Diferencies ente revisiones de «Luteranismu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"pág." +"páx."
m apostrofación
Llinia 33:
Sicasí, esto nun significó la paz ente los luteranos, yá que nesa dómina amenáronse disputa ente quien sosteníen posiciones teolóxiques distintes. Los grupos engarraos teníen como líderes a [[Felipe Melanchton]], discípulu de Lutero y primer sistematizador de la so obra, con una fuerte presencia ente los teólogos de Wittenberg, y [[Flacio Illirico|Mattia Flacio]] y l'Universidá de Jena (“gnesio-luteranos”: luteranos lexítimos o auténticos). Melanchton y los sos siguidores (“filipistas”), de mentalidá más abierta, creíen que yera posible caltener la unidá a pesar de nun algamar una completa identidá tocantes a la doctrina. Los “gnesio-luteranos” yeren contrarios a esta posición, considerando que los “filipistas” –a los qu'acusaben de “cripto-calvinistes”— sosteníen el indiferentismo, porque la so manera d'entender la unidá comprometía les posiciones teolóxiques de la Reforma. La xenuina unidá ente cristianos y la real paz ente les posiciones teolóxiques, según ellos, namái yera posible con un alcuerdu honestu sobre toos y cada unu de les temes de discutiniu doctrinal.
 
Les querelles doctrinales, por causa de les posiciones teolóxiques de Melanchton o de los sos discípulos, tocaben delles temes: la querella de les adiaphora (“coses indiferentes”), amenada pola aceptación de les ceremonies del cultu y les estructures eclesiástiques católiques, a les que se consideraba indiferentes en materia de salvación, y que Carlos V impunxera como una condición pa la paz ente les confesiones; el conflictu “mayorista”, amenáu pola afirmación d'un discípulu de Melanchton (Major) de que les obres yeren necesaries pa la salvación; rellacionáu con esto, va presentase'l conflictu sinergista, referente a la manera de participación del ser humanu na salvación; el conflictu antinomista, aniciáu pola afirmación de la inutilidá de la llei p'aquellos que fueron xustificáu pola fe; y, finalmente, les querelles sobre la cena y la cristoloxía, por cuenta de una evolución nel pensamientu de Melanchton, que s'había desamoráu progresivamente del dogma de la presencia real y asumío una teoloxía de corte calvinista. Los dos escueles, a pesar de los socesivos enfrentamientos, coincidieron en daqué: la condena a la posición de d'[[Andreas Osiander]], d'una corriente mística, que, contrariamente a lo qu'afirmara Lutero, sostenía que la salvación corada un tresformamientu interior del home xustificáu. 
 
L'alcuerdu completu llegó namái dempués de la muerte de Melanchton (†1560) y del esiliu de Flacious y los sos partidarios más estremistes, y cuando una nueva xeneración de teólogos pudo dar un pasu alantre nel resolución de los discutinios. Pero esto llevó'l so tiempu. Dempués de dellos intentos entemedios, l'alcuerdu cristalizóse definitivamente na que se conoz como “Fórmula de la Concordia” (1577), roblada por más de 8000 líderes y publicada el 25 de xunu de 1580, al celebrase los 50 años de la [[Confesión de Augsburgu]], nel llamáu Llibru de la Concordia. La Fórmula de la Concordia” dexó la unidá ente los luteranos alemanes y escandinavos, pero, coles mesmes, marcó la rotura definitiva colos protestantes de tradición reformáu-calvinista y los grupos marxinales que nunca aceptaren la Confesión de Augsburgu (anabaptistas; sectarios de Schwenckfeld; nuevos arrianos; antitrinitarios).
Llinia 61:
Los luteranos creen en [[Xesucristo]] como'l fundador espiritual, y comparten la creencia de Dios y la [[Santa Trinidá]], esto ye: [[Dios Padre]], [[Dios Fíu|Fíu]] y [[Espíritu Santu]]. Amás, compartir la interpretación bíblica que fixo [[Martín Lutero|Lutero]] de que [[Dios]] nun xustifica a los homes poles sos obres bones, sinón más bien pola so fe, lo que representa una creencia base fundamental del pensamientu luteranu.
 
El pensamientu de [[Martín Lutero|Lutero]] basar nel conceutu de la xustificación pola [[fe]], que negaba cualquier teoría católica o ortodoxa al respective de los méritos personales aplicables a la salvación, amás de refugar dafechu la intercesión de los santos vírxenes y veneración de les imáxenes. Lutero denunció la vienta de d'[[indulxencies]] y el llogru de los perdones en cuenta de bienes, según la vienta de cargos eclesiásticos, práutiques que polo tanto son refugaes na ilesia luterana.
 
El luteranismu refuga la primacía y autoridá católica del [[papáu]] como institución divina. Niega la tradición dogmática de la esistencia del [[purgatoriu]]. El movimientu protestante empecipiáu por Lutero afirma'l valor únicu de les [[Escritures]] y la supremacía de la fe en Xesucristo. Lutero desenvuelve la doctrina del [[Sacerdociu Universal]], onde afirma que les Escritures pueden ser entendíes por tolos creyentes y que cada unu puede esaminales llibremente gracies a la creación de la imprenta. Según Lutero, tolos creyentes son sacerdotes en virtú de los sacrificios espirituales d'un corazón represu n'oración.