Diferencies ente revisiones de «Tácitu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m apostrofación
m apostrofación
Llinia 76:
* Los '''''[[Añales (Tácitu)|Añales]]''''' tienen como títulu completu ''Annalium ab excessu divi Augusti libri'' ''(«Llibros d'añales dende la muerte del divín Augustu»)''. [[San Jerónimo]] escribe de Tácitu que «refirió la vida de los césares en trenta llibros dende [[Augustu]] a [[Domicianu]].» D'ello esprender que los dos obres fundamentales, ''Annales'' y ''Historiae'', formaron una secuencia ensin solución de continuidá. Si les ''Historiae'' cubríen dende Galba a Domicianu, los 16 llibros de los ''Annales'' recueyen la hestoria darréu anterior, dende la muerte d'Augustu a la de Nerón. Pero nun hai d'escaecese que se trata de dos obres distintes na so planificación y desenvolvimientu. En ''Annales'' 16 llibros cubren 54 años, ente que los 14 de ''Historiae'' sirvieren pa historiar solo 27. Rescampla, pos, que la narración ye muncho más detallada nes ''Historiae'', quiciabes pola mayor proximidá de los fechos que nelles se traten. Ye significativu que nelles los cuatro primeros llibros dedicar a un solu añu, el 86, anque ye bien ciertu que la densidá d'acontecimientos vivida nél esixía l'usu d'una escala enforma mayor que la que se precisaría n'otros momentos.
 
:Como siempres, los pocoñín de datos de que disponemos son bien imprecisos. Hai un pasaxe na mesma obra que da una pista. En 2.61 faise mención de «...l'[[imperiu romanu]], qu'agora s'estiende hasta'l [[Mar Bermeya]]», onde con esti nome hai qu'entender que se refier al [[Golfu Pérsicu]]. D'esti datu podría inferise que los ''[[Añales]]'' empezar a escribir darréu dempués de la [[conquista]] de [[Mesopotamia]] l'añu 114. La obra acabaríase yá en tiempos de d'[[Adriano]] en fecha próxima a la muerte del [[escritor]].
 
:De los ''Añales'' caltiénense los cuatro primeros llibros, el principiu del quintu, el sestu, con esceición del so empiezu, y depués los llibros XI a XVI con llagunes a principiu y fin. Los seis primeros tán dedicaos al reináu de [[Tiberio]]. Na segunda parte caltenida inclúyense los reinaos de Claudiu dende l'añu 47 y de Nerón hasta'l 66.
Llinia 83:
 
=== Métodu y filosofía de la hestoria ===
Tácitu ye rigorosu nel emplegu de la documentación. Recueye la información que-y apurren los historiadores anteriores ([[Aufidio Baso]], [[Cluvio Ablondu]], [[Pliniu'l Vieyu]], [[Fabio Rústicu]] y otros), memories de personaxes (les de d'[[Agripina]], por casu) y testimonios orales; recurrió tamién a los ''[[Acta diuturna populi Romani]]'' («''[[Cróniques del pueblu romanu]]''»), que constituyíen una especie de diariu oficial de [[Antigua Roma|Roma]], y a los archivos del senáu. Anque trate d'usar les sos fontes con imparcialidá, la so fuerte personalidá acaba imponiéndose, colo que trunfa la suxetividá. Los componentes filosóficos (sobremanera estoicos) ya ideolóxicos acaben siempres por tiñir cuanto narra.
 
Casi tola so obra ta apoderada pol enfotu de destacar les infamias cometíes pola mayoría de los emperadores dende la muerte de d'[[Augustu]] a la de Domicianu. Esti recursu sírvelu pa resaltar más los méritos de [[Nerva]] y [[Marcu Ulpiu Traxanu|Traxanu]]. Tácitu nun ye un bon conocedor de la [[milicia]], de la [[alministración]] nin de la [[economía]]. Na so carrera política, de fechu nun-y fueron nunca encamentaes actividaes béliques. Por ello'l so estudiu ye desigual: interésase sobremanera polos aspeutos psicolóxicos y dramáticos. Ocupar de la corte imperial, qu'ufierta una rica materia pal analís moral.
 
El so [[filosofía]] [[política]] presenta vacilaciones. Nun se decide a escoyer ente l'antigua noción romana del estáu senatorial [[Oligarquía|oligárquicu]], dirixíu polos meyores» y l'idea helenística d'un estáu rexíu por un [[Monarquía|monarca]]. Con tou, los sos enclinos [[Estoicismu|estoiques]] paecen llevalo a resabiar de la solidez moral d'un modelu políticu basáu nes decisiones (y, poro, l'arbitrariedá) d'un solu home. En numberoses ocasiones paez añorar la vieya [[república]] y el so conceutu de [[llibertá]], anque los sos pronunciamientos nesti sentíu tean camuflaos lo necesario pa nun resultar cafiantes al [[Imperiu|réxime imperial]].