajenatón, esistió una correxencia con Nefertiti, quedando namái al mandu Nefertiti, quien se camudaría'l so nome a un ignoto Semenejkara.
 
Esta hipótesis sostien non solo'l casu del [[Dahamunzu]] sinón tamién la importancia qu'adquiriera en tolos actos oficiales y relixosos nos que taba arreyáu la pareya real.
 
Sicasí, si unviamos namái les fontes atopaes, les menciones a Nefertiti mientres los últimos años del reináu de d'[[Ajenatón]] son escases. Sábese que tuvo nel probable festival Sei del añu 12º de reináu de Ajenatón, como lo amuesen los relieves nes tumbes de [[Fuxa]] y Merira II, sacerdotes del cultu de Atón.
 
Tamién hai nicios de la so presencia mientres la ceremonia aciaga de la princesa [[Meketatón]], la so segunda fía de Ajenatón, quien probablemente morrió dempués del añu 12 del reináu pero non muncho tiempu más. Esta ceremonia aciaga ye amosada na tumba real en Ajetatón, precisamente na cámara gamma de felicidá balta real. Ye precisamente esta imaxe la postrera que se repara a Nefertiti, nun apaez en nengún relieve o documentu esistente "a posteriori" del añu 13º o 14º de reináu del faraón.
Llinia 103:
==== Muerte de Nefertiti ====
 
Ye bien difícil determinar esta instancia, porque se sabe anguaño que orixinalmente los llugares d'entierru entamaos na nueva ciudá de Amarna fueron usaos de volao, pa los entierros de la princesa [[Meketatón]] de primeres y pa la pareya real dempués. Pero mientres los reinaos de [[Smenejkara]] o [[Tutanjamón]] fueron treslladaos a la necrópolis de [[Tebas (Exiptu)|Tebas]] y dempués, a empiezos de la [[Dinastía XIX]] toa mención al periodu de d'[[Atón]] foi pretendidamente borráu del mapa.
Al día de güei, inda nun s'identificó fehacientemente la momia de [[Nefertiti]], nin la de d'[[Ajenatón]], tampoco'l so sarcófagu, polo tanto nun hai elementos p'avanzar.
 
Lo que puede considerase fehacientemente son les etiquetes de los envases sían de vinu, miel o cerveza, onde con escritura [[hierática]] inscribíase l'orixe de la mercancía y l'añu de la so producción.
 
Los despachos de jarras de vinos etiquetaos como de la ''“Casa de Neferneferuatón”'' terminen nel añu 11º del reináu de d'[[Ajenatón]]. Pero sabemos polos relieves que [[Nefertiti]] tuvo nel festival del añu 12º como asina tamién na ceremonia aciaga de la so fía "a posteriori". Tamién esisten restos de jarras etiquetaes nel añu 15º y 17º del reináu del rei, pero estes etiquetes faen referencia a la Casa de la Esposa del Rei”; sábese qu'alredor del añu 14º del reináu de Ajenatón, la so fía Meritatón tomó'l cargu de “Gran Esposa Real” y como reina consorte. Esta conocencia nun ye solo polos restos atopaos en Amarna sinón tamién per correspondencia diplomática caltenida col reinu de [[Babilonia]].
 
Asina, toa mención fidedigna a [[Nefertiti]] cesa ente los años 12 y 14 del reináu de d'[[Ajenatón]], pero aun así ye difícil determinar qu'asocedió con ''“la Bella que llegó”''.
 
Finalmente una prueba a favor d'esta hipótesis basar nun [[ushebti]] atopada cola inscripción: ''“La Heredera, alta y poderosa nel palaciu, confidente del señor del Altu y So Exiptu Neferjeperura Uaenra, el fíu de Ra, [[Ajenatón]], la Gran esposa Real Neferneferuatón Nefertiti”.'' Esta inscripción confirma que la estauína foi iguada para [[Nefertiti]] y non pal so maríu. Esti oxetu yera usualmente fechu mientres el periodu d'embalsamamientu "a posteriori" de la muerte de la persona; y l'imaxe de la estauína ye d'una reina colos cetros reales y non d'un gobernante en correxencia. ''Esti niciu apunta a que [[Nefertiti]] tuvo que morrer alredor del añu 14º del reináu de d'[[Ajenatón]], sía que non nun-y sobrevivió.''
 
== Kiya ''"hemet mererty aat"'' l'Amada Gran Esposa ==
Llinia 128:
=== Los sos posibles oríxenes ===
 
El nome de [[Kiya]] ye reparáu como una forma embrivida o diminutivu d'un nome más completu y ellaboráu. Dellos eruditos ven nesti razonamientu una conexón coles princeses estranxeres que taben nel harén real de d'[[Ajenatón]], que foi heredáu del so padre, el faraón [[Amenofis III|Amenhotep III]]. Tien De concentrase en qu'estos llazos tienen un fundamentu más acorde a la política internacional qu'a un costume dada, considerando que dambes princeses del reinu de [[Mitani]] yeren el símbolu d'una alianza ente les "Dos Tierres" (Exiptu) y dichu reinu asiáticu.
[[Archivu:kiya canopo.jpg|thumb|right|200px|[[Vasu canopo]] para Kiya<ref>Vasu canopo iguáu orixinalmente pa Kiya, depués usurpáu pa una momia real, probablemente de Ajenatón o Smenejkara. Reparar la peluca nubia de la tapa del vasu. Ye detectable fácilmente la mozqueta fecha pa xuntar un [[uraeus]] que orixinalmente nun portaba la vasía. Ye probable que la reutilización de la dote funeraria de Kiya tópase lleváu a cabu cuando se decidió'l treslláu de los restos reales de les tumbes de Amarna escontra la necrópolis de Tebas a posteriori de la restauración de Amón. Periodu de Amarna. Dinastía XVIII. Imperiu Nuevu.</ref>]]
 
Llinia 142:
 
Los restos de la tumba, falen que l'entierru de Kiya foi opulento y bien provistu, nuna cámara acondicionada especialmente pa recibila dientro de la tumba de la familia real.
Adicionalmente atópense rastros de Kiya en dellos restos d'edificios de d'[[Ajetatón]], en capiyes, tales como'l templu ''“Maru-Atón”'' en dicha ciudá.
[[Archivu:ataud kv55.jpg|thumb|left|150px|Ataúd atopáu na tumba KV55.<ref> Magar la momia que portaba sábese que ye de sexu masculino, deduzse que foi modificáu p'allugar otra momia real distinta a la orixinal, polo que tuvieron qu'amesta-y uraeus y barba faraónica. Nótese'l formatu de peluca nubia. Los nomes del ataúd fueron borraos col enfotu de dexar ensin nome al ocupante y arrenegar el so pasu al más allá. Periodu de Amarna. Dinastía XVIII. Imperiu Nuevu.</ref>]]