Diferencies ente revisiones de «Atleta»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-Plinio el Viejo +Pliniu'l Vieyu)
m Preferencies llingüístiques
Llinia 12:
Llamábense asina ente los griegos a los homes robustu y valerosu qu'exercitaben el so cuerpu pa llograr el premiu en pruebes físiques y, tamién, a los poetes, historiadores y músicos que pertenecíen públicamente p'algamar el premiu dau a los vencedores nos certámenes. En [[Roma Antigua|Roma]] conocíase como atletes a los lluchadores y a los [[pugilato|púgiles]], yá que tolos demás teníen nomes específicos.
 
La institución de los combates atléticos ye perantigua. Créese que [[Licaón (mitoloxía)|Licaón]] foi'l primeru qu'estableció los de d'[[Arcadia]], y [[Hércules (macedoniu)|Hércules]] aquellos que fixeron célebre a [[Olimpia]]. Según el testimoniu de [[Homero]] paez qu'antes de la [[guerra de Troya]] celebráronse yá pa faer más solemnes los funerales de los grandes homes. Pero ye de creer qu'entós nun sería un oficiu distintu, sinón parte de los exercicios militares como asocedió dempués, un sieglu antes de [[Platón]], cuando la frecuencia de los mesmos xuegos y l'esperanza del premiu y de la fama punxo en sumu creitu la ximnástica de los atletes.
 
En Grecia, los atletes yeren de condición llibre, en cuantes que los romanos yeren [[esclavu|esclavos]] o [[llibertu|llibertos]].
Llinia 21:
[[Archivu:Gladiateur bronze.jpg|miniaturadeimagen|Boxeador en reposu, escultura griega, S. III e.C.]]
 
Los atletes reparaben un réxime de vida particular. Nos primeros tiempos, si creemos a [[Pliniu'l Vieyu|Plinio]] y a [[Pausanias de Lidia|Pausanias]], nun se calteníen sinón de [[figu|figos]] secos, [[nuez (frutu)|nueces]] y [[quesu]] tienru. Según Plinio, un famosu maestru de [[palestra]] llamáu Pitágoras, contemporaneu del filósofu del mesmu nome, foi'l primeru que-yos dexó l'usu de la carne y el primer atleta que la comió llamábase Eutímenes. En tiempu de [[Hipócrates]] comer efectivamenteefeutivamente, como se deduz del so ''Epidemia''. Sicasí, nun comíen indistintamente de cualesquier especie de carne: la más sólida y por consiguiente la más propia pa suministrar fuercia y un alimentu más nutritivo yera preferida a toles otres. El [[güe]] y el tocín condimentados con [[vinagre]], con una especie de pan ensin [[lleldu]] bien pesáu, cubiertu con quesu tienro llamáu ''coliphium'', yeren los sos manxares; y estes carnes yeren más bien rustíes que fervíes o guisaes, manera d'alimentase llamáu por dellos autores ''gerophagia'', esto ye, nutrimento secu. Pelo normal comíen los atletes con escesu asemeyaos alimentos. [[Galeno]] cunta qu'un atleta creía faer una comida bien frugal cuando nun había comíu más que dos mines o dos llibres de carne y el pan proporcionao. [[Milon de Crotona]] apenes taba quitáu la sede con venti mines de carne, otres tantes de pan y quince pintes de vinu.
 
Sicasí d'estos escesos, los antiguos aplauden polo xeneral la so templanza:
Llinia 50:
[[Archivu:Palaestra scene Louvre G7.jpg|miniaturadeimagen|Apurre de la corona y la palma na palestra, S. VI e.C.]]
 
Los pagos de les penoses y tarrecibles fatigues de los atletes yeren nun principiu les [[Aclamación (berru)|aclamaciones]] con qu'el espectadores honraben la so victoria, y nel intre los premios, que variaron según los tiempos y llugares. Nos xuegos llamaos ''tematici'' o ''argiriti'' proponer por premiu diverses coses que podíen camudase por dineru y nos nomaos ''stefaniti'' nun se distribuyíen más que corones. Los primeres dábense, según Píndaro en diversos llugares de Grecia, como en [[Laconia|Lacedemonia]], en [[Tebas (Grecia)|Tebas]], [[Argos (Grecia)|Argos]], etc.; y paez que fueron estos los más antiguos que conocemos, como que con estos s'honraron los funerales de [[Patroclo]] y de d'[[Anquises]]. Los premios propuestos n'asemeyaos xuegos consistíen n'esclavos, caballos, mulares, gües, vasos de [[bronce]] col so [[trébedes]], en taces de plata, en vistíos y armes. Había dos o tres premios pa cada exerciciu: en Homero vense cuantos son los combatientes.
 
Los xuegos nos que nun se distribuyía más que corones yeren los más famosos de Grecia. El agonoteta distribuyir: un heraldu poner sobre la cabeza del vencedor nel llugar mesmu en que combatiera y delles vegaes los mesmos vencedores tomar del llugar en que taben asitiaes y cinxir cola so propia mano. Honrábase tamién a los vencedores con una palma que llevaben na manzorga y yera este un segundu premiu que se daba en tolos xuegos de la Grecia.