Diferencies ente revisiones de «Teatru de l'Antigua Grecia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m apostrofación
m apostrofación
Llinia 1:
[[Archivu:Dodona theater.jpg|miniaturadeimagen|300x300px|Teatru de Dodona]]
'''Teatru''' (del [[Idioma griegu|griegu]]: ''θέατρον'', ''theátron'' «llugar pa contemplar»),<ref>[http://lema.rae.es/drae/?val=teatru «teatru.»] ''[[Diccionariu de la llingua española]]''. Consultáu'l 29 de xunu de 2015.</ref> o más específicamente, '''teatru de la l'[[Antigua Grecia]],''' ye la cultura teatral que florió na antigua Grecia ente [[550 e.C.|550&nbsp;a.&nbsp;C.]] y [[220 e.C.|220&nbsp;a.&nbsp;C.]] El '''teatru griegu''' aniciar nun espaciu circular al campu llamáu '''''orchestra''''', nel que s'executaben una gran variedá d'actividaes, dende espectáculos artísticos (dances, recitaos, y pieces musicales), hasta eventos cívicos y relixosos. Tratar d'un llugar de tierra llisa y amacera dispuestu pa la representación de cantares corales, una de que les sos variedaes, el llamáu [[ditirambu]], foi, según la tradición, el proxenitor de la [[traxedia ática]]. Tolos grandes teatros construyéronse a cielu abiertu.
 
== Los festivales de teatru y la puesta n'escena ==
Llinia 73:
Pero les fiestes más célebres, les fiestes atenienses por antonomasia, fueron les llamaes Dionisias Ciudadanes o Grandes Dionisias, instituyíes n'honor del dios Dioniso, que la so imaxe yera treslladada dende la ciudá d'[[Eléuteras]] ([[Beocia (rexón histórica)|Beocia]]) a Atenes. Sábese qu'en dómina de [[Pisístrato]] ([[sieglu VI e.C.|sieglu VI&nbsp;a.&nbsp;C.]]), el festival había yá alcanzáu notable fama y que la so celebración coincidía col nuesu mes de marzu, dómina en que'l saléu y los viaxes faíense más cómodos y seguros cola llegada de la primavera. La ciudá d'Atenes engalanar pa recibir a embaxadores y aliaos, homes de negocios y políticos a quien l'Estáu condecoraba por dalgún serviciu especial emprestáu en beneficiu d'Atenes. La procesión d'una estatua de Dioniso percorría les cais de la ciudá, acompañada d'un desfile d'[[antorcha|antorches]] que llevaben los [[efebu|nuevos n'edá militar]]. Al cortexu sumábense igualmente cortexos de rapaces ([[canéforas]]) con ufriendes pa diversos sacrificios. Caúna de los diez tribus de la ciudá entamaba un coru de cincuenta chicos y otru coru de cincuenta adultos que participaben nel concursu.
 
Polo que se refier a les representaciones dramátiques que teníen llugar mientres estos díes, sábese que [[Aristóteles]] ocupar de rexistrales debidamente por escritu en redol a los años [[330 e.C.|330&nbsp;a.&nbsp;C.]] D'asemeyáu tenor son les [[didascalias]], inscripciones topaes na falda de la l'[[Acrópolis]], onde quedaron asitiaos los títulos de les traxedies representaes nes Dionisias, les comedies de les Dionisias y de les Leneas, los nomes de los [[arconte]]s, los nomes de los autores de les pieces dramátiques, etc. Una de les principales inscripciones ta incompleta, y delantre del nome de [[Tosquilo]] (que la so primer victoria nos concursos fechar nel [[484 e.C.|484&nbsp;a.&nbsp;C.]]) falten unos diez llinies que teníen de referise a los autores de traxedia de les Dionisias.
 
