Diferencies ente revisiones de «Guerra d'Independencia d'Arxelia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m apostrofación
m apostrofación
Llinia 22:
La '''guerra d'Independencia d'Arxelia''' (tamién llamada '''Guerra d'Arxelia''' o '''Guerra de Lliberación d'Arxelia'''; en francés ''Guerre d'Algerie'' y n'árabe ''حرب التحرير الجزائرية'') tuvo llugar ente [[1954]] y [[1962]] y foi un periodu de llucha del [[Frente de Lliberación Nacional (Arxelia)|Frente Nacional de Lliberación]] d'[[Arxelia]] (FLN), contra la colonización [[Francia|francesa]] establecida nel país dende [[1830]].
 
Tres la [[Segunda Guerra Mundial]] na sociedá arxelina empezó a crecer un sentimientu anticolonialista. Munchos militares arxelinos que collaboraren a lliberar [[Francia]] viéronse atayaos pol tratu que la metrópoli daba a los ciudadanos nativos. Tres la [[Guerra d'Indochina]] fueron bastantes los soldaos arxelinos del [[Exércitu francés]] qu'empezaron a considerar que yera'l momentu de llograr la independencia pa p'[[Arxelia]]. La guerra llevar a cabu en forma de llucha de guerrilles y enfrentamientos contra l'Exércitu francés y les unidaes adicionales d'orixe local llamaes ''harkis''. Na actualidá, el términu «harki» utilizar n'[[Arxelia]] como sinónimu de traición.
 
Los civiles d'orixe européu y arxelín fueron dende'l principiu blancu d'[[terrorismu|atentaos terroristes]] per parte tantu del FLN como de les organizaciones paramilitares franceses como la [[Organisation de l'Armée Secrète|OAS]]. Hubo dellos episodios bien sangrientos como l'asocedíu en [[L'Alía]]. Sobre'l númberu de muertos falar d'una cifra de 33.000 franceses y un númberu cimeru d'arxelinos. El FLN fala en redol al millón de muertos, anque hai autores que rebaxen el númberu de muertos del bandu nacionalista y recuerden qu'el FLN mató a tou arxelín que, según ellos, collaboraba con los franceses. Hai autores que dicen qu'en [[1962]] hubo más muertes que n'otros años.
Llinia 104:
El FLN adoptara técniques similares a les de los nacionalistes asiáticos en [[Indochina]], y los franceses nun se dieron cuenta del retu al que s'enfrentaben hasta [[1955]], cuando'l FLN treslladar a zones urbanizaes. La matanza na ciudá de Philippeville, anguaño llamada [[Skikda]], con 123 muertos n'agostu de 1955, foi un puntu d'inflexón na guerra. Antes de la masacre, el FLN tenía como plan atacar solu oxetivos militares y gubernamentales, evitando baxes civiles, pero'l comandante local de la [[Provincia de Constantina]] decidió que faía falta un golpe "más drásticu". En respuesta, Soustelle mandó a reprimir inda más a los arxelinos. El gobiernu afirmó más tarde haber matáu 1,273 miembros del FLN, pero acordies con la mesma organización y ''The Times'', 12,000 arxelinos fueron masacrados poles fuercies armaes franceses (con intervención de diverses bandes de ''Pieds-Noirs''. Dempués de les midíes severes tomaes por Soustelle, desamarróse finalmente una guerra ensin cuartel, hasta entós medianamente contenida.
 
El socesor de Soustelle, el gobernador xeneral Lacoste, eslleió l'asamblea arxelina. Magar esta taba apoderada polos ''Pieds-Noirs'', Lacoste ver como una torga a la so alministración, y decretó el [[estáu d'emerxencia]] n'Arxelia. Concedió al exércitu y la policía escepcionales poderes con tal de contener al FLN, daqué de dudosa llegalidá dientro de la llei francesa. Coles mesmes, Lacoste proponía mayor autonomía p'Arxelia y un gobiernu descentralizáu. Ensin dexar de ser parte integral de Francia, Arxelia tenía de ser estremada en cinco distritos, cada unu de los cualos tendría una asamblea territorial escoyida d'una llista de candidatos. Hasta [[1958]], los diputaos que representaben los distritos d'Arxelia fueron capaces de retrasar l'aprobación de la midida de la l'[[Asamblea Nacional de Francia]].
 
El plan de pacificación puestu en marcha por Lacoste apurrió la xestión civil a los militares, que s'esplegaron per gran parte del territoriu pa dar servicios que correspondíen a l'Alministración civil (educación, servicios médicos, obres públiques, etc.), pero aplicóse como si'l proyeutu tuviera dende'l principiu empuestu al fracasu.{{harvnp|Courrière|1970|p=40}} Los servicios públicos quedaron en manos de ''sections administratives spécialisées'' (seiciones alministratives especializaes, SAS en francés), compuestes d'oficiales del Exércitu.{{harvnp|Courrière|1970|p=67}} La collaboración de l'Alministración Pública movida con el oficiales que se fixeron cargu de les sos xeres foi insuficiente y, n'ocasiones, más una estobisa qu'una ayuda.{{harvnp|Courrière|1970|p=41}} El financiamientu resultó exigua.{{harvnp|Courrière|1970|pp=40-41}} La misión de les SAS yera doble: ganase'l favor de la población —en continua competición col FLN— y llograr información que sirviera pa combatir la rebelión independentista.{{harvnp|Courrière|1970|p=67}}