Llegó al presente'l testimoniu estraordinariu d'una inscripción, conocida como «[[Crónica de Paros|Marmor Parium]]», afayada na islla de [[Paros]], na que se reproducieron dellos acontecimientos históricos dende la fundación mítica de la ciudá d'Atenes (''c''. [[1580 e.C.|1580&nbsp;a.&nbsp;C.]]) hasta'l [[263 e.C.|263&nbsp;a.&nbsp;C.]] aprosimao. Nesi documentu falar de la presentación de ciertos festivales dramáticos nun espaciu de tiempu que va dende l'añu [[580 e.C.|580&nbsp;a.&nbsp;C.]] al [[508 e.C.|508&nbsp;a.&nbsp;C.]]. El testu diz asina:
{{cita|Desque n'Atenes entamó'l primer coru d'actores risibles, siendo'l pueblu de Icaria el primeru que corrió al cargu de la so organización, y el poeta Susarión el so inventor, establecióse como premiu al vencedor un cestu de figos y un fudre de cuarenta libros de vinu... Desque'l poeta Tespis punxo n'escena la so primer obra dramática na ciudá, onde se propunxo como premiu al vencedor un machu cabrío, pasaron más de 250 años, siendo arconte n'Atenes un tal [...]teneo, el Viejo... Y desque s'entamó'l primer coru d'homes nun certame, nel que llogró la victoria Hipódico de Calcis, trescurrieron 236 años, siendo arconte n'Atenes Liságoras.<ref>El fragmentu del «[[Crónica de Paros|Marmor Parium]]» ye'l recoyíu nos ''[[Estace der griechischen Historiker|FgrH]]'' 239, 54-55, 58 y 61.</ref>}}
 
¿Cuál yera, pos, la vinculación d'estes fiestes cola celebración de los concursos dramáticos? Mientres el [[sieglu V e.C.|sieglu V]] allegaben al certame de tragedia tres autores, cada unu de los cualos presentaba cuatro pieces, tres tragedia y un drama satíricu acordies con el siguiente calendariu y programa: el día previu, llamáu ''proagón'', dedicar a peracabar los preparativos y el autores faíen la presentación de les sos obres en compañía de los sos actores. A otru día (el primeru puramente falando) empecipiar cola procesión y treslláu de la estatua del dios Dioniso, que yera acompañáu por grupos de mozos hasta la l'[[Acrópolis]] y nella intervenía la mayor parte de los ciudadanos, arrexuntaos según les distintes tribus de la ciudá. Travesando'l ágora, remataba nel altar que se topaba nel centru del propiu teatru, onde tenía llugar el concursu de [[ditirambu|ditirambos]]; el segundu día representábense cinco comedies; y cada unu de los trés díes siguientes se escenificaban tres tragedia y un drama satíricu. D'esta miente, mientres los seis díes de fiesta de les [[Grandes Dionisias]] poner n'escena un total de diecisiete obres, amás de los cantares ditirámbicos del primer día. Sicasí, tantu'l númberu de pieces como la so estensión taben regulaos poles necesidaes del programa diariu de representaciones o por especiales circunstancies mientres dellos años de la [[Guerra del Peloponeso]] (431-404&nbsp;a.&nbsp;C.). [[Tosquilo]] foi autor de triloxíes (trés obres en redol a un mesmu personaxe o motivu), ente que [[Sófocles]] abandonó felicidá práutica, según atestigua l'antiguu léxicu [[Suidas (lexicógrafu)|Suidas]].
 
Tocantes a la comedia, la organización yera distinta. Cada autor presentaba a concursu (fora nes [[Leneas]] o nes [[Dionisias]]) una sola obra en cada festival. Esto ye lo que s'atestigua pal sieglu V y probablemente pal [[sieglu IV e.C.|sieglu IV&nbsp;a.&nbsp;C.]], anque seique mereza dexar constancia de que [[Aristófanes]] pudo presentar en dalguna ocasión, de manera escepcional, dos obres. Hai una [[didascalia]] que nos fala de qu'un tal Diodoro llogró'l segundu y el tercer premiu'l mesmu añu, anque nun tien de refugar se la posibilidá de que se tratara de dos autores distintos con un mesmu nome. Per otra parte, lo más corriente foi que mientres el sieglu V participaren cada añu nel concursu cinco autor, anque mientres los años de crisis de la Guerra del Peloponeso amenorgar a trés.